Jump to content

Haster! Hvordan partere hare?


vwhotrod

Recommended Posts

Eg er ikkje ekspert på akkurat hare, men parterer du bakbeina for seg, framparten og ryggen for seg, så har du iallefall 5 kjøttfulle deler å bruke. Det er vanskelig å skrive korleis du gjer dette, det beste hadde vært bilder og vist deg på, men det sitt eg ikkje på her.

Men det er stort sett å bøye ut beina frå kroppen, begynne å snitte der som den kjøttfulle delen går over til buken og til sida når det gjeld beina. Når du snitter, så vil du dra det frå kverandre, og som regel så ser du automatisk den plassen du skal holde kniven for å skille ting frå kverandre. Nakken og overgangen til ryggen, kan være litt vrien å finne punktene på, der må du enten bruke litt tid og kikke når du kutter, samtidig som du knekker den, ellers rett å slett sage den over.

Lykke til med måltidet, hare er kongefin mat. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg tar opp denne tråden fordi jeg finner spørsmålet veldig interessant.

Jeg har etterhvert fortært noen harer, og gjort meg enkelte refleksjoner.

En konklusjon som sitter langt inne, men som jeg nå er klar til å trekke er;

En hare er ikke en enhet som kan tilberedes på samme måte. Jeg har etterhvert begynt å betrakte ryggen (fra hofte til nakke) som en enhet, og resten som noe annet. Ryggen blir raskt mør og egner seg tilberedt som biff eller deretter. Lår og resterende avskjær egner seg best som gryte/kokekjøtt.

Jeg har på bakgrunn av dette begynt å fryse ned haren i ulike deler basert på dette. Jeg vacumerer ryggene og legger de i separate poser. Lår leggger jeg sammen med grytekjøttet, eller salter til spekemat.

Resten går på reveåtet:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...