Jump to content

Erma ESP85


Garrett

Recommended Posts

Har en Erma ESP85 .22 matchpistol på hånd. Finner lite info om denne pistolen på nettet. Lurer på om noen har erfaringer med denne. I hvilken periode ble denne produsert?

 

pistool-339.jpg

 

Pistolen er lite brukt og i meget god stand. Det følger med forskjellige løpsvekter og et ekstra avtrekk. Hva vil en fornuftig pris være på denne???

Link to comment
Share on other sites

Det er vanskelig å si hva som er riktig pris. Imidlertid må du huske på at den høye sikte- og kjernelinjen gir dette våpenet et aldri så lite handicap i forhold til de fleste andre matchvåpen. Dette vil i neste omgang gi deg som skytter et lite handicap. Og i siste instans vil det gjøre våpenet litt mindre attraktivt, noe som er et "pruteargument" du bør ta med i forhandlingene.

Link to comment
Share on other sites

Pistolen ble intodusert ca 1985, derav deler av navnet. Den ble levert med to forskjellige skjefter. Et match skjefte og det du har avbildet. Jakt og friluft har en med match skjefte, til kr. 3000,-

 

resampler.asp?popup=yes&src=236

 

 

Jeg har selv en for salg, med 32 S&W long sett ekstra, standard skjefte.

 

Fabrikken er vistnok opphørt, noe som nok påvirker deletilgang og pris

Link to comment
Share on other sites

Fritt etter hukommelsen, mener jeg at den fikk brukbar omtale i en eller annnen utgave av våpenjournalen, det er sikkert en av de iherdige samlerene som på enkelt vis kan grave frem riktig nummer og gi ett sammendrag av testen.

 

Mine VJ er desverre spredd ut i pappesker og samlepermer, uten at jeg har helt kontroll på hvor alle er pt. Forøvrig synes jeg du bare skal kjøpe den, det er ikke ofte du kommer ut for en .22 pistol som faktisk ser ut som en pistol nå... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har en ERMA ESP85A i .22 selv. Det er den kortløpede varianten og med Karl Nill-grep. Presisjonen og funksjoneringen er upåklagelig. Et svakt punkt er skruen til å stille avtrekkervekten. Den må testes omhyggelig etter å ha stilt den ellers risikerer man hanefall eller at avtrekkeren bare feiler å utløse hammeren. Den er også var mot for mye olje. Kun litt på glideflatene. Overføringsarmen fra hammeren mot searen kan smøres forsiktig med moly-fett i bakkant.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...