Jump to content

Fabrikk ammo med tilfredstillende presisjon i .308


Tetanus

Recommended Posts

Heisann!

 

Dette er kanskje ikke helt riktig plass å poste på, men jeg antar at det er her sjansen for å få gode svar er best.

 

Siden jeg ikke har mulighet for å lade selv, er jeg avhengig av å kjøpe ferdigladet ammunisjon. Jeg håper dere kan komme med noen anbefalinger til kjøpeammo som har god presisjon ut til omtrent 450-600 meter for banebruk. Hvis ammoen i tillegg ikke koster skjorta, blir endel treningsskudd, så er det enda bedre. Ammoen skal ikke brukes for jakt.

 

Jeg har prøvd litt forskjellige typer ammo, deriblandt noe American Eagle, Remington UMC og Norma Oryx jaktammo. UMC kjøpte jeg fordi den var den billigste jeg fant på XXL når jeg hadde litt hastverk og måtte plukke noe fort i hyllen. Jeg har imidlertid ikke kunnet teste noe særlig forskjell på de forskjellige typene, da jeg stort sett har kjøpt en pakke av hver, og skutt de ved forskjellige anledninger. Riflen er gått 60 skudd, så det er de tre pakkene den har gått. Jeg har ikke fått testet riflen på lengre hold en 150 m, så det har vært vanskelig å kunne bedømme presisjonen på lengre avstand. Jeg har dessuten drevet med innskyting av både rifle og kikkert.

 

Riflen er en Remington SPS Tactical i .308. Løpet er 50cm, og riflestigningen mener jeg skal være enten 1/11 eller 1/12.

 

Jeg setter stor pris på tilbakemeldinger og råd fra dere som har både erfaring og kunnskap på området!

 

Igjen, så beklager jeg hvis jeg poster på feil plass.

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Ammunisjon går ulikt fra børse til børse. Ei ladning som går ekstremt godt i børsa mi kan gå ekstremt godt i børsa di. Har selv den samme børsa med annerledes stokk, og lapua scenar 155grs går godt i børsa mi. For å finne den ammunisjonen som går godt i børsa di bør du kjøpe en del pakker, og teste ammoen skikkelig. Bruk gjerne benk med front og bakrest, slik at forholdene blir mest mulig like ved hvert skudd. Se samlingene på ammoen opp mot hverandre.

 

Lykke til! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Prøv skytterlagsammo. Norma Golden Target f.eks., den er ikke dyr. dyrere er nok Lapuas "Aficionado" linje med forkjellige kulevekter. Om ikke en av disse går bra så er det noe galt.

 

For Lapua-ammoen kan du jo også laste ned ballistikk som er korrigert/målt med doppler-radar, fra Lapua.com.

 

 

Ellers kan du jo prøve å få tak i noe NM60, den går ofte bra. Også på langt hold.

 

K

Link to comment
Share on other sites

fabrikkpatron med sierra 150 eller 168grs MK kule pleier samle godt.

 

feks RA Match eller norma match. selges gjennom DFS eller norma-skytterlag.

 

Lapua er dyrere. å min erfaring er at den ikke nødvendigvis går like godt som patroner med sierra MK kule i alle løp selv om den går meget godt.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar folkens!

 

Hva bruker skytterlagsammoen å koste pr skudd, sånn ca? Kommer skytterlagsammoen i 50pk eller fortsatt 20 som standard?

 

Jeg vet ikke hvorfor, men jeg hadde fått det for meg at at skytterlagene, DFS, kun brukte 6,5x55 og ikke .308 Dette skal jeg jammen sjekke opp i hva som tilbys av ammo hos mitt lokal skytterlag.

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...