Jump to content

Skeikampen + hørselsvern


Martin_O

Recommended Posts

Hei

 

Fikk nettopp beskjed om at jakt terrenget rundt egen hytte er helt nedsnødd og lavere nede så er elgjegerene mange og hissige:) så da fikk jeg ordna meg en firmahytte på skeikampen i all hast isteden for å forstyrre dem.

 

ser det koste 500 kr for ei uke med jaktkort der i østre gausdal eller hva det heter?? ossen er det med tanke på rypejakt der? noen erfaringer? hørte fra en eldre kar at han syntes det var litt tungt terreng der? mye opp og ned?

 

Hva bruker egentlig folk av hørselsvern på rypejakt med hagle?? Propper holde lenge eller burde jeg ta med det elektriske hørselvernet mitt? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei

 

Var der noen dager forrige uke på første rypejakt noensinne, men ble dårlig med fugl:) Var en god del tåke og da ble det litt håpløst men fant masse masse, av det jeg antar er rypespor og bæsj på ca 1000 meter å hørte rype flere ganger. Så dessuten noen ryper på god avstand men fikk aldri noen tett oppå bortsett fra en gang da den fløy ut 1 meter fra beina på han jeg jakta med. Så at alle sporene var ferske og dem var over alt oppå der så vet ikke om problemet var at dem gjemte seg så godt at vi ikke så dem eller at dem hadde forflytta seg videre innen vi kom:)

 

Så dessuten noen store spor oppå der. Fuglespor men mye større en rypa også gikk sporene på en lang smal rekke, 3 tær forover og ei klo bak. Er dette storfugl?? Synes liksom sporet var for langt opp på en bar vidde til å være det men aner jo egentlig ikke:) Noen med peil eventuellt vet om en side med bilder av fugle spor?:)

Link to comment
Share on other sites

Det var sånne vet du. Akkurat like. På sørvest siden av Peer gynts vei oppå platået etter den lange bakken. Der er det jo veldig åpent og trudde Tiur var lenger nede i skog jeg. Der var vi mest. Dro aldri noe særlig innover veien videre. Tenkte på det men ble ikke tid.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner. Ja, det er jo greit rypeterreng. Hadde du kjørt lengere innover hadde det blitt litt bedre. :) Mindre folk og mer rype, men du må nok ikke regne med å bli flydd ned av rype noen gang :wink:

 

Litt merkelig at tiuren var oppå der ja. Ikke mye skogsfuglterreng der!

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

terrenget er fint å gå i,men du må regne med at det er litt opp og ned. er en del fjell.

når det gjelder fuglebestanden så var den heller laber ifjor,men håper på ett bedre år i år.

men styr unna de første jaktdagene der oppe... er som å gå i kø.. kryr av folk..

Link to comment
Share on other sites

takk -

må bare si at det er fantastisk å faktisk kunne få litt hjelp i slike forum som dette. Som ivrig fisker og fersk jeger har jeg opplevd mye at folk ikke vil hjelpe.

De er redde for "god" plassene og ønsker egentlig at alle andre jegere/fiskere dit pepperen gror....

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Minimalt med fugl. Har vært ute 6-7 gode turer, og fortsatt ikke sett furten av ei rype ennå. Noe skogsfugl, men ikke mer enn et par skuddsjanser. :(

 

Heller ikke sett noen hare, men så har jeg heller ikke vært noe særlig i hareterreng

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...