Jump to content

Spørsmål ang .25 ACP / 6.35mm


KEN

Recommended Posts

De fleste moderne pistoler i .25 ACP er vel egentlig relativt kjipe greier, laget over samme lest som billige .22LR lommepistoler, selv om det finnes et par hederlige unntak. Eldre pistoler i dette kaliberet er også av svært variabel kvalitet. Begreper som "Saturday night special" rinner i hu.

 

Hvis man er på jakt etter en .25 +P+, tror jeg at jeg ville funnet et mer egnet kaliber til å eksperimentere med, f.eks slik man gjorde med .32 ACP for en del år siden. Mulig at jeg husker feil, men jeg kan ikke komme på en eneste .25 med mekanisk låsing.

 

Såvidt meg bekjent er den eneste grunnen til at .25 ACP har blitt foretrukket over .22LR for "sosiale hensyn" det faktum at en sentertent patron med halv rand vanligvis fungerer bedre enn en randtent i slike våpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bare undrer hvorfor i all verden egentlig .25 ACP har blitt brukt, hvis .22LR er mer effektiv. Vil tro at en vil ha større magasinkapasitet på samme våpen med .22 LR. Er det den amerikanske "bigger is better" som har fått råde her også ?

Link to comment
Share on other sites

En hovedgrunn til valg av 25acp, fremfor .22 l.r. skulle være vesentlig bedre funksjonering. Om jeg ikke husker feil, ble det bl.a. sagt at Walther sin TPH, som kom i begge kalibre, hadde mye problemer i .22, men fungerte greit i .25. Ad hastighet kan man altids gjøre en liten sjekk i løpet av kvelden, men en kort 22 og en kort 25, er vel ikke all verdens til å si noe sikkert m.h.t. hastighet. Jeg har noe Winchester .25 og kan sjekke noe Lapua Super Club, så om flere har tilsvarende, kan vi få fler hastigheter for hvert kaliber, for sammenligning.

Link to comment
Share on other sites

En liten kommentar til Walther TPH og funksjonering. Jeg er den lykkelige eier av en i .22. Den har aldri sviktet meg når den har fått korrekt ammo. Løpslengden er kun 71 mm. Veldig mye .22-ammo er laget for å skytes i rifle og har tilsvarende langsomtbrennende krutt. I en kortløpet pistol vil man dermed ikke brenne mye av kruttet i løpet av 71 mm og man kan få tilsvarende dårlig funksjonering. En TPH er mer kritisk i forhold til å få korrekt ammo, dvs. ammo for pistol. .25 ACP kamres kun i små pistoler og kruttet er dermed beregnet for korte løp i utgangspunktet. Med korrekt ammo fungerer Waltheren prikkfritt. Alternativt kan man bruke Hi-speed ammo eller Stinger og da vil pistolen oppføre seg som en liten magnum med anslagsenergi adskillig høyere enn det en .25 ACP kan prestere.

 

 

Hilsen

Lee303

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en TPH (ekte sein 70-talls Walther), og har fremdeles til gode å oppleve at den ikke har spist ammunisjonen jeg har gitt den. Skyter hovedsaklig CCI Standard, men den spiser alt mulig annet rart også. Jeg forer den ikke med Stinger og denslags, ganske enkelt fordi det korte løpet gir marginal (om noen) ekstra effekt, og ikke minst fordi det sliter unødvendig hardt på ramma. Det eneste ankepunktet jeg har mot TPH er at ramma er i aluminium, eller er den perfekt og et nydelig våpen.

 

Også jeg som holdt på å selge den - *grøss*

Link to comment
Share on other sites

Resultat av kornografering:

 

Browning 1906 53,7mm løp Winchester 50grs FMJ: 732fps ES: 57 fps

Erma EP552 73,3mm løp Lapua Super Club 40grs:..858fps ES: 20 fps

-----------"---------------- CCI Stinger:...............1173fps ES: 45 fps (høyeste 1196)

 

Så Morten, Stinger marginal ekstra effekt? Men ekstra slitasje utvilsomt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En viktig forskjell mellom .22LR og .25ACP er kuledesignet.

 

.22LR bruker helbasede blykuler med og uten hulspiss.

 

Fabrikk amunisjon i .25ACP er med helmantlede kuler eller mantlede blyspisskuler.

.25 ACP kan dermed både skyte kuler som oppfyller kravene i Genevekonvesjonen (for de som må følge den) samtidig som den kan brukes med skikkelig "killer" amunisjon hvis en har behov for det.

Sansynligvis vil de fleste som bruker den til selvforsvar lade med standard 50 grain helmantel, og går dermed glipp av fordelen med bedre kuledesign i forhold til .22 LR.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en TPH (ekte sein 70-talls Walther), og har fremdeles til gode å oppleve at den ikke har spist ammunisjonen jeg har gitt den. Skyter hovedsaklig CCI Standard, men den spiser alt mulig annet rart også. Jeg forer den ikke med Stinger og denslags, ganske enkelt fordi det korte løpet gir marginal (om noen) ekstra effekt, og ikke minst fordi det sliter unødvendig hardt på ramma. Det eneste ankepunktet jeg har mot TPH er at ramma er i aluminium, eller er den perfekt og et nydelig våpen.

 

Også jeg som holdt på å selge den - *grøss*

 

Det ser ut som om du har hatt mer hell med din enn jeg hadde med min. Jeg hadde en fra 80 tallet med et nydelig treskjefte. Denne var veldig kresen på ammo. Walther er forøvrig ett av unntakene jeg refererte til. Europeisk Walther er stort sett topp kvalitet enten det er ZM, Manhurin eller Ulm.

Link to comment
Share on other sites

En viktig forskjell mellom .22LR og .25ACP er kuledesignet.

 

.22LR bruker helbasede blykuler med og uten hulspiss.

 

Fabrikk amunisjon i .25ACP er med helmantlede kuler eller mantlede blyspisskuler.

.25 ACP kan dermed både skyte kuler som oppfyller kravene i Genevekonvesjonen (for de som må følge den) samtidig som den kan brukes med skikkelig "killer" amunisjon hvis en har behov for det.

Sansynligvis vil de fleste som bruker den til selvforsvar lade med standard 50 grain helmantel, og går dermed glipp av fordelen med bedre kuledesign i forhold til .22 LR.

 

Haag konvensjonen som du refererer til er vel en mulig årsak. Det var en debatt angående .22LR survival riflene amerikanske piloter ble utstyrt med i så måte. Uansett, jeg kan ikke komme på en en miltær organisasjon som har blitt satt opp med .25ACP selv om det sikkert er en eller annen høyere offiser som har hatt en i felten. Jeg tror riktignok at de fleste .25'er er solgt til sivile. Den store massen av dem er enkle og billige våpen av heller laber kvalitet. De amerikanske Raven pistolene har en slags kultstatus, for eksempel. Dette er ikke på grunn av kvaliteten. De blir kjøpt NIB for samling og aldri avfyrt da de ikke fikser mer enn noen få pakker med ammo.

 

Jeg har egentlig mer tro på hylsedesignet enn kuledesignet. Problemet med .22LR er at den har en rimelig stor krave i forhold til diameteren, noe .25ACP ikke har. Kravepatroner har alltid hatt et handicap i forhold patroner som kun er laget for å kamre på hylsemunning eller skulder i selvladende mekanismer.

 

Uten at jeg skal gå for langt inn i denne materien så har det vel egentlig lite for seg å benytte hulspiss i .25ACP siden cross-sectional velocity (hva det nå heter på norsk) er så lav at helmantel er nærmest påkrevet for å opprettholde en viss grad av penetrasjon.

 

Som en liten kurositet er samling av .25 ACP pistoler fra rundt 1VK og inn i mellomkrigstiden regnet som et slags kitsch område. Spesielt de spanskproduserte fra denne perioden har utrolig vittige navn som f.eks. DICTATOR, TERMINATOR, EQUALIZER osv osv osv.

Link to comment
Share on other sites

Som en liten kurositet er samling av .25 ACP pistoler fra rundt 1VK og inn i mellomkrigstiden regnet som et slags kitsch område. Spesielt de spanskproduserte fra denne perioden har utrolig vittige navn som f.eks. DICTATOR, TERMINATOR, EQUALIZER osv osv osv.

Våpensjournalen hadde en test av en Dictator.

Pistolen utmerket seg ved at den demonterte seg selv under skyting! :shock::lol:

 

.25 ACP er forøvrig ikke en kraveløs patron.

Hylsen har en liten krave (så kalt halvkrave).

Min Beretta i .25 ACP kamrer f.eks på kraven, og ikke på hylsemunningen.

Link to comment
Share on other sites

.25 ACP er forøvrig ikke en kraveløs patron.

Hylsen har en liten krave (så kalt halvkrave).

Min Beretta i .25 ACP kamrer f.eks på kraven, og ikke på hylsemunningen.

 

Jada, både .25 og .32 ACP har halvkrave slik at de kan kamres i revolver uten bruk av klips om nødvendig, det var derfor jeg uttrykte meg såpass vagt. Halvkrave er egentlig en dårlig fornorskning av "semi-rimmed", det høres ut som om 180 grader av hylsen har krave og den andre halvparten er kraveløs, men i mangel på noe bedre får man bruke det ordet. Norsken min er i ferd med å fade ut uansett.

 

Går ut i fra at det er en tip-up barrel du har. Som regel funker det bedre å kamre på hylsemunningen i de fleste autoer, men Beretta har noen rare løsninger her og der.

 

Poenget mitt er egentlig at denne lille kraven, sett i forhold til hylsediameteren, ikke lager så veldig stort potensiale for "offset" av patronen under mating. Sannsynligheten for magasin jam er også mindre selv om den er tilstede. Jeg har blant annet klart å henge kravene på to .32 ACP patroner så godt sammen i en PP at jeg trengte verktøy for å få dem ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Kjøpte meg for eit par mnd sidan ein nydelig liten Beretta 950 B av tidlig produksjon (uten sikring) i 25acp. Grunnen til dette våpenvalget er at eg har ikkje funne andre "moderne" våpen her i landet som går i Sivilpistol 1. Ein er stort sett henvist til babybrowning og liknande saker som etter mitt syn ikkje egnar seg til å skyte med i det heile. Berettaen har faktisk ein meget bra ergonomi størrelsen tatt i betraktning.Har testa den so vidt med S&B fabrikkammo, og det var faktisk mogleg å halde samlingane innanfor svarten (når ein sikta ein halv meter over/til sida). Men fabrikkammo til 25acp er SVINDYRT!. Den vetle rakkaren er steikandes moro å skyte med so rimeligare alternativ er hjertelig velkommen. Er det nokon som har erfaring med lading til denne patronen (hint hint C.Patron :) )?

 

Her eit bilete av patronen med 22lr til høgre og 9mm og 44 mag til venstre:

DSC_0758.jpg

 

Her er våpenet, Beretta 950 B i 25 acp med ein 44 mag-patron for å gje eit inntrykk av størrelsen:

DSC_0765.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Beretta maken til din. :D

Den amunisjonen som går best i den er Sellier & Bellot fabrikk ammo.

Jeg har derfor justert (filt) siktet slik at den går nogenlunde riktig med Sellier & Bellot.

Jeg har også testet Remington, American Eagle, og Partizan fabrikk ammo, men alle disse går veldig høyt og til høyre.

Til konkurranse bruker jeg Sellier & Bellot.

På trening bruker jeg 0,8 gr (minste hullet på Lee Micro disk) med N320 og 50 gr helmantel.

Dette gir nesten samme treffpunkt som S&B.

Kraftigere ladninger en dette har en tendens til å gå for høyt.

Jeg har testet kuler fra Lapua, Remington, og Magtech, og det er ingen merkbar forskjell på presisjon eller treffpunkt.

 

Det som er merkelig er at S&B i .25 ACP sammenheng er "knallhard",

og allikevel så må en lade kjempesvakt for å få det samme treffpunktet med andre kuler. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Nå er det mange år siden jeg brukte diesettet mitt i 6.35mm/.25ACP, men det er flere ladninger beskrevet i blant annet VJs ladebok og i diverse andre ladebøker, samt fra kuleprodusenter. Alle produsentene har diesett i .25ACP. Mitt er fra Lee såvidt jeg kan huske. Patronen er langt mer fiklete å lade enn f.eks. .45 og 9x19 pga. størrelsen. På den annen side kan man nøye seg med å koselade noen få magasiner på en enstasjons.

 

Forøvrig:

Uten at jeg skal vurdere de ladningene som blir nevnt på hverken dette eller andre internettfora er det best å ta ladedata fra verifiserte kilder og behandle data man finner på internettfora som "information only", selv om de refererer til en ladebok.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...