Jump to content

Hvordan bli jegerprøveinstruktør?


Erikr

Recommended Posts

"Når du nå har bestemt deg for å bli instruktør, tar du kontakt med din forening og avklarer behovet for lokale instruktører. De fleste foreninger vil stille seg positive til ditt ønske om å bli instruktør, og når foreningen først utdanner nye instruktører sender de som regel flere på kurs"

 

http://www.njff.no/portal/page/portal/n ... ypage=TRUE

Link to comment
Share on other sites

Det ble avholdt ett kurs jan-februar iår på Clarion hotel ved sørlandshallen. Da samlet de fra Aust og Vest Agder mannskap for å ta Jegerprøveinstruktørkurset.

 

Du må nok bevege deg litt når du skal ta dette, men det blir en helg der en er samlet flere med samme interesser som deg. Overnatting på Hotellet om du ønsker. Foreninga dekker nok sikkert de utgiftene.

 

Ta kontakt med fylkessekretæren om når neste kurs går.

Link to comment
Share on other sites

Instruktørutdanningen er todelt: Først er det en del man skal ta individuelt. Det handler om at du skal lese noe faglitteratur. Deretter del to som du tar over to-tre dager i regi av NJFF ved en av deres fylkesinstruktører. Da blir du etter hvert jegerprøveinstruktør. Godkjennelsen gjelder for fem år. I løpet av disse fem årene får du så tilbud om kurs for videre godkjenning i fem nye år.

Anbefales. Og etterhvert: Velkommen som jegerprøveinstruktør.

Link to comment
Share on other sites

Ok, ser kanskje ut til at jeg må melde meg inn i blyhater forbundet da om dette skal bli aktuelt.

 

Synes det er litt rart at det ikke er noen andre uavhengige aktører på banen som driver med dette. Njff står egentlig ikke høyt i kurs hos meg. Så får se hva det blir til....

 

Red: ja skal si ifra.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Er det virkelig slik at en jegerorganisasjon har monopol på å utdanne jegerprøveinstruktører? Jeg kunne tenkt meg å bli instruktør for å tilby jegerprøven som valgfag på skolen. Men, har ikke tenkt å melde meg inn i njff! Er det mulig å gå omveier?

Link to comment
Share on other sites

Du kan ta jegerprøvekurset gjennom Folkeuniversitetets Studieforbund, Studieforbundet næring og samfunn, Studieforbundet natur og miljø, Arbeidernes Opplysningsforbund og Samisk studieutvalg. Disse har avtale med DirNat om å gjennomføre kurset. NJFF holder ofte kurs med støtte fra Studieforbundet natur og miljø.

 

Jeg anbefaler definitivt å ta kurset via NJFF.

 

Og jeg blir småforbanna når jeg leser at folk raller ut av seg hvor misfornøyde de er med NJFF som feks "blyhatere" osv. Meld dere for faen inn og gjør en jobb! Det er mulig å påvirke. Jeg har selv tatt opp en sak i mitt eget lokalstyre, den er bearbeidet og sendt videre til fylkestyre, og er nå på agendaen på landsmøte i november. Nemlig saken om romjulsjakt. Ganske fornøyd med det!

Link to comment
Share on other sites

 

Og jeg blir småforbanna når jeg leser at folk raller ut av seg hvor misfornøyde de er med NJFF som feks "blyhatere" osv. Meld dere for faen inn og gjør en jobb! Det er mulig å påvirke. Jeg har selv tatt opp en sak i mitt eget lokalstyre, den er bearbeidet og sendt videre til fylkestyre, og er nå på agendaen på landsmøte i november. Nemlig saken om romjulsjakt. Ganske fornøyd med det!

bare å bli forbanne det Ladden!

Bare å godta at det er endel som missliker NJFF.

Håper at fler enn NJFF holder jegerprøvekurs i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Og jeg blir småforbanna når jeg leser at folk raller ut av seg hvor misfornøyde de er med NJFF som feks "blyhatere" osv. Meld dere for faen inn og gjør en jobb! Det er mulig å påvirke.

 

"blyhaterforbundet" :mrgreen: , den har jeg ikke hørt før.

 

Medlemmene har sagt ifra slik som Ladden beskriver, og man kan trygt si at NJFF har tatt det til etterretning:

http://www.njff.no/portal/page/portal/n ... ypage=TRUE

 

Endring i synet på blyhagl

 

NJFFs informasjonssjef Espen Farstad registrerer med glede at stadig flere politiske partier i sine forslag til partiprogram for valget 2013 går inn for å myke opp blyforbudet. I et leserinnlegg påpeker han at dette er et resultat av et samlet trykk fra hele NJFF-organisasjonen.

 

Siden 2005 har det vært totalforbud mot bruk av blyhagl til jakt. NJFF mener forbudet er for omfattende, og bør mykes opp og tillate blyhagl til jakt på fjellet, i skogen og over åpent vann.

Link to comment
Share on other sites

Takk for info! :D

Har for tiden valgfaget fysisk aktivitet og helse. Veldig romslige mål i læreplanen. Holder for tiden på med litt viltkameraprosjekt. Får trim opp lia for å sjekke kamera. Skal ha økt med kajakk snart. Har også tenkt å ta de med på skogsfugljakt før jaktåret er omme.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...