Jump to content

neck siezer


Joggen

Recommended Posts

Slenger ut enda et spørmsmål jeg har lurt på ang ladding. Da jeg kjøpte dette RCBS lade kitet mitt for 18 år siden, så fikk jeg også med en die i 6,5 som det står neck siezer på, men jeg har vel nesten aldri brukt den, og får greie resultat likevel.

 

Så her kommer spørsmålet, hva er egentlig vitsen med den?, og blir ikke nakken på patronen nok presset, eller bra tilbake når en bruker den vanlige full siezer dien?. Eller er det noe RCBS har funnet på for å selge mer "ting" til oss forbrukere?.

 

Bruker noen av dere her på forumet en slik die?, og hvis, når bruker dere den?. Event før, eller etter full siezer dien?.

Link to comment
Share on other sites

teorien med neck-sizer er at at man kun presser halsen tilbake og at man I TEORIEN skal få bedre pres. med en neck-sizer. Og kanskje slippe smøring.

Selv fant jeg ut at neck sizer IKKE gav bedre pres. Tvert imot. Med delvis ompressing med full-sizer fikk jeg bedre pres. Med delvis ompressing skrur du dien opp så nederste del av halsen IKKE presses. Ca 1\2 - 1 mm.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

308 sako har helt rett.

Kjøp en lee collet, slip mandrellen noen hundredels mm, og jeg er helt sikker på at du blir fornøyd!

Det er satt verdensrekorder i benkskyting med ammunisjon ladd med lee collet.

 

"Robert Frey smashes world record with Lee Collet Dies

 

While competing in a regular sanctioned 1000 Yard Match on July 25th, 1993, Robert Frey established a new 1000 yard world record. We're honored he used the Lee Collet Die to reload his record setting ammunition.

 

World record breaker Robert Frey comments: "The Lee Collet Neck Sizing Die enables me to get top accuracy from my rifles (match and hunting). The design principle of sizing the case neck to a mandrel is unmatched for accuracy potential by any other dies. It is one of the best ways to make all of my rifles shoot their tightest groups."

 

 

Da jeg skjøt inn elgrifla med lyddemper før elgjakta fikk jeg en latterlig bra tre-skuddssamling med 180 grs Interbond ladd med 57 grs 160.

Samlingen var 1,1 mm. Det var faktisk vanskelig å se et det var mer enn et skudd... Bruker kun Lee Collet :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Da jeg skjøt inn elgrifla med lyddemper før elgjakta fikk jeg en latterlig bra tre-skuddssamling med 180 grs Interbond ladd med 57 grs 160.

Samlingen var 1,1 mm. Det var faktisk vanskelig å se et det var mer enn et skudd... Bruker kun Lee Collet :D

 

Interesant :) Dette er vel i 30-06 ?

Link to comment
Share on other sites

Ok...min erfaring med neck siezer er bare med 308w og 22-250 Rem.

På 22-250 er det presisjon å hente men på 308w kanskje ikke så mye. Kan det være at det funker best på litt mindre kulestrørrelser? (les. ikke nødvendigvis med lite hylse volum)

Men det som er nokså sikkert er at man reduserer strekk i hylsehalsen med å bare neck sieze dem. Har gjort endel forsøk med overnevnte kaliber og har skutt disse hylser 6-7 ganger uten å måtte dreie av langde på halsen. Og hvem hater ikke den jobben?

Mener å huske at RCBS lagde noe dem kalte X-siezer er noe deromkring.

Der ble det sagt at man bare dreide èn gang på hylsa og deretter bare skjøt og pressa til hylsa takket for seg.

Er det noen andre som har hørt om den?

 

Og Lee sin Collet neck siezer er en god kandidat!

 

Så for dem som ikke har prøvd ut dette : Det er bare å hoppe i det. Hva er det å tape ?

Link to comment
Share on other sites

Mener å huske at RCBS lagde noe dem kalte X-siezer er noe deromkring.

Der ble det sagt at man bare dreide èn gang på hylsa og deretter bare skjøt og pressa til hylsa takket for seg.

Er det noen andre som har hørt om den?

 

Ja jeg har en slik til 308, den har en kant inni som hindrer hylsa å strekke seg. Har ikke brukt den mye da jeg gikk over til Lee Collet Neck Sizer, den er også snill med tanke på strekk og man slipper jo å smøre :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Her er treskuddssamlinga med interbond ladd med Lee collet og 57grs N-160.

 

515719.jpeg

Kjempemorro å oppnå slik presisjon med jaktammo :D

 

Testskøyt 20 Interbond ladd i samme data som dine, men fikk ikke de helt "gode" gruppene. Bedre enn fabrikk Oryxen, men ikke helt topp. Har du målt hastighet på dine, synest Oryxen sparker noe mere.. Hvilken col har du? Jeg brukte 84,7, det er max pga magasinet.

 

Testet 110 vmax med 55,5gr n140 med det samme, de gjikk 15 cm rett til høyre, men sammlet seg med 1-2 cm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...