Jump to content

Cold Steel Carbon V


Gringo

Recommended Posts

Heisan

 

Noen som vet hvorfor Cold Steel gikk bort fra Carbon V stålet de brukte i den gamle Master Hunteren? Har vært noe av det beste stålet eg har brukt med tanke på å holde skjærpe selv etter flere dyr. Hard å sette opp men fantastisk bitt. Rustet lett så eg blånerte min. Har leita etter dette stålet men finner kun San Mai stål og noen billig stål versjoner. Har brukt denne i 12 år nå men tenkte å kjøpe en tvilling da slira begynner å kjenne på åra.

Link to comment
Share on other sites

Har også en Carbon V Master Hunter, og deler dine gode erfaringer - beste kniv jeg har vært borti noensinne. Hvorfor de sluttet med det er jeg ikke helt sikker på, men jeg mener å huske at de hadde problemer med produksjonen. De kuttet først ut den store bowien i samme stålet, og deretter resten av modelluvalget i tur og orden.

Link to comment
Share on other sites

Enkelt og greit: det var Camillus som produserte Cold Steel's "Carbon V"-kniver, og Camillus gikk konkurs. Da forsvant alle "Carbon V"-knivene etterhvert som lagrene gikk tomme.

 

"Carbon V" er et helt enkelt ikke-rustfritt verktøystål som egentlig heter 50100, som Cold Steel har gitt et dekknavn og hypet opp med dårlige videoer. Men er man vant til billig rustfritt, kan jeg lett forstå at dette her virker som et superstål.

 

Swamp Rat Knife Works bruker et lignende stål, med bedre grepsmaterialer og visstnok bedre herding.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Nå er eg ikkje så godt vant med billig rustfritt, har laga ein del kniver av kolblad fra kolsag til stål, likevel er eg fornøyd med Carbon V stålet, kanskje uvitenhet. Hva vil du som kjenner anbefale som optimalt med tanke på å sette opp eggen og holdbarhet på eggen?

Link to comment
Share on other sites

Misforstå meg rett - det er ikke et dårlig stål. Jeg foretrekker selv lignende verktøystål, men kanskje med litt mer flid lagt i utførelsen.

 

Selv sliper jeg omtrent alle eggvinkler til 40 grader, med unntak av små lommekniver i pulverstål som får en lavere vinkel. Metallurgen har sikkert noen mer vitenskapelige betraktninger. :)

Link to comment
Share on other sites

Kniver i lavlegert og ulegert stål med god herding, kan med fordel slipes med en total eggvinkel på ca 30 grader (eller spissere). En spissere vinkel vil tåle mindre (enten deformeres eller chippe) og slites fortere, men kutter bedre. Rustfrie stål med mye karbon (>0,8%) bør slipes med noe buttere vinkel, ca 35 grader.

Hvis det trengs over 40 grader eggvinkel for å unngå chipping egner kniven seg bare til pynt. :mrgreen:

 

Om du tenker på optimalt knivstål, så må mange faktorer regnes inn:

-Bruksområde (kun kjøtt, kjøtt og bein, trearbeid osv. Høy eggholdbarhet er ikke alltid det samme som høy hardhet og slitasjemotstand, og absolutt ikke det samme som høyest legert.)

-Krav til rustmotstand (Et rustfritt stål vil aldri få like gode mekaniske egenskaper som et stål med mindre krom.)

-Egen erfraing med sliping (Har man lang erfaring med lavlegerte stål, kan overgangen til et høylegert stål være vanskelig, og i noen tilfeller må man ha andre bryner.)

-Herding (Det er samme hva slags stål kniven er laget i, så lenge herdingen ikke er utført riktig.)

-Tilgjengelighet, konstruksjon og pris (Du har sikkert noen synspunkter på hvordan kniven skal se ut, så dette må være tilgjengelig til en akseptabel pris. Skal det være "optimalt" blir det fort en customkniv som ligger på 2000,- Nok og oppover. Til gjengjeld finnes det mange customknivmakere som ligger lavere i pris enn fabrikker som Hattori (Fallkniven, Cold Steel).)

 

Siden du har god erfaring med carbon V, regner jeg med at rustfritt stål ikke er en nødvendighet, og du henviser også til jakt.

Kniver i stål som A2 og lignende ikke-rustfrie høylegerte stål, diverse HSS, Vanadis 4 (som jeg har skrevet endel om selv) osv bør kunne være en oppgradering fra Carbon V.

 

 

Knivblader laga fra koldsagblad trenger ikke være så bra: Om det er bimetall er største delen av bladet i lavlegert eller ulegert stål og herdet relativt mykt for å få høy seighet. Hardheten kan økes om man herder de opp på nytt. Koldsagblad i massiv HSS egner seg best til knivblader.

Link to comment
Share on other sites

(Et rustfritt stål vil aldri få like gode mekaniske egenskaper som et stål med mindre krom.)

Kan du forklare hvorfor? Altså, forklare hvorfor, som om du foreleser for studenter, ikke som i at jeg tviler og må overbevises

 

K

 

Når man tilsetter krom og karbon i et stål vil disse helst foreligge i en egen forbindelse, kromkarbid. Disse felles ut allerede ved storkning, og kan bli store nok til å initiere brudd. Disse vil til en viss grad løses opp når man herder. Har man store mengder av begge elementene, over rundt 14% krom og 0,8% karbon, vil man ikke kunne løse alle disse. Disse reduserer bruddstyrken til kniven, og kan fører til chipping av eggen.

Elementer som molybden, vanadium og wolfram kan gi samme effekten, men brukes aldri i sa store mengder.

 

Et annet problem er stabilisering av austenitt. Dette er en myk fase, kjent i ikke-magnetisk rustfritt stål. Dette er fasen som dannes når man varmer opp stålet til herdetemperatur og et ledd for å få martensitt (herda stål). Løses det store nok mengder krom, vil det stabilisere den myke fasen, og man vil beholde noe av den etter herding. Dette reduserer hardhet og slitasjemotstand. Dette er et problem i f.eks. 12C27, hvis man herder med litt for høy temperatur eller tid.

Link to comment
Share on other sites

Til en viss grad vil karbider øke slitasjemotstanden på stål. Skal de øke slitasjemotstanden på en knivegg kan de ikke vere større enn tykkelsen på eggen.

Tykkelsen på en knivegg er omtrent 1 mikrometer. Karbidene i eks D2 og 440C kan vere opp i 30 mikrometer og mer. Disse er sprø, og kan rives ut ved en mye lavere belastning enn det som ville skade en egg med mindre eller uten karbider.

Link to comment
Share on other sites

Hei Metallurgen.

 

Eg tenker slakting og flåing og vi snakker svart stål. Har brukt Master Hunter Carbon V i mange år. Er meget fornøyd med grep, balanse klinge og utforming. Rust har ikke vert noe problem da eg blånerer den. Det eg ønsker er lik utformin grep, drop og vekt. Like bra eller bedre med tanke på eggkvalitet skarphet og slitestyrke. Har jigg eg setter opp knivene i. Legger 30 grader og synes det fungerer.

 

Er meget kresen på bitt i kniven, om den ikke raker håra på armen blir eggen polert opp på poleringskive. Masterhunteren holder flere dyr bare med polering. Bukkene seint i jakta sliter meir på kniven selfølgelig men er meget glad i denne kniven.

 

Kolsagbladet eg har brukte er HSS. Det er fra sager beregnet til kutting av High Alloy S-135 Drill Pipe. Vanskelig emne å arbeide med men bra stål. Har ikke noen overdreven interrese for knivmaking, var kun for morro.

 

Penger er ikke issue når det gjelder kniv til slakting og flåing, men betaler helst for kvalitet og funksjonalitet og ikke for pynt og gimmik. Kniven skal pløye 20 talls dyr pr sesong og er et verktøy.

 

Noen gode forslag?

Link to comment
Share on other sites

Tja. Jeg har noen forslag:

 

Hvis du er ute etter vakkert - be Metallurgen lage et stikktangeblad til deg, og be Aage Bergedahl (http://bergedahl.com/Knivene.html) lage tre/hornskaft og sy lærslire.

Hvis du er ute etter maks funksjonalitet - be Metallurgen lage et fulltangeblad og sette på Micartagrep og lage kydexslire.

 

Ingen av delene blir billig. :)

 

På den billigere siden anbefaler jeg Swamp Rat eller Scrap Yard. Begge bruker ikke-rustfritt stål, Swamp Rats er svært likt Carbon V. Bør helst kjøpes brukt eller ny-brukt, siden produksjonen går i rykk og napp.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder skikkelig custom-kvalitet, dreier det seg alltid om tusenlapper. Tenker du seriøst kniv, så er det lista høyt: Høy kunnskap - høy dyktighet - og all den tid som trengs for at utøveren av faget er fornøyd. Slik sammensatt ferdighet er aldri på billigsalg. Til det er den for sjelden vare. I dagens hesblesende profittjagtid, kan man se klart hvordan store fabrikker går ned på kvaliteten - KUN for å øke profitten. Der kan kundene bare makte å snu trenden ved å gjøre som dere: Søke mer kunnskap, snu ryggen til opphypa rask - og være villige til å betale for edel vare. Mvh Frost06.

Link to comment
Share on other sites

Har levert vanadis-blader tidligere til Aage Bergadahl, og han leverer meget bra arbeid.

Vil tro prisen på kniven kommer på et sted mellom 3500 og 5000,-.

 

Mine kniver er langt fra like pene, men jeg slår de fleste på robusthet og tyngde. :wink:

(Jeg har 5 mm plate i Vanadis 4E, så kan lage litt lettere kniver enn de mursteinene jeg vanligvis drar med rundt.) For en fulltange i den størrelsen i Vanadis 4E med micarta eller G-10 skaft og kydex slire, vil prisen ligge på 5000-5500,-.

 

Dag Rønnebu har også laget noen blad i Vanadis 4.

 

En annen knivmaker du kan se på er Kiku Matsuda. Noen av knivene han lager er i OU-31, og det er et stål som har godt potensiale.

http://www.japaneseknifedirect.com/Kiku ... Knife.html

 

"Kammerkniven" har mulighet til å bli en god kniv, men litt usikkert når den blir ferdig.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...