Jump to content

Kikkertmontasje/base for M67


Recommended Posts

Heidu.

I fremkant kan du bare slipe med en dreml e.l. Eventuelt kan du fjerne hele ringen med hammer og en dor. I bakkant er det beste å planfrese skinna fordi m67 kassa har flat bakbro. I tillegg på du shimse opp ca 2mm på bakbroa (alt etter hvilken skinne du bruker). Jeg har montert en redfield std skinne på min m67. Beskrivelse finner du her:

viewtopic.php?f=38&t=9125

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Hva med å få laget en skinne som passer imot radien på forre låsekassebro, og mot den maskinerte flaten på bakre? Dette vil vel kunne bli en veldig solid montasje. Da er det også mulig å benytte de fire skruene til Busk diopteret for å feste skinna i bakkant.

En slik skinne kunne jeg være interressert i som erstatning for Crane-skinna som jeg har på M67'n min. ;)

Bakre låsekassebro på M98 er i utgangspunktet lavere enn fremre. Hvis du har tenkt å bruke 'standard' montasjer for M98, så kan vel ikke bakre og fremre låsekassebro være like høye?

Link to comment
Share on other sites

Jeg stilte nesten det samme spørsmålet på gamle sluttstykket.

 

Hvis noen hadde lagd ei solid hel pic-skinne i stål for KV59/KV67 som benyttet de 4 skruehullene til diopteret hadde jeg kjøpt 3 stk. Og jeg hadde betalt gladelig 2000.- ps stk. Vi hadde da hatt en "uuttømmelig" kilde av verdens mest funksjonelle, solide og idiotsikre skarpskytterrifler til en utrolig billig penge.

 

Det var en tråd om dette på gamle Sluttstykket. A-Tec lyddemperprodusentmannen var litt med på den tråden. Husker ikke hva han svarte. Lurer på hvor mange bestillinger som trengs for at noen kan sette igang en liten produksjon? Det burde være marked for minst 1000 stk når det hadde gått opp for folk hva dette hadde gjort med de gamle riflene.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå skjønner jeg endelig hva dere snakker om.

Jeg tror det beste vil være å planfrese oversiden på denne skinna. Om man lager en avrundet overside vil man kunne bruke baser ment for fremre del av låsekassen, f.eks, dovetailbase. Ulempen vil være at det er svært vanskelig å få den denne skinna på bakbroen til å ligge helt på samme akse som fremre del av låsekassen, og man risikerer å få spenn når man monterer kikkerten på. Dette vil man til dels eleminere med en flat skinne på bakbroen. I tillegg er den adskillig enklere å lage. Ulempen med en flat skinne på bakbroen er imidlertid at eventuelle baser må planfreses for å passe, samt sikre rett høyde i.f.t. fremre.

 

På mitt prosjekt hadde jeg ikke tilgang til fres,så derfor ble det en epoxyblokk med stålshims støpt inn. All belastning mellom kikkert og bakbro overføres via shimsen. Jeg boret og gjenget et eget hull i bakbroa, så det er ikke epoxyen som holder kikkerten på plass!!! Epoxyklossen ble laget mest for finishen sin del.

 

En hel stålmontasje er selvølgelig mye mer stødig, og jeg ser meg også om etter noen som kan frese en hel slik en for meg.

 

Med mindre man lager en hel skinne som går fra fremre del av låsekasse til bakbro, så er det nødvendig å bore å gjenge hull i bakbroa. Dette fordi en skinne blir meget tynnt å gjenge i hvis den ikke skal bli høyere enn kanten frem mot sporet for ladeklips. Shimsen jeg laget til mi børse var 1,9mm tykk. Dette er ikke mye å skru i.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Fikk fresa meg en base som passer perfekt over profilen på bakbroa. Basen er flat oppå. Jeg har en redfield std-skinne hvor jeg har planfrest bakre innfestingsflate. Høyden på basen er avpassa til skinna slik at det ikke er noe spenn i kikkert eller låskasse. Skinna er festet gjennom originalhullet med en standard m4 skrue som går gjennom basen og er skrudd i bakbroa. Stål hele veien :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...