Jump to content

Hygen og haldenstøver forsvinner!


Ranger

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

26568_401356691712_627371712_4466492_5657756_n.jpg

 

En Haldenstøver og en Dunker på valpeshow hos Askim JFF i går.

Naturlignok BIR-valp begge to.

Dunker'n endte vel opp som nr 3 i BIS-ringen om jeg klarte å følge med.

 

Haldenstøver'n Frida gjorde en god figur. Det var flere personer bortom som var interesserte i rasen. Moro!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg kjøpte med støver i fjor, den er 16 mnd nå. Har egentlig "Alltid" sagt at jeg har lyst på norsk harehund, særlig dunker. Men, det ble til slutt Finske støver kjøpt i Nord Sverige...

 

Hvorfor valgte jeg ikke Norsk? Det som ble utslagsgivende for meg er Svenske støver data. I Sverige kan du spore alt! Løshet, omjag, hvilke forhold på 0 premie etc. Videre er det 50% finske linjer. En kan være ganske trygg på resultatene derifra, bla kan det jo nevnes at det er 2 dommere på prøvene, blir ikke så lett med "kompis dømming" da.

 

Etter å ha observert 2 valpe kjøp prosseser her hjemme gjennom avlsråd med tydelig dårlige anbefallinger (Kammerater) var det kun flaks og omfattene research som avslørte både omjag og løshet bare en linje bak. Slike ting er vanskelig å få verifisert hvis du ikke har god kjennskap til miljøet og personene her i Norge...

 

Eneste jeg ikke liker med svenske prøveregler er at du kan få jch på rev. En gris kan jo jage rev! :twisted:

 

Videre så er jo finskestøveren en meget hardfør hundmed sterke poter og et mildt og medgjørlig lynne. Kan ikke bli så galt da.

 

Nå er det ikke sikkert dette er utslagsgivende for alle, men for meg er linjer ekstremt viktig ved valpekjøp og det har i alle fall frem til nå ikke vært så lett å verifisere i Norge. Tror det hadde gagnet de norske rasen hvis vi hadde mere åpenhet i hundemiljøene. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

@Jamthunden:

 

Du er ikke alene om å falle for finskstøveren, veldig mange gjør det, særlig hvis de ikke har hatt harehund tidligere og spesielt om de ikke har hatt finskstøver før. Noen av dem som anskaffer seg finskstøver, får seg en til, og noen blir finskstøvereiere for alltid. Men en god del gjør ikke det. Jeg gjorde ikke det. Folk er forskjellige, hunder også. Jeg skaffet meg en ny dunker og ba den om unnskyldning for mitt finske sidesprang.

 

Finskstøveren var rett og slett ikke noe særlig. Han fant riktignok alltid hare, selv om det plaskregnet og hadde regnet lenge. Han jagde hare sammenhengede i 13 timer også, men ikke den samme haren hele tiden. For det gikk så innigranskauen fort at han ikke registrerte avhoppet før han hadde feid laaangt forbi. Dermed var det svært sjelden han skjønte noe av tapet og klarte å få gjentak. Det endte selvsagt med at han i stedet ble vant til at en tapt hare var tapt for alltid, og at det var bedre å finne en ny.

 

Jeg kom i knallform de sesongene jeg jaktet med finnen. Grunnen var at jeg løp hit og dit i skauen for å komme frem dit jeg hørte hunden. Men som regel var det tap før jeg kom frem, og etter en stund kunne jeg høre ham en kilometer eller to i motsatt retning. Ble mye løping, ja. Og terrenget var mer enn litt småkupert.

 

Finnen min var en jaktidiot. Jeg var veldig glad i ham, men jeg ga ham bort til en som kunne bruke ham i mer åpent og oversiktlig fjelterreng. Jeg tror de fant hverandre. Selv skaffet jeg meg en ny dunker, som jeg alltid hadde hatt og alltid vært fornøyd med. Og som også min far alltid hadde hatt og vært fornøyd med. Mange dunkere altså. Mens jeg hadde et sidesprang med en finne, hadde fattern sitt med en hygen. Forskjellen er at fattern var veldig fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok du kan ha et viktig poeng Truls. Har også inntrykk av at hovedgruppen med finske støver eiere er prøve folk som ikke nøler med å avhende individer som ikke slår til.

Det har til og med blitt hevdet at til prøver bruker du finskestøver og til jakta bruker du dunker'n! :)

 

Det blir jo å balansere på en knivegg med så stor jaktlyst som finnen har. Med det mener jeg at lykkes du (selv om mesteparten sitter i genene) med tapsarbeidet og kontakt har du en hund som jager som en gud, men fy f hvor slitsomt det er med en jaktidiot av finskestøver.

En kammerat av meg hadde en finskstøver som i voksen alder ble mer og mer revehund til tross for store anstrengelser for å forhindre dette. Ho var fullstendig jaktgal også. Så oftere og oftere så du på peilen at det streket ut km etter km og da viste du at denne dagen var gått...

 

Men, etter som årene har gått med flere hunder har jeg gradvis kommet frem til at individet er mer viktig enn rase selv om visse rasetrekk er der.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

På mandag var jeg å hentet med en haldenstøver tispevalp hos Skjærbekk http://www.rovviltgutta.webs.com/

Valpen virker både sosial og trygg, ble veldig godt mottat av dachsen og fox terriern min, dachsen synes det er mest stas og bruker mer tid på lek osv.

Fox terrier tispa ignorer valpen mer, men hun er mer sjalu av seg og vil ha all oppmerksomhet selv :lol:

Foreldrene er nå revejagere begge to, så forhåpentligvis får jeg det til jeg også, time will show ;)

 

Her er ett par bilder av den kommende rovviltjageren, Lissie :)

 

DSC00069.jpg

 

DSC00071.jpg

 

Begge foreldrene er 25% finskstøver, så det er vel derfor fargen er nokså svart som en finne.

Bestemødrene er x-registrert.

Da blir vel denne valpen 12,5% finskstøver?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Lissie hadde sin første tur til Røvær og ut i marka i går og i dag, steiner og steinurer er ikke moro å gå i synes hun :lol:

Men man kan ikke forvente så mye av en liten valp, snart 3 mnd.

Her har hun og Idun en liten pause mens dachsen er ute å søker etter mink :)

 

0810201001294313892a93fe4bdeaf.jpg

 

081020100129e34135c0b34c470689.jpg

 

Hun var også med når de fant en mink, uten at hun syntes det var noe særlig interessant :)

 

http://www.youtube.com/watch?v=vPGFca2n39c

Link to comment
Share on other sites

I dag gikk Europapokalen av stabelen i Sveits.

 

Tross vanskelig terreng og høye temperaturer var det gledelig at Haldenstøver King fra Norge ble nr 2, eier Øyvind Lundberg, samt Hygen Frøya som ble nr 8, eier Karl Ole Solberg . Dunker Balder endte på 18.plass.

Mottatte resultater:

 

1. Eka, Luserne, Eier Walter Jæger (Sveits)

 

2. King, Halden, Eier Øyvind Lundberg (Norge)

 

8. Frøya, Hygen, Eier Karl Ole Solberg (Norge)

 

18. Balder, Dunker, Eier Rune Arstein (Norge)

 

Kilde: Dunkerringen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 9 months later...

Resultater fra årets klubbmesterskap i Haldenstøverklubben, 8 av 14 hunder oppnådde premiering, 12 hunder hadde haren på bena.

Dette gir en premieringsgrad på 57%.

 

Resultatene ble som følger:

Nr. 1 og klubbmester 2011 : Maja til Lars Snopestad med 1. ÅP (189 pp/197 kp)

Nr. 2 : Karo til Lars Erik Schunemann med 1. ÅP (176 pp/183 kp)

Nr. 3 : NUCH Mira til Per Engen med 2. ÅP (168 pp/176 kp)

Nr. 4 : Ludo til Ole Ronny Kirkerød med 2. ÅP (147 pp/153 kp)

Nr. 5 : NJCH Heier til Jonny Brustad med 2. ÅP (143 pp/149 kp)

Nr. 6 : Bono til Terje Søgnen med 3. ÅP (133 pp/141 kp)

Nr. 7 : NUCH Tello til Hjalmar Hesjehagen med 3. ÅP (125 pp/131 kp)

Nr. 8 : NUCH Sonja til Knut J. Hoel med 3. ÅP (119 pp/126 kp)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 8 months later...

Ikke den mest aktive tråden dette her.

Nå fikk iallefall både Hygen og Haldenstøver vist seg frem på årets NM, med hhv 1. og 2.plass.

Gledelig også med en 2. plass til Dunker og en 4.plass til Haldenstøver i Europpokalkonkurransen.

(http://nhkf.net/index.php?option=com_co ... r&Itemid=2" target="_blank)

 

Her er hvertfall en gjeng relativt ferske haldenstøvere, noen er fortsatt ledige om noen skulle være interesserte:

https://www.facebook.com/video/video.php?v=4083935429971

 

- ta kontakt med Tommy Midlang ved interesse. Tlf 951 72 586

 

 

 

valper_bono_toppsi.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Hei.

 

Begynner å bli en litt gammel tråd dette, nå er det to uker siden jeg hentet min første Hygenhund, ei tispe, har hatt tre stk Hamilton før, som har hvert alt fra jch til nesten ubrukelige. Bor jo midt i ulveland, så for å slippe må det kjøres i ca to timer føre det er nesten trygt, dette var det mest betenkelige med å kjøpe ny hund. Men nå er den her og gleder meg til å starte opp med denne hunden og føler jeg har gjort et riktig valg med tanke på å bevare den norske rasen.

Er det fortsatt slik at det er gratis prøvestart og utstillingstart for de norske drivende rasene?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...