Jump to content

hvilket retikkel? valgets kvaler


sleipner

Recommended Posts

Etter mange år med middelmådige kikkertsikter har eg nå bestemt meg for å ta steget opp i toppsjiktet.

Valget har falt på en Zeiss 6-24x56 med lys,men valgets kval er retikkelet, som pr nå står mellom retikkel 60 og 43 begge i 2 billedplan.

 

Eg skyter i dag jaktfelt og jakter sel med et 6-24 milldotsikte og jakter hjort/rådyr med et 3-12 tysk A4 ingen med lys.

 

Spørsmålet 1 blir: hvor godt er retikkel 43 i skumringsjakt ved bruk av lys ( da hele korset blir opplyst kontra ret 60 som har en prikk)

Spørsmål 2: Er retikkel 60 et godt sikte for lange hold og små blinker ( med tanke på sel,jaktfelt og papp på lange hold ? )

Spørsmål 3 : Hva vil være det beste allround retikkelet for mitt bruk :?:

 

Håper noen som har sikter av denne typen med lys kan komme med erfaringer, da eg ikke har erfaring med lysretikkel og ingenting er verre en et dyrt sikte man ikke er fornøyd med :?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har med dot, ikke kors. Utrolig fin og mener den er bedre i skumring, da det blir minst "lys" i siktet.

Kan ikke se at det skulle väre problemer på langhold med dette siktet heller. Har 3-10x50 og fornöyd, men

skulle gjerne hatt enda mer å skru på ifht lengre hold. Bruker jo aldri mindre enn 5x.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en meopta kikkert (3-12x56 med lys) som har mildott, jeg syns dette er litt frustrenede til tider, for med stor zom, så blir også prikken såppas stor at den skjuler et litt for stort område. om det er samme med zeiss vet jeg ikke. Men i dårlig lys så må jeg si det er ganske gull og ha opplyst dot.

Link to comment
Share on other sites

Det virker som om enkelte blander sammen mildot-retikkel og retikkel 40, 4C eller hva de forskjellige produsentene kaller det.

 

Jeg har et Zeiss 6-24x56, med opplyst ret 43(altså mildot) Til mitt bruk fungerer det ypperlig. Jeg var litt betenkt med tanke på at hele den tynne delen av retikkelet er lysende. Imidlertid er erfaringen at dette ikke virker forstyrrende ved bruk i skumring. Var litt redd det skulle virke blendende, selv på svak lysintensitet, men dette er ikke tilfelle.

Jeg bruker i tillegg siktet til en del skyting på forholdsvis små mål på någet druge hold. Til det bruket er mildoten helt ypperlig, spesielt med tanke på å kunne kompensere for varierende vind uten å måtte skru.

 

Har du lyst på retikkel 43 med lys, så løp og kjøp. Jeg tror ikke du vil bli skuffet.

Link to comment
Share on other sites

Til mitt bruk fungerer retikkel 43 ypperlig. Jeg var litt betenkt med tanke på at hele den tynne delen av retikkelet er lysende. Imidlertid er erfaringen at dette ikke virker forstyrrende ved bruk i skumring. Var litt redd det skulle virke blendende, selv på svak lysintensitet, men dette er ikke tilfelle.

Jeg bruker i tillegg siktet til en del skyting på forholdsvis små mål på någet druge hold. Til det bruket er mildoten helt ypperlig, spesielt med tanke på å kunne kompensere for varierende vind uten å måtte skru.

 

Høres bra ut da retikkel 43 er det eg har mest lyst på. Og det blir nok atskillig flere skudd på litt avstand, enn skudd i skumring. 8)

 

Som Albani og sier, kan man jo dempe lyset. Det ser nok ut som retikkel 43 blir valget ja :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...