Jump to content

Kjop av vaapen i utlandet


kløften

Recommended Posts

Jeg er en utvekslingsstudent som har bosatt meg i USA et aar. Jeg har bemerket meg at vaapen er fryktelig billig her. Saa tanken slo meg at jeg kanskje skulle ha kjopt noen vaapen og sendt de hjem til Norge, eventuelt ta de med meg naar jeg drar hjem.

Men saa er det alle disse reglene da. Noen som har peiling paa virke regler som gjelder for import av vaapen? Er det bare og sende de i posten ogsaa registrere de naar jeg kommer hjem? Jeg tenker selvfolgelig bare paa vaapen som er lovlig for jakt i Norge. (Beklager manglende bruk av de tre Norske bokstavene)

 

Takk for alle svar!

 

Kloften

Link to comment
Share on other sites

Hva du enn gjør: Ta IKKE våpenet inn i landet uten søknad. Kompis gjorde dette ubetenksomt og det ble senere oppdaget = 10 000,- i forelegg, noe jeg syntes var snilt.

 

Det burde derimot være mulig å la våpenet bli igjen hos tollen ved hjemkomst, søke om erverv og få våpenet ut av tollen.

Link to comment
Share on other sites

Våpen ut av USA betyr eksporttillatelse fra USA i dag, hvor enkelt det er vet jeg ikke gangen i, men det koster det også - ta det med i regnestykket. Det er dessuten vanskelig å få forsikret sendingen din til Norge. Dersom du bare prøver å sende våpen til Norge uten papirene i orden og du blir tatt kan det være du får et litt lenger opphold i USA enn du hadde planlagt... Så mitt tips: vær 100% sikker på det du gjør, det er sikkert mulig, men det er også en del fallgruber.

Link to comment
Share on other sites

Finn også ut om du faktisk har lov til å kjøpe våpen i USA. Ingen selvfølge at det bare er kjøpe for en som ikke er innehar amerikansk (USA) statsborgerskap. Skulle du bli tatt i å bryte en eller annen obskur våpenlov hjelper det lite å appelere til "sunn fornuft og mitt norske pass"...

Link to comment
Share on other sites

Dersom du kjøper våpen når du er bosatt i USA er dette en del av dine eiendeler og kan så vidt jeg vet taes med på flyttelasset. Det er da andre regler enn om du er på besøk i USA. Søknad i Norge er en annen ting, men det kan du nok ordne pr post før du kommer hjem.

Link to comment
Share on other sites

Du kan kjøpe våpen i USA etter kontinuerlig opphold i landet i minst 90 dager.

(Dette kravet gjelder for å faktisk få utlevert/ha lov til å håndtere egne våpen kjøpt i USA)

"Slippen" du fylte ut på flyet inn er bevis på oppholdets varighet.

 

For export trenger du gyldig lisens (utfylt, godkjent søknad) fra Norge samt oversettelse til engelsk av denne.

End user licence/declaration må også fylles ut samt et par andre dokumenter.

Alle papirer må være originale.

 

Du trenger videre en eksportør med FFL-lisens i USA for å gjøre eksportjobben for deg, regn minst 1000 USD på dette med frakt og forsikring til Norge.

 

Se forøvrig annet innlegg av undertegnede her på forumet angående dette,mer detaljer der.

 

Vet om personer som etter endt opphold i USA har stappet gønnern(e) i bagen og flydd hjem, tollet dem inn og søkt etter ankomst til Norge.

Dette er ikke bra ihht US lov da det SKAL søkes om eksportlisens på våpen som ikke uten videre skal "hjem" igjen til USA.

 

Prisen på prosessen samt bryderiet gjør at du vel bør vurdere temmelig dyre våpen for at det skal svare seg.

Ville også vurdert merke,kaliber og type da det kan se ut som eksportkontrollen fort kan bli enda strengere enn den der og det da kan bli vanskelig å få deler til US våpen utenfor US, uten at jeg vil starte en diskusjon på dette her.

 

Mer info finnes HER: http://www.nafr.org/PDF/p5300_18.pdf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...