Jump to content

Kjop av vaapen i utlandet


kløften

Recommended Posts

Jeg er en utvekslingsstudent som har bosatt meg i USA et aar. Jeg har bemerket meg at vaapen er fryktelig billig her. Saa tanken slo meg at jeg kanskje skulle ha kjopt noen vaapen og sendt de hjem til Norge, eventuelt ta de med meg naar jeg drar hjem.

Men saa er det alle disse reglene da. Noen som har peiling paa virke regler som gjelder for import av vaapen? Er det bare og sende de i posten ogsaa registrere de naar jeg kommer hjem? Jeg tenker selvfolgelig bare paa vaapen som er lovlig for jakt i Norge. (Beklager manglende bruk av de tre Norske bokstavene)

 

Takk for alle svar!

 

Kloften

Link to comment
Share on other sites

Hva du enn gjør: Ta IKKE våpenet inn i landet uten søknad. Kompis gjorde dette ubetenksomt og det ble senere oppdaget = 10 000,- i forelegg, noe jeg syntes var snilt.

 

Det burde derimot være mulig å la våpenet bli igjen hos tollen ved hjemkomst, søke om erverv og få våpenet ut av tollen.

Link to comment
Share on other sites

Våpen ut av USA betyr eksporttillatelse fra USA i dag, hvor enkelt det er vet jeg ikke gangen i, men det koster det også - ta det med i regnestykket. Det er dessuten vanskelig å få forsikret sendingen din til Norge. Dersom du bare prøver å sende våpen til Norge uten papirene i orden og du blir tatt kan det være du får et litt lenger opphold i USA enn du hadde planlagt... Så mitt tips: vær 100% sikker på det du gjør, det er sikkert mulig, men det er også en del fallgruber.

Link to comment
Share on other sites

Finn også ut om du faktisk har lov til å kjøpe våpen i USA. Ingen selvfølge at det bare er kjøpe for en som ikke er innehar amerikansk (USA) statsborgerskap. Skulle du bli tatt i å bryte en eller annen obskur våpenlov hjelper det lite å appelere til "sunn fornuft og mitt norske pass"...

Link to comment
Share on other sites