Jump to content

framtidig samler


steffen

Recommended Posts

jeg ønsker å begynne og samle på eldre håndvåpen, langvåpen, sverd og dolker.

pga loven må skytevåpnene være eldre enn 1890, blanksvåpnene bør ikke være så mye nyere, 1.-2. verdenskrig er i grenseland.

 

våpnene bør ha en viss historisk interesse.

jeg vet egentlig ikke selv hva jeg mener med det, men f.eks alt fra kongsberg, div. våpen tatt i bruk av forskjellige lands forsvar og ikoniske sivile våpen som f.eks winchester 1873, colt saa+++

 

jeg er fortsatt ung og ikke spesielt bemidlet, men en plass kan man jo starte.

skytevåpnene trenger ikke nødvendigvis å være skytbare, men man skal kan plukke dem opp uten at de føles skrøpelige.

alle deler må være på plass, ikke være gjennomrustet etc.

 

jeg ønsker tips om hva som vil være rimelige inngangs hånd/langvåpen, sverd og dolker?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei,

Blankvåpen er ikke min ting, men jeg har vært i samme situasjon som deg og må si at det som vil gi deg mest av skytevåpen er avhengig av hva du liker. Men av det som er i skytbar stand til en rimlig penge burde du gå for:

 

 

1.En Martini-Henry, gjerne en fra nepal(www.ima.com), på tross av hva du hører så er de som nye(ihvertfall er min det)

 

2.En enfieldP-56/snider muskett(finnes også i Nepal lasset på ima.com)

 

3.En Mauser 71/84(De finnes i god stand om du leter)

 

En Vetterli(Nydlig liten sveitser som det finnes mange av i god stand)

 

En amerikansk trapdoor kan du også finne til en grei pris i god stand

 

En Remington rolling block av en tidligere type

 

Også har vi den juridiske gråsonen, som virker mest aktuelt for deg:

Finn en tidlig Mle1886 Lebel eller en råtidlig 1890 Berthier, finnes muligens for en grei pris.

 

En mauser 1889, et flott og moderne våpen, som desverre ble destruert av Ola soldat på 90 tallet. mulig det finnes noen drit billige i Norge.

 

En tidlig Lee-metford i litt shabby tilsand vil også være noe for deg.(Den fuksjonerer som en Lee Enfield, skal du ikke skyte den så er den lik)

 

Også har vi Gew 88 og Manlicher, men pass på datoen.

 

Listen er evig lang, mitt tips er å gå inn på gunbroker.com og titte litt rundt.

Men var jeg deg så hadde jeg sett på de 3 øverste på listen min+ett GEW 88. i god stand,de er alle lovlige og billige i mint condition.

 

NB!NB! ATF sier antique er 1898 mens ola dunk sier 1890, så er våpenet tysk så husk at DWM stempelet automatisk gjør våpenet ulovlig i norge.

Link to comment
Share on other sites

Les nye våpenforskriften § 1 HER. så ser du hvilke våpen du kan samle på som ikke er regpliktige - en del av de listet opp ovenfor er nemlig ikke det..

 

Så surfer du på http://www.egun.de og leter etter samlervåpen, og med internett som oppslagsverkt burde du vel da selv klare finne ut om de våpnene du ser der både har "historisk interesse" OG om de er refgfrie.

Link to comment
Share on other sites

En mauser 1889, et flott og moderne våpen, som desverre ble destruert av Ola soldat på 90 tallet. mulig det finnes noen drit billige i Norge.

Hmm... hvilket våpen snakker du om, egentlig? Belgisk Mauser M/1889? Trodde da ikke at Ola soldat har destruert så mange av dem? For du blander vel ikke sammen med "vanlig" M/1898?

 

For øvrig er jeg ganske enig i listen din. :)

Link to comment
Share on other sites

Eg trur det er lurt å bestemme seg for eit område først som sist. Viss ikkje, så er det eit hav av ting som kan kjøpast og da blir ein alltid frista :D

 

For min del så begynte eg med norske kammerladarar og sakte men sikkert har eg fått ein del. Etterkvart så har eg kjøpt litt eldre og nyare Kongsberg-våpen (eldre enn krag). Så langt berre langvåpen, men det har vel komme ein flintlåspistol i hus også. Blir sikkert fleire.

 

Lite pengar og våpensamling er ein dårleg kombinasjon dessverre. Men eg trur det er lurare i lengden å kjøpe få og gode objekt enn å kjøpe mykje drit... Eg skal ikkje komme med "gode" økonomiske råd, men for min del har samlinga delvis blitt finansiert med banklån (men ikkje pokker om dei godtar våpen som sikkerheit :lol: ), bankkreditt og diverse kredittkort. Pussig nok er eg alltid blakk og denne månaden var det berre såvidt at eg klarte å betale huslånet... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Bare for å opplyse, om noen av de våpnene jeg listet opp.

 

Alle av dem ble produsert i noen grad før 1890, om feks. Lebel patronen som bruker røksvakt krutt er regpliktig kan muligens betviles i hennhold til forskriften. Men etter hva jeg forstår av den nåværende lov tolkningen, bruker POD Scottland Yards liste. Akkurat som resten av EU gjør i en eller annen grad, der vil alle disse våpnene være lovlige. Men det er derfor jeg beskrev dem som i "gråsonen"

 

Til Elgen, jeg mener M89 som var veldig utbredt her til lands blant tyske soldater på garnisonstjeneste. Disse overlevde den kalde krigen, men Ola soldat ødla hauger av dem. Og Ettersom Riflen ble satt i masseproduksjon i Februar 1889, både hos FN, Loewe samt BSA er sannsynligheten stor for at riflen er fra før 1890. Om du finner noen da!

Link to comment
Share on other sites

Men etter hva jeg forstår av den nåværende lov tolkningen, bruker POD Scottland Yards liste

Hvor har du det fra at POD bruker Scotland Yards liste?

 

Akkurat som resten av EU gjør i en eller annen grad, der vil alle disse våpnene være lovlige.

Resten av EU? Fortell meg hvilke land i EU som har disse våpnene refrie.. Så vidt jeg vet er det vel kansje Nederland og Østerrike - mulig jeg tar feil men på meg virker det som at i store deler av EU går grensen på patronvåpen..

Link to comment
Share on other sites

Til Elgen, jeg mener M89 som var veldig utbredt her til lands blant tyske soldater på garnisonstjeneste. Disse overlevde den kalde krigen, men Ola soldat ødla hauger av dem. Og Ettersom Riflen ble satt i masseproduksjon i Februar 1889, både hos FN, Loewe samt BSA er sannsynligheten stor for at riflen er fra før 1890. Om du finner noen da!

 

Ok, jeg trodde jeg hadde rimelig bra oversikt over forskjellige lands bruk av ulike Mausermodeller, men det du sier her er ny viten for meg. Jeg tror deg, og nå ser jeg at også Wikipedia støtter din påstand, men har du tilfeldigvis er mer pålitelig kilde å vise til? Dette var interessant, så jeg håper at trådstarter tillater en liten avsporing.

 

Jeg er klar over at tyske tropper i Norge i 1940 hadde med seg mye rart, bl.a. endel gamle, lange Gew98 og Kar98b, noen slitne Kar98AZ fra Reichswehr og en håndfull snodige G98/40 lånt fra ungarerne, men at de også brukte belgiske M1889 i 7,65x53 har jeg verken sett eller hørt noe om. Jeg har vært borti noen (få) M1889 opp gjennom årene, men har ikke sett en med tyske WaA-stempler. Har du noen ide om omtrentlig hvor mange våpen det kan dreie seg om, og om hvor og hvorfor de ble destruert på 90-tallet? Forstår jeg deg slik at disse riflene ble overtatt av Forsvaret etter krigen og oppbevart på norske moblager i nærmere 50 år?

Link to comment
Share on other sites

Siden vi nå snakker om registreringsfrie rifler... hvordan skal vi tolke den nye forskriften i forhold til f.eks. Remington RB M1867/89 i 8x58RD? Låskassene ble stort sett produsert mellom 1867 og 1876, riflene ble pipet om til 8x58RD fra 1889 og langt utover 90-tallet. Patronen var opprinnelig ladet med svartkrutt, men kan selvsagt utmerket godt lades med røyksvakt. Er våpenet da et svartkruttvåpen produsert før 1890 eller ikke?

Link to comment
Share on other sites

Til Elgen:

Jeg tror du kan finne noe om du søker på nettet, men selv støtter jeg meg til litratur og egen erfaring. De bel gitt bort gjensveiset til ansatte på FMU rundt 94 og solgt for 200kr om jeg husker riktig i kiosken.

Om du ser på hva Tyske soldater hadde av materiell i Norge, så ser du straks at lite av det er uniformt. Det kom mange av disse riflene hit for å slippe å bruke resusser på 2 linje styrker. Og ettersom det fantes flust med amunisjon og rifler i Belgia som ikke kunne brukes ved Østfronten, kom mange hit med reservetropper. Jeg har ennå ikke funnet noe tall på M1889 i Norsk bruk/depot men antar at det dreier seg her om noen tusen, neppe mange titusener ettersom jeg ikke har oppdaget noen M1889/16 eller nyere variasjoner(alle de norske har løpskappen slik som på en Gew88) Har lest et sted at de belgiske HV(hva enn det heter husker jeg ikke) våpnene, altså de som fortsatt var i orginal M1889 konfigurasjon ble sendt til skandinavia. Noe som underbygges av at de norskeide eksemplarene jeg har hatt kontakt med var nummerlike uten tegn til løps eller boltskifte.

 

mvh.

jULF

Link to comment
Share on other sites

Men etter hva jeg forstår av den nåværende lov tolkningen, bruker POD Scottland Yards liste

Hvor har du det fra at POD bruker Scotland Yards liste?

 

Akkurat som resten av EU gjør i en eller annen grad, der vil alle disse våpnene være lovlige.

Resten av EU? Fortell meg hvilke land i EU som har disse våpnene refrie.. Så vidt jeg vet er det vel kansje Nederland og Østerrike - mulig jeg tar feil men på meg virker det som at i store deler av EU går grensen på patronvåpen..

 

Belgia bruker blant annet den listen og lister dem opp som regfrie, tror også det gjelder nederland.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...