Jump to content

feltladning for 6,5X55


høggern

Recommended Posts

tenkte jeg skulle lade litt feltammo 6,5X55.

 

for noen år siden ladet jeg 139 grs scenar kuler til ganske bra fart med RP15 (RA15). kom opp i 850+ ;)

nå har jeg fått tak i litt rhino 22 krutt som omtrent skal være samme suppa som RA15. vurderte redusere min gamle RP15 ladning med 1 grs å prøve meg fram med hornady A-max.

 

min erfaring er at scenar gir omtrent samme hastighet som A-max.

 

noen som har litt synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

tenkte jeg skulle lade litt feltammo 6,5X55.

som tenkt så gjort.

 

ladet 1 grs under og min gamle feltladning (som gav 850 msek sommerstid)

å i dag var det ut å teste. i 2 sure varmegrader.

samlinga var superb. 15mm s-s på 100m.

men hastigheta.... den var ikke mye å skryte av. 802 msek.

 

frustrasjonen kommer sigende kjenner jeg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg måtte helt opp i 49 grs n15 lot 85036 for å bikke 850 m/s med 140 grs nosler accubond. 48.5 grs gav ca 840 m/s med 140 grs berger vld. Dette i 70 cm sauerløp. Maksladning på boksen er 47.5 med 140 grs sierra (850 m/s) og 49.7 med 130 grs diamond line (887 m/s). Har ikke testet kulene på boksen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ladde min feltammo sist vinter med det nye RA-10 fra Raufoss i kombinasjon med 8g Lapua Scenar. Oppgitt hastighet skulle være 920m/s, men den var nok noe lavere, bla pga at jeg har 700mm pipe. Ladningen er jeg superfornøyd med og kan trygt anbefale den videre!!

Link to comment
Share on other sites

da er nattesøvnen redda. ladet meg opp til max i dag. 875 msek kom jeg til før jeg syntes det var max trykk. men kommer til å redusere denne ned til den ladninga (som var under max) som gikk ut med ca 855 msek.

 

konklusjon: denne loten Rhino 22 er ca 1,5 tregere enn min gamle lot RP15 var.

 

feltammo nesteår: 9 grams A-max i 855 msek.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Da er feltpatronen testa i 10 minus. Nå var hastigheta 838 msek (i 10 minus). I 2 varmegrader var hastigheta 855msek. (17 msek hasighetsendring på 12 grader kaldere temp. dvs at om det blir 15 varmegrader kan denne ladningen bli en smule HOT)

Samlingen er forsatt fin. Har i tillegg ladet endel patroner med 1 grs mindre krutt, for å ha ammo som kan brukes om det blir altfor mange plussgrader(den ammoen hadde 835 msek i 2 varmegrader).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 11 months later...

Denne ammoen er ganske jevn faktisk. Mener jeg har ca 10-15 msek variasjon på det meste. (dvs vanligvis 5-10msek hver veg fra snittet)

Presisjonen er meget god, skjøt 6/5 på langholdet (590 m) på LS i år med denne patronen :)

 

Førsteskudd pleier ha litt avvik som du sier.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 8 gram Scenar og Norma-19. Synes jeg får litt jevnere hastighet med dette enn med RP-15 typen. Gjorde unna litt innskyting og feltforberedelser i helga og endte opp med 870 m/s. Presisjonen var bra så jeg bruker nok denne kombinasjonen i vinter.

 

Har også intrykk av at grove kruttyper med tunge ladninger brenner ut pipene litt raskere. Har du noen erfaringer her?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 8 gram Scenar og Norma-19. Synes jeg får litt jevnere hastighet med dette enn med RP-15 typen. Gjorde unna litt innskyting og feltforberedelser i helga og endte opp med 870 m/s. Presisjonen var bra så jeg bruker nok denne kombinasjonen i vinter.

 

Har også intrykk av at grove kruttyper med tunge ladninger brenner ut pipene litt raskere. Har du noen erfaringer her?

jeg har brukt N19 å syns det er et bra krutt, men jeg får litt mer hastighet med 9,1 grams kuler til feltpatroner med RP15 typen.

Patrona mine er vel gode nok kan det virke som etter forrige sesong med disse.

Har brukt samme oppskrift for noen år siden å da funka det også fint.

 

Alle ladninger i 6,5X55 hvor man lader max og brenner nærmere 50 grs krutt brenner ut løp. Men RP15 kombinasjoner er kansje noe av det værste sånnsett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...