Jump to content

Mauser M98 forklier under lading


famousGrouse

Recommended Posts

Hei!

 

Har en m98k som er ombygd etter alle kunstens regler. Rifla er stemplet HÆRxxxx, og er som ekspertene sikkert skjønner en ombygd HV versjon i 7,62x63 (30-06).

 

Rifla fungerer greit, men jeg har flere ganger opplevd at under lading så får jeg forkiling av ammunisjonen. Kula blir skyvd inn i underkant av kammeret, og jeg må ut med hylsa for å få tatt mytt ladegrep. Resultatet sier seg selv; stressende jaktsituasjoner og ødelagt ammunisjon. Jeg har skyldt det mest på meg selv, men etter at jeg har lånt ut rifla har jeg fått tilbakemelding om at det samme har oppstått hos andre.

Er det mulig at 7,62x63 er for lang til låsekassen på m98k? Det jeg tenker er at låsekassen ble bygd for 7,92x57, og at 7,62x63 derfor blir for lang.

Har prøvd med forskjellige kuletyper, Oryx, barnes-x, winchester osv.

 

Noen her som har erfart det samme og har en forklaring?

Link to comment
Share on other sites

Mener du at kula treffer mellom magasinet og låskassen under kuleskråningen?

I så fall er det underbeslaget som ikke er rett plassert i kolben.

Andre feil som ligner det beskrevne har jeg aldri opplevd, men mausere er avhengig av at patronen ligger helt tilbake i magasinet. Dersom du slurver med plasseringen kan det gi forkilinger.

Link to comment
Share on other sites

Thomasnb® og Per-s; Takk for gode innspill.

 

Det er tydelig at det er mulig å fikse dette da, men tror jeg for sikkerhets skyld skal ta rifla med til våpensmeden. Er vel ikke noe for amatører å fikse dette:)

Skal tenke mer over hvordan jeg plasserer patronene i magasinet, kan jo faktisk være en viktig årsak.

Link to comment
Share on other sites

Forsvarets Mausere ble ombygget på Kongsberg for å ta de lange 7,62x63-patronene, og jobben som ble gjort var grundig og god. De aller fleste mater bra. Tilbringerfjær skifter du lett selv, den er tredd innpå tilbringeren og magasinlokket. Ellers kan du prøve å ta i litt i ladegrepet, min egen er kamret i 7,62x51, og nekter å mate ved slappe ladegrep. Litt infanteristil i håndgrepet, så går det fint.

Link to comment
Share on other sites

har en slik mauser jeg og. bestefar som fikk den da han var i hv da det startet opp. den er skutt bare noen hundre skudd med siden den ble ombygd til 30-06 . jeg har aldri merket noe som helst problemer, men vet fra banemauseren at patronene kan krangle litt om de blir liggende langt framme i magasinet. så det jeg alltid gjør (uansett våpen) er å sørge for at patroner er så langt bak i magasinet som mulig. Og som gammel infanterist tar jeg ladegrep så det holder, slik at jeg er sikker på at hylse kastes ut og ny patron føres godt fram og inn.

Bjørn

Link to comment
Share on other sites

Har du skiftet skjefte?

Jeg har sett at folk som bytter skjefte ikke gjør tillpassingen mellom underbeslag og kasse riktig.

Det skal ikke være store avtanden mellom underbeslaget og kasse i stokken.

Her hender det at kula kiler seg fast ved rekyl av første skudd.

 

Når det skiftes til 7,62x51 (.308 Win.) bør det settes inn en bit foran i underbeslaget (Magasinhuset).

Dette ble gjort på ombyggingen av forsvarets M59 fra 7,62x63 til 7,62x51.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...