Jump to content

Får ikke hetta dypt nok....


sako.

Recommended Posts

Sist jeg kjøpte hetter hadde de ikke CCI,kun Remington.

Disse får jeg ikke satt HELT inn, noe som gjør at jeg får et lite merke av hullet til tenn nåla når jeg kamrer patron. Ikke helt fornøyd,men er dette farlig? Kan det føre til vådeskudd????

Gjelder Norma hylse i 6,5x55, 9,3x62 hylsene går helt fint. Hettelommene er rengjort med hettebørste.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt problemer med dette nå jeg også. Gikk fint med cci, men måtte over på federal nå, og de er umulig å få helt inn i norma 6.5 hylsene mine !

 

Og han mente ikke at selve nåla lagde merke, men tennålhulllet.

 

Helt riktig, det merkene er etter tenn-nål HULLET.

Link to comment
Share on other sites

Støtte på samme problem selv for en stund siden.

 

Etter litt research her inne fant jeg ut at noen hadde målt forskjellige tennhetter, og at det faktisk var forskjell på hvor "høye" hettene var. Har selv liggende noen hundre Remington hetter da jeg rett og slett ikke klarte å sette de dypt nok i min .308win. Men hettene kan passe bedre i andre kaliber - prøv deg fram. Kjøp heller andre hetter til 6,5. Prøv eventuelt andre hylsefabrikater.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt samme problem med rem hetter i flere kaliber

har derfor kuttet de ut og bruker cci og federal

 

er ikke mye forskjell på de men laderøret på min dillon 550 tar 100 cci og federal hetter uten problem

men klarer kun å svelge 99 rem hetter! ikke det at det har så mye å si men er iriterende at ikke den forbaska siste hetta får plass i røret !

Link to comment
Share on other sites

Er det farlig?

Kan det i værste fall føre til att det går av?

 

Jeg har på dette forum (tror jeg) lest om en kar som lå og mata patroner gjennom sauern sin, tror han trente til hurtigskyting. I dette tilfellet -med kraftig og kontant ladegrep- gikk ett skudd av uten at bolten var i lås, og tommelen til vedkommende fikk hard medfart når bolten kom bakover.

 

Så ja, utstikkende hetter kan sikkert være farlig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har dette problemet med Norma og Laupa hylser i 308 med federal hetter. Med en lyman presse er jeg ikke kar om å få nok kraft til å få hettene helt inn. Jeg tar i så jeg ser mann med ljåen, men hettene kommer ikke i plan med eller innenfor hylsehodet. Det er ikke slik at kantene på hetta stikker ut, men "senter toppen" på hette blir det "høyeste" punktet. Ikke mye, men det er der. Hvordan i alle verden skal jeg få dette til? Og er det slik at hele hetta (altså senter) må ligge i plan med eller innenfor hylsehodet?

Link to comment
Share on other sites

Det er enkelte problemer man IKKE har - når man for det meste lader med den gamle, gode Bonanza-en!

 

Hettene skal settes med jevn kraft. Og den kraften en får ved hjelp av utvekslingen på Bonanza-em, er mye større enn på vanlige O-presser - for ikke å snakke om progressive etc. Jeg bruker omtrent bare Rem 9 1/2-hetter, og har aldri noen problemer. Men jeg sorterer hylsene etter fabrikat, og justerer settedybden for hver type, slik at jeg bruker samme kraft uansett hette- og hylsesort.

 

Det som skjer når du lukker bolten mot ei hylse der hetta står litt ut over hylsebunnen, er i prinsippet det samme som skjer i min Bonanza-presse - hetta blir satt jevnt med hylsebunnen (jeg setter dem alltid litt under!). Det skulle ikke være særlig farligere enn å sette i ei hette på vanlig vis. Jeg har ladet over 100.000 skudd, og - bank i bordet - til nå har det aldri gått av ei hette under settinga!

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde samme problemet når jeg jeg først startet lading av .338. Dette ført til "klikkpatroner" da energien fra tennstemplet delvis går med til å skyve inn tennhetten.

 

Det viste seg at tennhettesetteren fra "lee" ikke var sterk nok til å få presset hetten helt inn. Kjøpte en RCBS innsetter og problemet var løst.

Link to comment
Share on other sites

Ikke uvanlig at hettelommene er litt "graut-talerken-formet", som kan skape vansker. En hettelomme-brotsj kan være lurt å ha.

Sinclair lager noen smykker av "hettelomme-uniformere": 8000-series Uniformers. Sett rett i drillen og dra igang :) Da har du sikret en godt utgangspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Bruker ein Lee Auto Prime II hetteverktøy er det skjelden problemer. Denne blir montert på toppen av pressa slik at ein setter hetter med å føre håndtaket nedover, og får får så mykje kraft på hetta ein vil. Det er lov å bruke hue. Det er litt mykje plast, men det funker. S&B hylser er ingen problem lenger om du er glad i å trimme hylser.

Link til Lee sida http://www.leeprecision.com/cgi/catalog ... mtool.html

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...