Jump to content

1-dagsombygging av originalstokk 10/22


pro_sniper

Recommended Posts

Lørdag ettermiddag og kveld ble brukt på å bygge om originalstokken min, til det som faktisk ble en veldig flott stokk om jeg får si det selv. Det er stort sett håndarbeid og øyemål hele veien.

 

Verktøy som ble brukt:

- Sag (90% håndsag, men kinnstykket ble grovsagd med lånt sirkelsag/snekkersag)

- Høvel

- Rundrasp

- Flat fil

- Slipepapir

- Mini luftdrevet rondellsliper fra biltema med 75mm "3m-pads" på (til grovslipingen)

( http://www.biltema.no/products/product. ... emId=80572 )

( http://www.biltema.no/products/product. ... mId=124718 )

- Batteridrill

 

Stokken er ikke 100% ferdig, bl.a. trenger den en siktebase som skal utgjøre halvparten av mekanismen til en justerbar kolbe - sammen med de gamle montasjeringene mine som jeg skal bygge om. Men akkurat der er det er jo bare å skru i skruene.

 

Ellers gjenstår et par timer pussing og noen strøk lakk. Planen på litt sikt er bedding og .920-løp. Men først på listen er nytt avtrekk fra VQ...

 

Jeg tenkte å ta dere med gjennom ombyggingsprosessen med en bilde-for-bilde gjennomgang, så værsågod:

 

- - - - - - - - - - -

 

orig04.jpg

Her har jeg sparklet området der løpsbåndet sitter, og pusset det ned. Har også pusset en fin radius nedover på de fremste centimeterne. Løpskanalen er utvidet ved hjelp av en lyddemper med sandpapir på...

 

Så over til dagens hovedattraksjon:

 

orig01.jpg

Det hele begynner med å sage bort de 5 bakerste centimeterne av kolben. Dette er den delen som skal bli høydejusterbar.

Så sagde jeg bort grepet - i to biter, siden jeg bomma litt med vinkelen på første inngang med saga. Litt ekstra gods måtte tas ut med fil på begge flatene etter sagingen.

 

orig02.jpg

Med en flat fil tok jeg ned det originale kinnstykket for å gi en slett festeflate til det nye.

 

orig03.jpg

Etter en tur i vedstabelen i garasjen fant jeg en vedkubbe av en eller annen hard tresort nederst i stabelen (der den har ligget i flere år og tørket....!)

En passelig bit ble sagd ut med håndsag, og grovsagd til passelig vinkel. Så filte jeg den til litt bedre passform før jeg tenkte "nå må det da være bra nok".

 

orig05.jpg

Trekubber har ofte en rund side, siden trær oftest er nokså runde. Det hadde denne kubben også, og det utnyttet jeg for å spare meg litt sliping senere i prosessen.

Her er grepet festet med 1 skrue. Det øverste hullet er første forsøk, men der ble grepet sittende litt for løst.

 

orig06.jpg

Og sånn ser prøvemonteringen ut fra siden. Legg merke til at det er litt mye gods nede i bakkant av det nye grepet, så jeg får litt ekstra slipearbeid senere...

 

orig07.jpg

Etter prøvingen kommer den endelige innfestningen. Den gjøres med Quick glassfibersparkel.

Her er sparkelen akkurat påført i rikelige mengder.

 

orig08.jpg

Så satte jeg grepet på plass og strammet skruen til de grader. Det er viktig å bruke en nokså grov treskrue så ikke gjengene på den "hopper over". Når sparkelen begynner å tyte ut er det bare å fortsette å stramme, for du kan skru skruen ganske mange omdreininger selv om det er tungt når sparkelen presses ut...

 

orig09.jpg

Det gjelder å jobbe raskt med sparkel... den heter ikke "Quick" for ingenting. Her har jeg tatt det som ble presset ut, og brukt det for å gi en overgang til det nye og BREDE grepet.

 

orig10.jpg

Når sparkelen vel hadde tørket, ble rund-raspen hentet fram. Det går overraskende kjapt å bearbeide treverk med rasp, så på en liten stund hadde jeg fått dette resultatet.

 

orig11.jpg

Legg merke til at den nedre bakdelen av nye-grepet begynner å ta form. Man kan ane buen som skal komme.

Som man kan se så er det bare noen tidels milimeter med sparkel i selve skøyten mellom nytt og gammelt tre. Resten fyller ut overgangen i bredden.

 

orig12.jpg

Og så ser det sånn ut forfra. Foreløpig er ikke finishen mye å skryte av... :)

 

orig13.jpg

Så var det kinnstykket sin tur. En ny vedkubbe ble funnet frem, og med god hjelp fra faren min sin sirkelsag fikk jeg grovsagd dette firkantede stykket treverk.

 

orig14.jpg

Som bildet viser er trebiten skråskjært, og er lavere foran enn bak. Dette gjør at den opprinnelige skrående kolben får et flatt kinnstykke som går parallelt med siktelinjen i kikkerten.

 

orig15.jpg

Batteridrillen ble plukket fram, sammen med 2 stk 8mm treplugger. Her målte jeg hullavstanden nøyaktig (dette var vel faktisk det eneste som ikke ble gjort på øyemål).

 

orig16.jpg

Oppmerking av hva som må skjæres bort for å få riktig profil på kolben (trebiten står litt for langt til høyre, vanskelig å ta bilder og holde på plass samtidig....)

 

orig18.jpg

Enda mer oppmerking av hva som må skjæres bort. Alt dette ble tatt på sirkelsag, men med god margin slik at det ikke skulle mangle gods til videre bearbeiding....

 

orig17.jpg

Jeg fylte hullene i stokken og trebiten med glassfibersparkel. Så la jeg rikelig med sparkel på flaten på originalstokken, og skjøv trepluggene på plass i stokken. Trebiten skjøv jeg så ned på pluggene igjen.

Jeg klemte delene godt sammen, og lot dem stå i press mens sparkelen tørket.

 

orig19.jpg

Etter en omgang med biltema sin luftdrevne rondellsliper fikk jeg fine og runde former på det hele. Da kom også buen bak det nye grepet til sin rett (ser litt kantete ut på bildet, men det er skyggene som gjør det).

 

 

Når jeg får kloa i en original siktebase til 10/22 skal jeg skru den på bakerst på stokken. Så skrur jeg festene fra et sett ringer på kolbe-enden, og får da altså en høydejusterbar kolbe (jepp, er litt stolt av akkurat den ideen der :mrgreen: ).

 

Det er ikke mye originalstokk-utseende på denne stokken nå i alle fall 8)

Skal oppdatere denne tråden etterhvert som det blir gjort mer.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg får kloa i en original siktebase til 10/22 skal jeg skru den på bakerst på stokken. Så skrur jeg festene fra et sett ringer på kolbe-enden, og får da altså en høydejusterbar kolbe (jepp, er litt stolt av akkurat den ideen der :mrgreen: ).

 

Ser at du har en fin prosjekt-tråd, og gode idèer. Slik jeg har forstått løsningen, består dette i en kolbekappe som kan justeres i høyde. Du lager altså en høydejusterbar kolbekappe. (Noe som finnes på alle match-våpen, Sauer 200STR etc. Bredvold skjefter har også utviklet en som er svært enkel i bruk, for DFS-skyttere.) Husk isåfall på at dette svært gjerne kan endre treffpunkt, da rekylopptaket blir annerledes ved justering. :wink:

 

Lykke til videre, jeg gleder meg til fortsettelsen.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Er klar over problematikk rundt treffpunktforandring ja.

 

Målet er å finne noen "sweet spots". En plassering for stående, en for liggende.

Og så markere disse på basen, slik at jeg kjapt kan justere frem og tilbake.

 

Mutterne som strammer ring-festene mot basen skal påsveises noen sylindere med større diameter så de kan løses og strammes for hånd, uten bruk av verktøy.

 

Det ser i alle fall veldig lovende ut i mitt hode :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kom hjem for helga til to boblekonvolutter fra the home of the personal firearm - USA :D

 

I den ene lå VQ bolt-assembly og VQ boltstopper, i den andre lå en brukt original 10/22 base til $5 inkl frakt (betalte riktignok selgeren $10 totalt som takk for hjelpa, og tror han ble ganske fornøyd med akkurat det).

 

Inspirasjonen ble selvsagt for sterk... så nå sitter det en ferdig sammensveiset montasje-som-ble-til-justerbar-kolbekappe på rifla mi! Ferdig med sveisinga ca 02:00.....

 

Et "hett" tips (tok du den?) er å bruke TIG. Jeg hadde ikke det tilgjengelig i kveld, og klarte ikke å vente til over helga..... så jeg brukte MIG.

Dermed fikk jeg litt sveiseslagg rundt gjengene på det som en gang var ringer. Den ene klarte jeg å file til, mens den andre sikkert må gjenges opp igjen.

Utålmodighet straffer seg nok en gang....

 

Men selv med bare 1 "kikkertring" sitter kolbekappen som støpt på basen bakerst på stokken.

 

Mobilkameraet har dessverre klikket, så bilder får jeg ikke lastet opp før broderen får fyrt opp kameraet sitt i løpet av helga..... men tro meg, det er verdt å vente på! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Greit, så er vi på dag 2 med ombygging... ingen vits i å nekte! :oops:

 

Har brukt rasp for å bedre utformingen av grepet for håndflate og tommel. Hvis du sammenligner disse bildene med de over, så ser du at "buen" foran kinnstykket går en del lavere nå.

 

Det du ikke ser, er at det er fjernet ganske mye gods fra området der håndflaten ligger inntil stokken, og der tommelen går over mot venstre side. Vanskelig å få vist på bilde, men skal prøve igjen en dag det er bedre dagslys.

 

Her er uansett noen bilder av den justerbare kolben. Har bare 1 mutter på, etter uflaksen med MIG-sveisen som ødela gjengene på den ene skruen.... den skal bores ut og ny settes inn. De gode nyhetene er at selv med bare 1 feste så sitter kolben dønn fast og virker veldig solid.

 

Jeg kommer også til å lage nye muttere med større diameter så jeg kan tighte og løsne dem for hånd, i steden for å være avhengig av verktøy.

 

Skal også ha en lenger rekylkappe av gummi for å få nok stokklengde til min lange hengslete kropp.

Rimfiresports.com recoil pad

- - - - -

 

Her er alt montert på stokken. Stor avstand mellom stokken og kolbestykket.

 

adj01.jpg

 

- - - - -

 

Ved å forsenke mekanismen litt inn i kolbestykket reduseres avstanden til ca 5mm. Det er akkurat nok til å gi en fin klaring.

 

adj02.jpg

 

- - - - -

 

Så høyt går den. Sikkert for mye til å være brukende, unntatt i liggende stilling kanskje?

 

adj03.jpg

 

- - - - -

 

Og så lavt går den... omtrent perfekt til min kropp, ligger veldig godt mot skulderen. Dette var målet hele veien. Når jeg er ferdig å skyte, kan jeg flytte kolbestykket opp til ca originalhøyde for enkel transport og lagring.

 

adj04.jpg

 

- - - - -

 

Hele rifla med kolbestykket i øvre posisjon. Her mangler nesten bare en skikkelig runde med grunning + en lakkeringsjobb... ;)

 

adj05.jpg

 

- - - - -

 

Hele rifla med kolbestykket i nedre posisjon.

 

adj06.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kjempebra tråd! Har vært i tenkeboksen på noe lignende med 452en min, men har enda ikke blitt noe av det. Blir nok ikke noen justerbar bakkappe for min del.

 

Det jeg derimot skal lage er grovere forskjefte! Det bør du absolutt vurdere før du begynner på lakkinga. Trenger ikke bredde hele stokken, men i alle fall fremste omlag tjue cm.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har drevet og vurdert det med å utvide forskjeftet en stund nå.... vet ikke hvor jeg lander.

 

Har vært inne på tanken å kappe bort løpsbånd-området fremst som jeg har sparklet, og lage den "kort og feit".

 

Vi får se om jeg finner et passelig fresestål en dag, så skjer det plutselig. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Her er siste utvikling... det går seint for tida, men det beveger seg iallefall i riktig retning.

 

Her er den nye rekylkappen i gummi fra rimfiresports. Veldig komfortabel, billig oppgradering som anbefales.

 

Edit: her vises også at jeg har slipt ned en god del i forkant av kinnstykket slik at tommelen nå ligger komfortabelt over mot venstre side av stokken. Bonusen var den fine, avrundede formen som nå leder fra grepet og opp mot kinnstykket...

 

1_rear-part.jpg

 

- - - - -

 

Disse to bildene viser hvordan jeg pusset ned forskjeftet til en omtrentlig firkantet form. Det første trestykket som skal gi litt lavere grep, er akkurat festet med glassfibersparkel og herder mens jeg tar bilder...

 

2_foregrip-angle.jpg

 

3_foregrip-front.jpg

 

- - - - -

 

En firkantfil ble tatt i bruk for å få 90 grader vinkel i hjørnet der trestykkene møtes, før jeg festet de to siste stykkene.

 

4_foregrip-file.jpg

 

- - - - -

 

Laget til bitene som skal bredde skjeftet, og skrået dem nedover frem mot fronten av skjeftet så de skulle følge høyden til løpskanalen.

 

5_foregrip-pieces.jpg

 

- - - - -

 

Lett å feste treverk med sparkel når grunnarbeidet er noenlunde bra...

 

6_foregrip-sides.jpg

 

- - - - -

 

En av sidene grovt formet med rasp til foreløpig form.

 

7_foregrip-oneside.jpg

 

... så gjøres den samme grov-formingen på den andre siden.

 

8_foregrip-rough.jpg

 

- - - - -

 

Nesten ferdig med rasping på den ene siden her. Blyantstekene på venstre side (din høyre side) viser den ønskede formen og hvor mye som må høvles/raspes bort.

 

9_foregrip-oneside2.jpg

 

- - - - -

 

Etter å ha raspet og raspet og raspet for å få formen jeg ville ha, har jeg her rundet av kantene. Brukte også litt tid på bakkanten av det nye forskjeftet, for å jevne det ut og gi det en finere radius mot originaldelen av stokken.

 

Til slutt brukte jeg en sirkelsag/bordsag til å skråskjære fronten litt, og korte ned hele skjeftet noen centimetre. Resultatet er et forskjefte som er veldig komfortabelt, og gir mye bedre og stødigere grep enn det tynne originalskjeftet.

 

91_foregrip-slant.jpg

 

 

Det var alt for nå, men det kommer mer! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...