Jump to content

Patronvalg i 6,5??


1gangs....

Recommended Posts

HeI

 

Jeg er 1 gangs elgejeger fra i høst av og har derfor noen spm ang patron valg, ett lite hav å velge i jo :roll:

 

Jeg har en Browning A bolt i 6,5x55 og har prøvd litt forsjellig bla fusion og oryx, meste gikk mer enn bra nok! Har hørt mye posetivt om fusion, både billig og bra, men den 140 grains kula er jo ikke lovlig på elg... Swift A har jeg også hørt noe bra om men ikke vet jeg :shock:

 

Kan jeg få noen tips og råd om hva slags kule jeg bør prøve i 6,5,og kanskje hvorfor akkurat den kula..? Er bare snakk om elg jakt i første omgang. Pris har ingen stor betydning, ikke mange skudd det er snakk om uansett :)

 

Takk på forhånd

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal kjøpe patroner, tror jeg du gjør et godt valg ved å velge Norma Oryx. Jeg har sett ganske mange elgfall med 6,5 Oryx, uten at jeg har brukt den selv da jeg bruker et annet kaliber, men kula ekspanderer stort og elgene har en tendes til å ramle innen 40 meter. I tillegg er det en presis patron i de fleste rifler. Hva mer kan man forlange? :)

Link to comment
Share on other sites

Vist oryxen går bra i børsa di så trenger du ikke lete etter noe annet. Det er uten tvil en av de beste elg kulene i 6,5x55 pga restvekt, den holder energikravet og den ekspanderer til stor diameter, noe som er bra med så små kuler. :wink:

 

Så jeg ville valgt oryx skulle jeg skyte på elg uansett kaliber. Og den samler bra i rifla mi da :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kan godt anbefale Oryx ja. Ingen forhandlere hadde fått tak i jaktammoen som børsa er skutt opp med tidligere, så jeg måtte

prøve noe nytt. Valgte å prøve Oryx - endte opp med 4 innertiere og 1 nier på oppskytinga. Bedre samling enn den gamle jakt-

ammoen, selv om den også hadde bra samling. Dette var dog Oryx i .308win

 

--

Bjørnene

Link to comment
Share on other sites

Jo kulevalg i dag er ikke enkelt :shock: Siden jeg har fått inntrykk av at du bruker kjøpeammunisjon kan du også prøve Lapua Naturalis . Har skutt noen dyr opp igjennom åra og må si at det er en kule jeg er MEGET godt fornøyd med i MITT våpen. Veldig bra presisjon i min rifle samt at det er knall og fall , og veldig lite kjøtt ødleggelse. Har skutt endel hjort og rådyr i 3 sifret antall så hmmmm har da litt og sammenligne med , med hensyn til bogskudd, bak bog og ut neste bog , og endel andre vinkler. Men hva som fungerer godt i min rifle er ikke sikkert fungerer godt i din , men en kule som det er vert og prøve , ja absolutt. Ladder du selv har du plutselig et hav og velgi i med hensyn til både ekspansjon og fart.

 

Sikkert mange svar og få her , men tar utgangspunkt i at du kjøper ammo.

 

Kos deg på jakta

Link to comment
Share on other sites

Bruker Swift A-frame i 6,5 rifla mi.

Har skutt 5 hjort sidan eg gjekk over til å bruke Swiften.Er rett og slett kjempefornøgd.

Skuddavstandende har vore frå 15 meter til 120 meter.

Blir flotte slakt med lite kjøttskader.

Bruker Norma hylser,MRP krutt og Federal tennhetter.

Så vis du lader sjølv:Gå for Swift :D

Link to comment
Share on other sites

Bruker Swift A-frame i 6,5 rifla mi.

Har skutt 5 hjort sidan eg gjekk over til å bruke Swiften.Er rett og slett kjempefornøgd.

Skuddavstandende har vore frå 15 meter til 120 meter.

Blir flotte slakt med lite kjøttskader.

Bruker Norma hylser,MRP krutt og Federal tennhetter.

Så vis du lader sjølv:Gå for Swift :D

 

Takk for tips, men lader ikke selv:) enda ivartfall...hehe

Link to comment
Share on other sites

Jo kulevalg i dag er ikke enkelt :shock: Siden jeg har fått inntrykk av at du bruker kjøpeammunisjon kan du også prøve Lapua Naturalis . Har skutt noen dyr opp igjennom åra og må si at det er en kule jeg er MEGET godt fornøyd med i MITT våpen. Veldig bra presisjon i min rifle samt at det er knall og fall , og veldig lite kjøtt ødleggelse. Har skutt endel hjort og rådyr i 3 sifret antall så hmmmm har da litt og sammenligne med , med hensyn til bogskudd, bak bog og ut neste bog , og endel andre vinkler. Men hva som fungerer godt i min rifle er ikke sikkert fungerer godt i din , men en kule som det er vert og prøve , ja absolutt. Ladder du selv har du plutselig et hav og velgi i med hensyn til både ekspansjon og fart.

 

Sikkert mange svar og få her , men tar utgangspunkt i at du kjøper ammo.

 

Kos deg på jakta

 

Takk for tips!! Lader ikke selv nei...enda:) men noe å tenke på...:)

Link to comment
Share on other sites

Har skutt rådyr og elg med Lapua Mega og Oryx- 6,5x55. Merker ingen forskjell på effekt, heller ikke på ødeleggelser i viltet (Da har det vært forskjeller på hva kulene har gått gjennom av bein som har vært av større betydning). Begge er jeg svinefornøyd med - og for meg er det hip som hap hvem av dem som blir med meg i skogen- Presisjonen er strålende i rifla mi for begge kulene, og de treffer nesten likt på 100 meter. Sånn blir man jo glad av.

 

Dessuten vil jeg si noe hyggelig: Jeg skjøt en tiur for 2 timer siden på 4,5 kilo som nå henger i vedboden. 150 grain Remington core-lokt Ultra Bonded fra min Landrø-mauser i 30-06 med Hausken demper- S&B 1,5-6x42. - Relevansen er null, men gleden er stor :D

Link to comment
Share on other sites

Har skutt rådyr og elg med Lapua Mega og Oryx- 6,5x55. Merker ingen forskjell på effekt, heller ikke på ødeleggelser i viltet (Da har det vært forskjeller på hva kulene har gått gjennom av bein som har vært av større betydning). Begge er jeg svinefornøyd med - og for meg er det hip som hap hvem av dem som blir med meg i skogen- Presisjonen er strålende i rifla mi for begge kulene, og de treffer nesten likt på 100 meter. Sånn blir man jo glad av.

 

Dessuten vil jeg si noe hyggelig: Jeg skjøt en tiur for 2 timer siden på 4,5 kilo som nå henger i vedboden. 150 grain Remington core-lokt Ultra Bonded fra min Landrø-mauser i 30-06 med Hausken demper- S&B 1,5-6x42. - Relevansen er null, men gleden er stor :D

 

Takk for rådene...:) Tror jeg skal prøve megaen å se hvordan den går i rifla mi, oryxen gikk vel godt nok men alikevel ikke helt fornøyd:) og grattis med flott tiur:)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

som sagt tidligere har jeg samme rifle som trådstarter. i september datt en reinbukk. det var bogskudd den gikk en femti meter før den datt om. i helga tok jeg en elgkvige med stortsett samme reaksjon(fant kula i skinet på motsatt side) :mrgreen: . begge gangene brukte jeg fabrikkladdet Oryx.

 

har nå kjøpt en eske oryx og skal starte ladinga.

kruttvalget havnet på N-160 kort løp på A-bolten.(vill vanligvis brukt N-165)

man har jo valgt feil kaliber hvis en vil ha god effekt på elg men vil nok prøve å få opp farta på oryxn.

Link to comment
Share on other sites

Leiv vidar. har du prøv å kronografert en nosler partition i 6,5x55 ferdigladet fra Norma. Er ikke mye harmoni med det som står på eska. Alle data som står på norma eskene er testet i et 65 cm løp. ikke mange som bruker det på jakt.

1. gangs!! Det er jo mange brae kuler å velge blant så jeg ville gjort det som deg og først funne ut hva børsa liker og så ta et kulevalg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Leiv vidar. har du prøv å kronografert en nosler partition i 6,5x55 ferdigladet fra Norma. Er ikke mye harmoni med det som står på eska. Alle data som står på norma eskene er testet i et 65 cm løp. ikke mange som bruker det på jakt.

1. gangs!! Det er jo mange brae kuler å velge blant så jeg ville gjort det som deg og først funne ut hva børsa liker og så ta et kulevalg.

 

Ja sant det. Oryxen gikk ikke dårlig i børsa mi men lapuaen samlet endel bedre.. Så havna på den i første omgang!

Link to comment
Share on other sites

Leiv vidar. har du prøv å kronografert en nosler partition i 6,5x55 ferdigladet fra Norma. Er ikke mye harmoni med det som står på eska. Alle data som står på norma eskene er testet i et 65 cm løp. ikke mange som bruker det på jakt.

1. gangs!! Det er jo mange brae kuler å velge blant så jeg ville gjort det som deg og først funne ut hva børsa liker og så ta et kulevalg.

 

Hei!

Nei jeg har ikke 6,5x55 så det har jeg ikke kronografert. Men det står vel 820 m/s på pakken? Isåfall kan du regne med 770-790 m/s vil jeg tro i et 56 cm (22") løp

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...