Jump to content

hei og våpensøknadspørsmål


dragonen

Recommended Posts

hei!

jeg lurer på om dere kan gi meg noe tips. min bestefar har en BRNO mod 2 salongrifle, men han er nå 92 år gammel og mener han ikke kommer til å bruke den mer, derfor har han gitt den til meg. jeg melder meg så inn i Skarpskytten skytterlag hvor de skyter med .22LR og sender søknad til politiet. Når jeg var hos politiet for å hente skjema fikk jeg beskjed av karen i skranken at jeg skulle skrive "arv" og "praktisk skyting" på søknaden hvilket jeg gjorde. men i svar fra våpenkontoret står det at 1: skytterlaget jeg har meldt meg inn i "ikke driver med praktisk skyting" og er ikke med i norges forbund for praktisk skyting. og 2: skytterlaget Skarpskytten benytter ikke BRNO salonggevær til konkurranseskyting...........

Dette er uansett et gevær jeg bruker til å skyte på blink med på hytta, jeg kommer ikke til å drive med konkurranseskyting og stevner osv.. er det blitt ulovlig å eie et våpen i det formål?

 

jeg leter så etter skyteklubber som driver med praktisk skyting, men finner bare pistolklubber for offentlige tjenestemenn, det er visst også påkrevd sikkerhetskurs for dette. jeg ringer en av klubbene og spør om veiledning og får i svar at det ikke er praktisk skyting jeg burde skrevet på søknaden.

det er for så vidt greit, men hvis jeg da skriver konkuransseskyting eller noe annet, må jeg da finne et skytterlag som "offisielt" benytter BRNO rifler liksom??? det tror jeg ikke finnes..

skjønner egentlig ikke hvordan jeg skal kunne få tillatelse til å overta dette våpenet.

 

jeg holder nå på med jegerprøven og skal forhåpentligvis på jakt for første gang i høst.

Kan jeg føre opp "jakt" på en ny søknad hvis jeg består jegerprøven?

eller har noen noe andre tips til å få gjennomført dette?

 

hadde satt pris på tips :?

 

mvh

kristian

Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen til forumet :D

 

Når det kommer til skytterlag osv. så må nok andre svare for meg, for dette driver jeg ikke meg.

 

Det jeg derimot kan svare på, er at når du har tatt jegerprøven, så kan du søke på rifla på "vanlig" måte. Du skriver da jakt og arv. For ved arv, så slipper du søknadsgebyret :D

Link to comment
Share on other sites

Hoi... her har en eller annen gjort en alvorlig glipp ja. Praktisk skyting er overhode ikke noe du kan bruke BRNO salongen til. Praktisk er en helt egen konkuranseform, som du må gpdkjenen til osv. (Søk og så finner du ut mer om denne formen for skyting)

 

Du sier at du har meldt deg inn i skytterlaget skarpskytten, har du vært der og skutt?

det er meg bekjent et DHS lag, og jeg er usikker på om du kan bruke en vanlig Brno til trening, men det kan sikkert skytterlaget svare på.

 

Jakt er nok den mest saklige måten å få ervervet børsa (Forøvrig en meget bra salong) men da må du ha jegerprøven.

 

Forøvrig er medlemskap i Oslo Komunale tjenestemenns skytterlag åpent for alle, navnet har blitt beholdt av nostalgiske årsaker 8)

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen til forumet

 

Her har nok du fått feil info. Praktisk skyting innbefatter ikke cal.22LR, ikke noe pistol kaliber under 9mm, og ikke rifle i .22LR.

 

Ta en tur ned til våpenkontoret og forklar problemet, du ønsker å erhverve salongen til trening og småviltjakt, den kan brukes på småvilt opp til hare. Meld deg inn i en jeger og fisk org så kan du erverve div våpen til trening og jakt.

Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen hit!

 

Det høres ut som om at skrankemannen har ledet deg ut i villfarelse.

 

Rifla har du lov å overta på grunnlag av arv alene - og det skal skje gebyrfritt. Men regn med at våpenkortet får en linje som sier at du ikke har anledning å benytte rifta - eller kjøpe ammo til den.

 

Så når du har tatt jegerprøven ber du bare om å få endret dette. ELLER - beholder den som arverifle (da teller den ikke som del av jaktvåpengarderoben din, og du kan med god samvittighet klinke til å kjøpe en annen salongrifle om du måtte ha lyst på det ;)

 

Om du velger å få fjernet begrensningene om bruk og ammokjøp på rifla etter at du har bestått jaktprøven vil den fremdeles være arvevåpen, og ikke inngå som en del av "garderoben"

 

Er du med i dfs-skytterlag børdu kunne få lov til å benytte rifla til trening. Slik praktiseres det iallefall heromkring...

 

Kos deg med ei hyggelig børse ;)

Link to comment
Share on other sites

Takker for kjappe svar!

Nei jeg har ikke vært og skutt på Skarpskytten, men det er tilknyttet DFS ja.

Men da er det bare å satse på Jegerprøven for så å få tillatelse til å erhverve våpen da. Så lenge jeg består prøven høres det jo enkelt og greit ut.

Takker og bukker for info alle sammen :D

 

mvh

Kristian

Link to comment
Share on other sites

3.5.1.4.2 Erverv på grunnlag av pietets eller affeksjonsverdi - Arv

 

Etter våpenforskriften § 20 kan det gis tillatelse til å erverve og inneha inntil tre rifler

og/eller hagler til søker i rett opp- og nedadstigende slektslinje som ønsker å beholde

omsøkte våpen som et minne etter arvelater, uten at vedkommende kan påvise et annet

behov for våpenet.

 

Videre kan det gis tillatelse til å erverve og inneha pistol, revolver og våpen som ikke er

tillatt benyttet til jakt, i spesielle tilfeller til søker i rett opp- og nedadstigende slektslinje på

grunnlag av arv og affeksjonsverdi alene.

 

Når det gjelder erverv av arvede våpen, er søkeren ofte interessert i å beholde våpenet som

et minne om arvelater uten at vedkommende kan påvise noe direkte behov for våpenet.

 

Bestemmelsen innebærer at det ved arv kan gis ervervstillatelse til søker i rett opp- og

nedadstigende linje for inntil 3 rifler og/eller hagler som lovlig kan benyttes til jakt.

 

Søknad om ervervstillatelse på grunnlag av arv for pistol/revolver og/eller rifler/hagler som

ikke lovlig kan benyttes til jakt, skal i alminnelighet avslås. Forskriften åpner imidlertid for å

innvilge slike søknader «i spesielle tilfeller». § 20 annet ledd siste punktum bestemmer at

begrensningen til tre våpen likevel ikke gjelder. Politidirektoratet antar at

Justisdepartementet med dette mener at vedkommende ikke kan forvente å kunne erverve

inntil tre våpen av disse våpenkategorier.

 

Slike søknader kan f.eks. innvilges hvor det kan sannsynliggjøres at arvelater eller en annen i

rett oppadstigende linje har brukt det aktuelle våpen i motstandskampen under siste krig.

Det vil likeledes kunne tenkes å foreligge grunnlag for ervervstillatelse i andre helt spesielle

tilfeller.

 

Det reises ofte spørsmål på hvilket tidspunkt våpen kan overdras på bakgrunn av arv.

Utgangspunktet må være at arvelater enten har avgått ved døden eller at vedkommende er

så syk evt av andre årsaker ikke lenger er i stand til å ta vare på våpnene på en betryggende

måte, slik at det er naturlig å overdra våpnene til nære slektninger som følge av arv.

Direktoratet har f eks hatt en forespørsel fra et politidistrikt hvor en frisk 40- åring forlangte

å få overført sine rifler/hagler til sin 16-årige sønn som arv, hvoretter han selv skulle kjøpe

nye våpen og i egenskap av verge skulle disponere de våpen som var tenkt overført til

sønnen. Sistnevnte forhold faller klart utenfor reglene om overføring av våpen som følge

av arv. I slike tilfelle må en ordinær behovsprøving legges til grunn for at våpnene skal

kunne overdras til sønnen.

 

Direktoratet viser til at forskriften § 20 ikke har affeksjonsverdi som selvstendig grunnlag

for erverv, uten at denne er knyttet opp til en arvesituasjon i rett opp- eller nedadstigende

linje. Politidirektoratet viser imidlertid til at våpenloven § 7 tredje ledd om «annen rimelig

grunn» fortsatt må vurderes på selvstendig grunnlag. Dette innebærer at det også vil kunne

gis ervervstillatelse på grunnlag av arv/affeksjon i andre tilfelle, for eksempel til

gjenværende ektefelle eller mellom søsken. Forskriften § 20 vil da ikke komme til

anvendelse.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt over så har han (eller henne) du snakket med ikke skikkelig kunnskap om dette.

 

Du har tre alternativer:

1. Søk på rifla kun pga arv, men da kan du ikke skyte med den.

2. Meld deg inn i det lokale skytterlaget og søk på rifla for trening/konkurranse. Selv med DFS tilknytning så er det ikke noe krav til at du MÅ ha en bestemt rifle for å trene.

3. Ta jegerprøven

 

Når det er snakk om erverv pga arv skal du ikke betale noe søknadsgebyr.

PS: Du må nå ha våpenskap fra første våpen. Alternativt kan du oppbevare sluttstykkt i en safe.

Politiet krever dokumentasjon som bilde eller kvittering for at du har våpenskap før du får søknaden innvilget.

Link to comment
Share on other sites

Du kan også melder du deg inn i NMF (Norges metallsilhuettforbund), via en av NMFs klubber, og begynne å bruke rifla til den typen skyting.

Se på: http://www.metallsilhuett.no Det er mange som har brukt og bruker Brno i kal.22Lr til metallsilhuett fin rifle og rifla di egner seg utmerket til alle fin rifle øvelsene hvis den ikke er ombygd. Er den ombygd (se teknisk regelverk) så kan den kun brukes i 2 av de tre øvelsene NMF har for fin rifle.

 

Metallsilhuett fin rifle skytes stående (internasjonale øvelser) på avstandene 40m, 60m, 77m og 100m.

NMF har også en nasjonal øvelse med fri skytestilling (og da mener jeg fri skytestilling, det må bare være en sikker stilling) som skytes på de samme avstendene som de internasjonale øvelsene.

 

Ta gjerne kontakt på PM om du evnt. har noen spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
3.5.1.4.2 Erverv på grunnlag av pietets eller affeksjonsverdi - Arv

 

Det reises ofte spørsmål på hvilket tidspunkt våpen kan overdras på bakgrunn av arv.

Utgangspunktet må være at arvelater enten har avgått ved døden eller at vedkommende er

så syk evt av andre årsaker ikke lenger er i stand til å ta vare på våpnene på en betryggende

måte, slik at det er naturlig å overdra våpnene til nære slektninger som følge av arv.

Direktoratet har f eks hatt en forespørsel fra et politidistrikt hvor en frisk 40- åring forlangte

å få overført sine rifler/hagler til sin 16-årige sønn som arv, hvoretter han selv skulle kjøpe

nye våpen og i egenskap av verge skulle disponere de våpen som var tenkt overført til

sønnen. Sistnevnte forhold faller klart utenfor reglene om overføring av våpen som følge

av arv. I slike tilfelle må en ordinær behovsprøving legges til grunn for at våpnene skal

kunne overdras til sønnen..

 

Har fått noe å gruble på.

Min sønn på snart 16 har i kveld fått høre fra sin bestemor på noenog 70 at han er tiltenkt

å få en gammel Mauser i 30-06 som hennes mann hadde før han avgjekk ved døden for noen år siden.

Hun har våpenkort på børsa som endel av prosessen etter at mannen hennes døde. Hun jakter ikke

selv, og har heller ikke helse til noe slikt i hennes alder.

 

Dette var tenkt å skje når han om noen dager fyller 16 år. Han har sammen med meg gått på mye jaktfelt, og har også tatt jegerprøven som han får tilsent bevis på når han fyller 16. Han er også

innmeldt i jeger og fisk forening siden han skyter jaktfelt.

 

Så er mine spørsmål:

1: Så lenge hun lever, er dette teknisk sett arv ?......eller er dette overtagelse på andre grunnlag ?

2: Kan han overta denne børsa siden det er et storvilt kaliber og han bare 16 år ?

3: Skal man skrive i søknaden at dette er arv, da arv er definert som noe man får etter en person er død ?

 

Hva er praksis og råd rundt dette ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...