Jump to content

Pussing/tuning av revolver avtrekk, hva bruker du?


sorander

Recommended Posts

Har anskaffet meg en Ruger GP100, med faktisk et ganske så godt avtrekk.

Men jeg tenkte jeg skulle gjøre det "perfekt", har bestillt fjærsett og lastet ned GP100 IBOK (book of knowledge) som sier hva og hvordan delene i avtrekket skal poleres/pusses.

 

Det jeg lurer på er, dere som kan dette, hva bruker dere til å pusse eller polere disse delene?

(hvis det er sandpapir kom med grovhet, hvis det er noe annet kom gjerne med fremgangsmåte :) )

ps. det er lite eller ingen ting stål som trenger å fjernes.

Link to comment
Share on other sites

:lol: Dremel med kutteskive! Utrolig hvor fort gjort det er!

 

:P Fleip!

 

 

Dremelen er grei nok den forøvrig. Med filtskive og et mildt poleringsmiddel (leveres sammen med skivene). Som nevnt før her på kammeret: poler glideflater, IKKE kanter eller vinkler. Vær forsiktig og test ofte. Sandpapir kan fort ta for mye....

Link to comment
Share on other sites

Dremelen er grei nok den forøvrig.

 

NEI!

 

Til polering av avtrekk bruker man kvalitetsbryner, som er rette! Arkansas bryner ol.

Ordet "polering" i sammenheng med polering av avtrekk betyr ikke at det skal skinne som et speil.

Ved polering av avtrekk skal man kun fjerne grader, og bryte av enkelte skarpe kanter.

I tillegg, hvis man vet hva man gjør, tilpasses enkelte vikler i mekanismen. Vet man ikke hva man gjør, eller gjør feil er det bare å hive skiten.

Ting som snurrer med 30 000 omdreininger holdes langt unna.

 

Jeg vet om flere enn én børsemaker som mener det bør være lisens på Dremel :wink:

Link to comment
Share on other sites

:shock: Da er det sikkert derfor poleringsjobbene mine går til helsikes! Du har selvsagt helt rett, flatene blir blanke og fine og det glir fint, men det er vel mange som har opplevd at med flere titusentalls omdreininger forsvinner stål FORT! (Det er jo litt fint for de som selger deler til våpnene da!) :P Jeg er vel mer tillhenger av å slite delene på plass med mange skudd framfor å polere eller slipe deler. Da får du samtidig erfaring med våpenet og hvordan det oppfører seg! Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Problemet med å la deler "slite" seg til er jo at hvis man f.eks. har en fin flate og en litt grov flate, så vil den grove flaten gjøre den fine flaten grov, ikke omvendt...

nå har forøvrig dremel noe som kalles variabel hastighet, ikke at jeg har tenkt å bruke dremelen, men man må ikke kjøre den på maks :P

 

Med å "polere" avtrekkeren, mener jeg å polere avtrekkeren, ikke endre graderinger eller fjerne stål her og der. Det jeg helt konkret mener er å fjerne urenheter og ting som ikke skal være på glideflatene i avtrekkermekanismen, dette for å eliminere "lugging".

Link to comment
Share on other sites

Håper vi ikke skremte deg bort fra å prøve selv sorander, det var ikke meningen.

 

Det er bare det at det som oftest skal mye mindre polering til en folk tror.

Skjekk også at ting går rett. Hjelper ikke så mye med polering hvis hanen går på skrå eller subber bortig den ene siden.

Ta gjerne litt inni ramma der hvor delene skal bevege seg også, og jeg skal innrømme at jeg har skult bort på Dremelen et par ganger selv.

Spesielt når man ser innvendig i ramma på en del Smith'er, skulle tro de var hugget ut med meisel.

Kuhnhausen's bøker nevnes stadig i S&W sammenheng, og den karen har skrevet bøker om Ruger jobber også. Søk litt på nettet og du finner dem sikkert.

En får aldrig nok våpenliteratur.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med å la deler "slite" seg til er jo at hvis man f.eks. har en fin flate og en litt grov flate, så vil den grove flaten gjøre den fine flaten grov, ikke omvendt...

nå har forøvrig dremel noe som kalles variabel hastighet, ikke at jeg har tenkt å bruke dremelen, men man må ikke kjøre den på maks :P

 

Med å "polere" avtrekkeren, mener jeg å polere avtrekkeren, ikke endre graderinger eller fjerne stål her og der. Det jeg helt konkret mener er å fjerne urenheter og ting som ikke skal være på glideflatene i avtrekkermekanismen, dette for å eliminere "lugging".

 

Hva er det jeg maser med, du har jo skjønt det :D:D

Link to comment
Share on other sites

Det er bare det at det som oftest skal mye mindre polering til en folk tror.
Vær veldig oppmerksom på akkurat dette! Det er fortsatt forskjell på å klippe neglene og kutte av seg fingeren! Skal du polere så gjør det i mange vendinger. Stopp ofte og prøv!

:) @Crazy-John: Fingrene dine er det nok lie å gjøre med.. De er vel den svakeste delen i kjeden her!

Link to comment
Share on other sites

Kan eg bruke bryne på fingrene mine også...? :oops:

Slik at de slutter og lugge i avtrekkeren... :lol:

 

Er ikke så dumt som du tror det der :D

Hvis du skal skyte DA så liker jeg at avtrekkeren er glatt. Teorien er at det er bedre at bare fingeren sklir, enn at fingeren tar med seg hele våpenet når den sklir.

Så alle riller i avtrekkeren er fjernet, og der etter polert ...der brukte jeg Dremel :oops:

Link to comment
Share on other sites

hehehe :) blir ikke skremt så lett, men det er jo derfor jeg spør hva dere bruker, siden jeg er redd for å ta for mye ville jeg liksom ikke begynne med et sandpapir i grovhet 100, når jeg egentlig skulle bruke 1000. (som sagt så har jeg fått tak i GP100 IBOK, skrevet av en kar som kaller seg for Iowegan på rugerforum.net, her står det forklart ganske nøye hvilke flater som burde sees på og hva man burde gjøre med dem, har sett at han har sagt at en grovhet på rundt 400 på papiret er "greit", for å fjerne "burrs" som de kaller det :P, Iowegan er forøvrig en våpensmed med et meget godt renome "over there" )

 

Dette med sandpapir var bare et eks, hvis det er bedre måter å få en god glideflate der samtidig faren for å ta for mye stål er lav, hiver jeg meg på :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid vært redd for å ta for mye stål. Starter med 600 papir, avslutter med 1000. Har stort sett nøyd meg med glideflater i ramma og kun lett pussing på avtrekksdeler.

Men jeg smører hele greia med molybydenfett før jeg setter det sammen, det funker! Tror ærlig talt molyfettet gjør mer enn poleringa.

 

Jeg har Smither, men fett er fett :mrgreen: så det funker nok på en Ruger også.

Link to comment
Share on other sites

400 synes jeg hørtes "jæskla" grovt ut ...men ,men.

 

Hvis du gjør et enkelt eksperiment. Ta en messing tomhylse og dra et drag over den med 400 papir, eller 1200 om du vil. Du ser da tydelig hvor "mye" sandpapiret egentlig er tar. (jada, messing er mykere enn stål, men det er bare for illustrasjon) Derfor står jeg på mitt å sier bruk rett bryne.

 

Her finner du et utvalg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg synes det høres litt grovt ut med 400 papir.

Ville vel kanskje prøvd med 800 men det er vel arkansas bryne som er den perfekte veien å gå.

Det er mulig å farge glideflatene for å se om de ligger godt an mot hverandre ( at vinklene er rett).

Har du en link til den boka du refererer til.

Link to comment
Share on other sites

dremelen er faktisk brukbar til en ting inni mekanismen, og det er å fjærne ujevhheter inni ramma, (som PPCn nevner ska du ikke røre avtrekksdelene med dremel) men du bør vite hva, og hvor. ellers er tipsene om fint smergelpapir fine, men også her, må du vite hvor mye, hvor og hva.

mine smither blir absolutt brukbare..

 

gp100 veit jeg altfor lite om til å å uttale meg om hvor og hva. kanskje påtide å skaffe seg en..

Link to comment
Share on other sites

"Det finns ikke den ting her i verden som ikke kan ødelegges med en dremmel!"

Sitat ukjent, klok person...

 

Ville prøvd med et wolf fjersett først. Jeg har en GP100 som er fin og behgelig på avtrekket, så her lar jeg natur plerings metoden få virke (Eventuelt tannkrem og olje, med masse tørklikking) Den andre GP'n min derimot kom med et litt funky avtrekk, tror bare det er klippet litt her og der, men jeg må nok pålage meg ny fjørere og nøye ettersyn. Du sakl forøvrig være en meget god skytter før dette virkelig begynner å spille noen rolle...

Kna være greit å la ting være før man begynner å modde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...