Jump to content

Lydløse klær - Viktige? (Ønsker svar raskt)


Stingsilda

Recommended Posts

Har i mange år brukt en Norrøna Dovre dress. Har vært veldig fornøyd med den.

 

Har til nå i all hovedsak jaktet rype. Nå har jeg startet som smått å jakte elg og rådyr. I den forbindelse kjøpte jeg meg en Norrøna finnskogen jakke til halv pris (2000,-).

 

Jeg vurderer å benytte meg av returretten, som snart løper ut, og lurer derfor på:

- Hvor viktig er det å ha lydløse klær på elg og rådyrjakt? Er min gamle dovredress like bra på slik jakt?

- Er finnskogjakka for mørk i skogen? Dovrajakka jeg har er jo langt lysere.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Unødvendig med lydløse klær så lenge du skal sitte på post. Skal du drive snikjakt er det en fordel. Jeg kjøpte nettopp dovre bukse og finnskogen jakke til alt mulig av jakt egentlig. Hadde jeg skulla valgt igjen hadde jeg valgt komplett dovre dress.

Når det gjelder kamuflasje og fargene har ikke dette så mye betydning etter mi erfaring. Sitter du rolig og elgen ikke har teft av deg kommer den likevel. Den ser dårlig farger, men bevegelser oppfatter den meget godt!

Ettersom du kjøpte den på tilbud til 2000 hadde jeg likevel vurdert om jeg skulle beholdt den. Det er jo en meget god pris.

Link to comment
Share on other sites

I den forbindelse kjøpte jeg meg en Norrøna finnskogen jakke til halv pris (2000,-).
'

Finnskogen-jakke til 2 lapper er et meget godt kjøp! Hvis du ikke vil beholde den, kan du jo avertere den på våre utmerkede "Salg"-sider - rart om du ikke skulle få mer for den enn du ga! (Og er den ca. str. 50, har du en kjøper her! :mrgreen: )

 

Når det gjelder farge/kamo, kan det være greit å ha flere jakker, så en kan velge den som passer best i forhold til vegetasjon etc. De fleste jakker og kamo-klær er for mørke etter norske forhold, spesielt på fjellet.

Link to comment
Share on other sites

Lydløse klær er viktig på skogsfulg og rådyrjakt, men man skal ikke overvurderer dette.

Minst like viktig er det å sitte stille på post, ha riktig vindrettning og røre seg med rolige bevegelser.

 

På skogfulg og püshjakt etter rådyr er det minst like viktig å gå sakte, og så lydløst som mulig. Hjelper ikke med totalt lydløse klær (noe det forøvrig kun er flanell og ull, samt noe bomull som er) hvis man knekker kvist og sparker stein der man går.

 

Man vil aldri få et helt lydløst plagg så lenge det er membran innvolvert!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...