Jump to content

Zeiss vs. Opticron


Tomerik

Recommended Posts

Jeg har ingen erfaringer med zeiss handkikkerter og kan derfor ikke sammenligne disse to, men jeg har selv en Opticron Imagic BGA Oasis i 10x42. Jeg er kjempefornøyd med min Opticron! Den er skarp helt ut i kantene, gir et klart og fint bilde og er lyssterk i massevis i forhold til størrelsen. Anbefaler gjerne denne til andre.

 

Den jeg har finner du her: http://www.kikkertspesialisten.no/public.aspx?pageid=36017&catID=6286&GroupID=13697

 

På denne sida ligger det også en test, se kikkert 10x42 og nr.13 i lista. :)

Link to comment
Share on other sites

Kikk litt på testene som ligger inne på www.kikkert.no (Kikkertspesialisten), mye nyttig lesing.

 

Jeg har og bruker kikkerter fra både Zeiss (Victory10x56) og Zeiss Conquest ( 10x45 og 10x30)

Conquestkikkertene er helt ok til dagjakt, skarpe og fine.

Conquest 10x45 er et ok kompromiss som kan benyttes litt utover kvelden eller i grålysninga, mens 10x30 er kun for dagsbruk.

Men der gir den også mye kikkert for pengene og er min mest benyttede turkikkert.

 

Har en Opticron 7x50 i seilbåten og den er både robust og lyssterk samt klar og fin. Godt fornøyd med den.

En gammel Leica Trinovid i 8x42 er vel den beste allrounderen jeg har.

Selv om den er tung og har ett litt "kaldt" bilde.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke rukket å lese testene som er nevnt her.

Er det slik at Zeiss Conquest er en vanlig kikkert uten spesialglass? Jeg prøver å plassere denne inn i "kvalitetskalaen" og finne andre kikkertert som enten er bedre til samme pris eller like gode til en billigere pris.

Har dere noen tips der ute?

Min kikkertbruk vil være turer på fjellet og dyreliv. 95% vil være i godt vær og på dagtid. Er 50 år med alderdomskavanker på synet deretter. Vil en 30mm kikkert være godt nok? eller bør jeg satse mer (penger og vekt) på en 40mm?

Alternativer så langt er: (mot Conquest 10X30 - 4.500,- Conquest 8X40 - 6.300)

Opticron Imagic BGA Oasis i 10x42 til kr. 5.700,-

 

I siste test fra bladet Villmarksliv er ikke Zeiss Conquest med, for meg er det dumt men er det noen er som klarer og putte den inn i testen et sted? Vil en komme bak f.eks nevnte kikkert fra Opticron?

Hva med Opticron Verano BGA PC Oasis til 4.500,-?

Link to comment
Share on other sites

På denne sida ligger det også en test, se kikkert 10x42 og nr.13 i lista. :)

 

I denne testen er det ingen tester av Zeiss Conquest bortsett fra en i 10X30BT med denne kommentaren "Produsert i Ungarn og betydelig rimeligere enn Zeiss-kikkerter fra Tyskland."

Er alle Conquester produsert utenfor Tyskland?

Finnes det sammenlignings tester andre steder hvor Conquest er med? (den er heller ikke med i testen fra Villmarksliv"

Link to comment
Share on other sites

Kan desverre ikke hjelpe deg der. Referansen min til testen var bare for å gi ekstra info om Opticron-modellen. Vet ikke om noen tester der Zeiss conquest og denne blir testet opp mot hverandre. Du kan jo i allefall skille litt mellom forskjellige varianter av opticron i denne testen da. Var jo ganske mange modeller representert.

 

Her kan du jo lese litt mer teststoff om div modeller:

 

http://www.kikkerter.no/opticron/index.htm

 

http://www.optiline.no/index2.htm?opticron/index.htm

 

http://www.tv2underholdning.no/hjelperdeg/testbasen/stor-test-av-kikkerter-2899579.html

 

http://www.klikk.no/reise/friluftsliv/article489171.ece

 

http://www.optiline.no/opticron/images/countryman_test_vl9_2005.PDF

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 35 år gammel Zeiss 10x25. Den er lett, klar og kompakt (går i skjortelomma og blir med på det meste). Denne kikkerten klarte jeg med til den begynte å ta inn litt fukt for noen år siden. Neste ble en Swarovski 10x42. En fantastisk kikkert dersom jeg orker å ta den med. Kjøpte en Zeiss Conquest 8x30 på XXL for 3990 nå i høst. Den er 200 gr tyngre enn den gamle Zeissen min og går heller ikke i skjortelomma. Likevel er den såpass lett at det går greit å ha den innenfor jakken. Det ser ut til at min vektgrense for å ha kikkert hengende rundt halsen under jakt ligger rundt 500 g. Swarovskien synes jeg i allefall blir for tung og får heller bo i sekken når den er med.

Optisk sett tviler jeg på at Zeiss er dårligere enn andre i samme prisklasse. Har også hatt Optricon, uten at jeg ble helt tilfreds.

Jeg tror du skal prøve Conquest, og jeg har ikke sett den billigere enn på XXL.

Link to comment
Share on other sites

Har sagt det 100 ganger før: Kjøp dere bæresele til kikkerten! Kikkerten min veier 1 kilo men merker ikke at den henger der, slipper at den dingler og slenger når en beveger seg også.

 

Glemte kikkerten min hjemme her om dagen når jeg skulle på bukkejakt så jeg lånte kikkerten til en kompis av meg, (siden han hater og gå med den). Lett og hendig kikkert men med vanlig nakkereim og den var et helvete og gå med i forhold så jeg skjønner at folk vegrer seg for å gå med (tung) kikkert.

 

Kjøpte forresten bæreselen min hos Beveren (nevnt tidligere i tråden), for ca. 270 kr. trur jeg det var.

Link to comment
Share on other sites

Ta gjerne en titt på Nikon Monarch serien. De har imponert meg med pris/ytelsesforhold. ..

 

 

Jeg har prøvd Monarch 8x42 opp mot min Opticron Imagic 7x42.

Siden bukkejakta startet 10.August og frem til nå, har jeg brukt begge kikkertene, pga at jeg selger Nikon til daglig.

 

Kort sagt: jeg er ikke sinna, bare veldig veldig skuffa. :cry::cry:

 

Monarch kikkerten ble mere som en vits i forhold til Opticron.

Detaljene forsvant i skumringen. Klarte ikke å skille bukk/gjeit ku/okse.

 

Samenlignet men Imagicen, burde Monarchèn kostet 299,- og blitt solgt på biltema.

 

NEI, jeg selger ikke Opticron. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...