Jump to content

norgeibilder.no - avstandsmåling


mannen i gata

Recommended Posts

Hvor nøyaktig er avstandsmålingen på norgeibilder.no?

 

Grunnen til at jeg lurer er at jeg skøt en rev på lørdag og når jeg målte på norgeibilder får jeg 250 meter. Jeg har vanskelig for å tro at det er så langt hold i virkeligheten. Det var 230 skritt og jeg er 198 høy. Tok helt vanlige skritt. Tror jeg skal kjøre innom Maxbo etterpå å kjøpe meg et målebånd. Det er greit å vite de mest vanlige avstandene på jordene der en jakter.

 

Er det noen som har kontrollert avstanden man får opp på norgeibilder.no?

Link to comment
Share on other sites

Ok. Jeg har vært inne og målt noen avstander nå og det ser rimelig greit ut. Da gikk reven på 250 meter da, men jeg får det ikke til å stemme med 230 skritt. Hvis jeg sier 230 meter da så tar jeg ett skritt på metern. Stemmer det for en som er nesten to meter tro...? Jeg går jo ikke mer enn en meter på skrittet... :?:

 

Da må jeg også si at 223 har en flat og fin kulebane, skuddet satt vel ikke mer enn et par cm under midten. 50 grains remington accutip.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gjort noen målinger på enkelte av elgpostene våre. Jaktområdet ligger slik at det er to forskjellige fotograferinger som dekker arealet, og ved overlapping er det absolutt ikke pålitelige avstander. Der jeg måler innenfor fotograferinger gjort samme dag, så har jeg ikke funnet avvik.

 

Vet ikke om det er dette som er årsaken, men vil tro at det kan være slik. Kan også være noe helt annet.

Skal spørre en som jobber med slike systemer og høre hva han tror.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Jeg har vært inne og målt noen avstander nå og det ser rimelig greit ut. Da gikk reven på 250 meter da, men jeg får det ikke til å stemme med 230 skritt. Hvis jeg sier 230 meter da så tar jeg ett skritt på metern. Stemmer det for en som er nesten to meter tro...? Jeg går jo ikke mer enn en meter på skrittet... :?:

 

Jeg er 184 cm høy, og bruker 114 skritt på hundre meter i noenlunde flatt terreng (dvs, jeg gjorde det da jeg var i militæret en gang for lenge siden; har ikke sjekket i det siste). Du er høyere enn meg og tar antakelig litt lengre steg; en meter per skritt høres realistisk ut hvis du går litt hurtig slik man gjerne gjør på vei fram til felt vilt.

Link to comment
Share on other sites

Takk :D . Men det var liggende med tofot og 7x forstørrelse så da er det ikke så vanskelig å holde børsa rolig.

 

Jeg er ikke en del av hylekoret, men bare måtte erte "dem" litt.

Jeg driver med samme hobbyen selv, og har skutt mange rever på laaaaaaange jorder..... :wink::mrgreen:

Artig! Spes med demper på, for da høres "boff"et skikkelig godt når kula treffer. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...