Jump to content

Ladedata .340wby


Elgjegeren

Recommended Posts

Har ladet med 90-92 grs N165 og MRP bak en 225 grs kule (Hornady og Nosler), hastighet rundt 950 m/s. Komprimerte ladninger var dette, er ikke sikker på at du får så mye mer enn et par og 90 grs med N160/N165 i denne hylsen. Men, hva i all verden skal du jakte med en 165 grs kule i en 340?

Link to comment
Share on other sites

Skal han bruke 340'n til storvilt må jeg si at du må overtale ham og gå over til 250 gr. kuler som har lådda kjerne . 340 har et vanvittig bra potensiale og er et kaliber som gir nermest knall og fall på stedet selv med rene lungeskudd og da vil jeg si at den kula han ønsker er for ei varmintkule og regne i dette kalibret. Så lenge også våpenet er en WBY med den riflestigninga disse har tror jeg faktisk ikke han vil få all verden av pressisjon . Som jeg nevnte i forrige innlegg fikk ikke jeg det i 340'n min sønn har i skapet .

Men 250 gr. swift for eks. går hull i hull og er etter min mening et kjempekaliber på elg.

Link to comment
Share on other sites

Pusla litt med 160 gr. Barnes X for nær 15 år siden. Var som andre også har erfart liten suksess. :cry: Fikk forholdsvis høy hastighet og liten rekyl, men presisjonen var til å gråte over og løpet grodde igjen av kobber.

 

250 Swift fikk jeg heller ikke til å gå skikkelig. Har etter det kun brukt 250 Nosler Partition og har med det hatt en ladning som kan brukes til alt. Omtrent så nært den ultimate allround kaliber/børse kombinasjonen en kan komme.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke mantling blir noe problem, selv om forskjellen fra gamle X til TSX ikke er stor, har jeg erfart enorme forbedringer når det gjelder mantling og presisjon, bare sørg for at gammel mantel er fjernet før testing.

 

Kjøttødelegelse er vel mindre med en TSX enn ikke homogene kuler. I 340 hastighet skinner X kulene sterkt og klart

 

Selv har jeg brukt 250grs i 340, Woodleigh kunne bli noe søl, Swift litt bedre, men X og TSX har fungert best, alle på elg.

Link to comment
Share on other sites

De siste år har jeg brukt 215 gr VLD kulene fra PBP. Dette er en fremragende norskprodusert homogen kobberkule.

Jeg kunne presse den opp i 980 m/s før jeg kappet løpet. Nå lader jeg den i kappet løp til ca 955.

Raskere bør ikke en jaktkule gå dersom det er matvilt en skyter på.

Kulen gir meget god presisjon og god effekt i dyr, kansje litt lite ekspansjon i små dyr, men det holder. Jeg har stort sett gjennomskyting, har funnet to kuler, en fra hjort skutt på langs med treff i ryggen, og en diagonalt gjennom Kudu. Begge perfekt soppform. Ved korte hold og treff i bein har jeg funnet kobberfragmenter.

Lettere kuler enn 200 gr blir splintbomber dersom de lades hardt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...