Jump to content

Bastarder


Tommy Tikka

Recommended Posts

Jeg har en blandingstispe av mor Hannoveransk viltsporhund og far Drever. Den brukes mest som ettersøkshund, og som bandhund på storviltjakt. Den har fungert meget bra til nå. Den er 5 år.. Jeg vet at en ikke bør avle på bastarder, men jeg har blitt budt 20000,- for tispa, så den er såpass bra at jeg vurderer sterkt å pare den ved neste løpetid i høst...Da enten med Hannoveransk v.sporhund eller Drever. Synspunkter ?

Link to comment
Share on other sites

KJØR PÅ!

- Ville prøvd å finne en hannhund som var noe beslektet med tispa di(regner med å få mye pepper for dette :D ), dette for at tispa di har meget stor genetisk spredning i og med at den er en bastard, men ved å velge en hannhund som er beslektet, samler du genene noe igjen og dermed har du større sjangs for å få valper etter din smak.

Let etter en hannhund som arbeider slik du ønsker at valpene skal arbeide. Papir er bare bullshit! Bli med aktuelle hannhunder ut i skogen og observer deres arbeidsmåte og baser valget ditt på dette.

 

My two cents...

Hans

Link to comment
Share on other sites

ps tenkte litt:sikkert brukt på skikkelige husky blandinger og mange av disse er ihopkok. tru du får fram familiens svakhet på slekts skaps paring. rasene oppstod ved og plukke ut individ som hadde likhetstrekk fra kulene og ikke familie. faktisk fra revesorter(se damm referanser hunder)

Link to comment
Share on other sites

om du er villig til å avlive hele kullet valper om de ikke blir bra, (slik endel hundekjørere ofte er villig til, å derfor kan de "prøve seg fram").

 

hadde en kompis som var hundekjører som hadde topp hunder som uttalte "om dyrevernere hadde visst hvor mange hunder jeg har avliva hadde de sannsynligvis gått av skaftet"

 

dette skriver jeg for å sette ting i perspektiv. de av oss som er så "softe" at de ikke vil avlive et helt kull valper bør ikke gå ut på å mixe for mye... eller de må belage seg på å gi bort endel rare hunder...

Link to comment
Share on other sites

Ok, skjønner. Men hvis mor og far er veldig bra jakthunder, er det likevel større sjanse for å få en "puddel" ved uekte blanding ?

Jeg forstår at ved paring med en puddel, kunne res. bli dårlig, men ved parring med en bra jakthund, skulle det likevel kunne bli et "ubrukelig kull" jaktmessig sett ??

Link to comment
Share on other sites

mine erfaringer med å mixe hunder dreier seg om trekkhunder. der en mix av 2 gode trekkhunder ofte gir valper som blir bra trekkhunder. men innimellom kommer det blindgjengere der og. dvs kull eller enkeltvalper som ikke er gode trekkhunder.

 

har endel kompiser som har drevet med og som driver med hunder. å har du 20 huskyer på kennelen har du et bra utvalg å avle på. men selv 2 gode hunder kan der gi et ubrukelig kull....

er nemlig det som er problemet med bastarder. du vet aldri hva du får.

Link to comment
Share on other sites

Hundeavl er relativt komplisert og det er (desverre) ikke sånn at 2 gode jaktbikkjer gir avkom som nødvendigvis blir gode jakthunder.

Til h*n som anbefaler linjeavl, husk på at du da ikke bare forsterker positive egenskaper, men også negative, det være seg sykdom, agresivitet osv. Jeg hadde hvertfall tenkt meg grundig om før jeg valgte å gjøre det.

 

Jeg skjønner at du har en god hund, men hva er grunnen til at du vill avle videre på den? Finnes det ingen rene raser som dekker ditt behov? Med en ren rase har du dessuten muligheten til å avle videre og få litt mer igjenn ut av kombinasjonene en bare jakt.

 

Mitt råd: Kjøp en renraset hund, med stamtavle.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde kjøpt en renraset hund ,men det var ikke spørsmålet :!:

Alle raser kan brukes som sporhunder er jeg blitt fortalt av folk som har greie på det, hvorfor en sånn mix skal bli dårligere enn en renraset hund forstår jeg ikke,kan da få gode å mindre gode hunder i ett å samme rasekull også.

Bruker du ei hannbikkje som sporer bra tror jeg sjangsen er større for at det blir brukbart enn at det blir ubrukelig.

Når du har tenkt tanken på å sette på tispa regner jeg med at du er ute etter å videreføre hennes gode egenskaper å ikke gjøre deg rik på dette, så da synes jeg du skal gå for det,det er tross alt du som veit hva bikkja står for :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...