Jump to content

Linksskytternes utstyrsvalg AVSTEMMING


fat_dog86

Hva skyter du med:  

46 members have voted

  1. 1. Hva skyter du med:

    • Linksvåpen
      31
    • Linksvåpen, men den jeg vil ha leges ikke i links!
      6
    • Rechtvåpen fordi børsa ikke lages i links
      0
    • Rechtvåpen pga pris
      1
    • Rechtvåpen fordi jeg ikke bryr meg
      8


Recommended Posts

Jeg vet det er mange flere enn meg her på forumet som skyter links. Jeg er en av dem som irriterer meg grenseløst over store prestisjetunge produsenter som nekter plent å vise like god service til oss vestrehende, som de gjør for de andre - nemlig å lage linksutgaver av våpnene sine! Eksempelvis Sako, som i sin prisklasse regnes som noe av det ypperste en kan kjøpe, har ikke en eneste modell med venstreratt. Sauer har trestokkutgaver, men ikke en eneste synthstokk i links. Kimber, den ubeseirete lettvekter - heller ikke links.

 

Sånn bare for morroskyld, så slenger jeg sammen denne avstemminga, for å prøve å skaffe en oversikt over hvordan vi linksskyttere tenker ved kjøp av våpen. Ta utgangspunkt i den rifla du bruker mest! Er ved kjøp av rifle jeg opplever problemet størst, på hagler har de fleste kommet med modeller for oss alle.

Link to comment
Share on other sites

Eg skyt med linksvåpen, men problemstillinga er blitt irrelevant sia POD har sørga for at eg aldri meir kan kjøpe eit jaktvåpen. OK, skal innrømme eg godt kunne tenkt meg ein annan Sauer 202 med syntetstokk. Trestokk og lat mann er ikkje riktig kombinasjon... Skulle gjerne bytta ut kombien med ein drilling. Men neida... Og så skulle eg gjerne hatt ein Merkel 141. Men nei...

Link to comment
Share on other sites

Skyter links med røssler titan. Var eneste våpnet som jeg fikk til en vetug pris (som jeg hadde rå til heter det vel) og med byttepipe funksjon i links. Har hagle som stokken er vridd på og fungerer greit det. Men klær som jakke med radiolomme på høyre side er ganske skjeldent vet jeg.. Men klarer meg godt med det jeg har nå og piper i div kaliber når det gjeller rifle er ganske gode til røssleren synes jeg, til midt bruk vel å merke.

Link to comment
Share on other sites

Skyter links med elgrifla. En Browning A-Bolt. Resten av våpna mine er recht våpen. Dessverre kom de ikke i links på den tiden jeg kjøpte våpna. Utvalget av våpen er blitt litt bedre for oss venstrevridde med åra. For noen år siden måtte en lete lenge etter våpen som ble laget med kort låskasse. Spesielt amerikanerne hadde et dårlig utvalg av links våpen med kort låskasse. Som sagt er det blitt litt bedre nå. Både Ruger og Remington har venstre rifler med kort og lang låskasse på sitt sortiment. Kjøpte meg en BRNO CZ 452 American med høyre bolt for noen år siden. Og året etter at jeg kjøpte rifla kom CZ 452 i links. Nokså Irriterende. For håpe BRNO CZ er litt på glid nå med et større utvalg av linksrifler. En rifle jeg gjerne skulle ha sett blitt laget i links er CZ sin 550 American serie.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er kryssdominant med venstre øye og høyre hånd og har lagt meg til vanen å skyte rifle og hagle links og det meste andre med høyre.

 

For meg er dette bare en problemstilling som omfatter boltrifler (og bolthagler). Jeg er sterk nok i venstrearmen til at jeg ikke faller så langt fra målet når jeg tar ladegrep med svak hånd fra stående. Selvsagt er det ikke enkelt å bruke rem på svak hånd med en slik prosedyre men det går på et vis. Tofot på liggende evt. "tranefot" fra sittende er også til stor hjelp. Når jeg skyter med tofot og bare slipper avtrekkeren med venstre og tar ladegrep med høyre holder jeg minst like høyt ladetempo som en høyreskytter. Det som egentlig er mest pyton med høyrerifler for linksskyttere er svinerygger og monte-carlo kolber osv. For meg så betyr det at jeg enten benytter straight kolbe uten rygg eller justerbar kolbe. I enkelte tilfeller har jeg brukt lærmuffer for å bygge opp.

 

Med brekkvåpen, leveraction og pumper er det null problem å bruke høyrevåpen på venstre skulder. Blir man truffet av en hylse eller to er det ikke verdens undergang og ejektorer kan man tune littegrann. I verste fall kan man montere "skjold" for tomgodset bak utkasteråpningen. Samme prosedyre for automatvåpen selv om man kan komme borti litt ekstra gizmoer for magasinutkast, boltutløsere osv her. Det er stort sett bare ikke-konverterbare bullpup rifler som er utenfor rekkevidde for meg. Andre tring man kommer borti er å "snu" tverrboltsikringer, montere ambi-sikringer osv. Normalt er dette en enkel og rimelig sak.

 

Når jeg ser for eksempel en Remington 870 med utkast på venstre side eller en tilsvarende AR-15, så lurer jeg egentlig på hvor mye dette er verdt for meg i praksis nå man ser det i sammenheng med at man kjøper ei børse som er vesentlig vanskeligere å selge enn en høyreversjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøper i alle fall ikke våpen for å selge dem. Jeg kjøper for å BRUKE dem! Og da vil jeg at våpnet skal passe til meg og mitt bruk, ikke hvem enn som måtte finne på å kjøpe den etter meg. Og etterspørselen av brukte linksvåpen er etter min erfaring like stor som tilgangen, det som normalt er salgbart, forsvinner til samme prisen uansett side på sluttstykket.

Link to comment
Share on other sites

Som jaktrifle: Tikka M595 308 links m/zeiss victory 3-12x56 #60

Tenkt til trening: Sauer 200str (6,5 90cm løp) links m/ kahles 2,5-10x50 #4

 

Så er planen å få KKC stokk på jaktrifla, men etter det som eg veit har dei ikkje begynt å lage den stokken til M595 ennå...

 

Eg er forresten ikkje venstrehendt, men mitt venstre auge er fokus-auge, så??.. Slik vart det iallefall...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...