Jump to content

Zeiss kikkertsikte til 22 LR


sandbergsem

Recommended Posts

Jeg har endelig tatt jegerprøven, og skal skaffe meg en Brno CZ 452 American. Den kommer til å bli brukt til jakt og blinkskyting på opp til 150 meter(kanskje 200).

Det jeg lurer på, er det noen som har erfaringer med et bra kikkertsikte i Zeiss merke som har relativt stor forstørring og som er grei til nattjakt/skumringsjakt?(eller andre merker som er bra)

Ser på "Zeiss Conquest 4,5-14x50 Mil Dot", http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18335404

og Zeiss Conquest 3-12x56 skumringskikkert http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18335412

Noen som har noe å si om dette valget? Kvalitet og erfaringer eller noen som har andre bra alternativer?

 

Noe annet også, burde jeg velge rifle som er heldempet eller skal jeg bare kjøpe en lyddemper som kan på/av monteres når jeg selv vil? presisjon er viktigere enn fart, så lenge jeg kan skyte på ganske lange hold.

Link to comment
Share on other sites

Lurer litt på det samme som mannen i gata.

Men ellers kan jeg anbefale conquest 4,5-14x50, hadde en sånn en på langholdsbørsa mi for en stund siden. Du får mye kikkert til en grei pris :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ut i fra at du skal bruke den til langhold opp til 200m og til skumringsjakt ville jeg valgt et annet kaliber. I jaktsammenheng snakkes det ofte om max.75 m praktisk rekkevidde på .22. Noen leker med tanken om å bruke denne på langhold. Dette blir for meg hvertfall noe upraktisk, da .22 er svært påvirkelig av vind ( Jeg har selv konkurrert med .22 på 50m i internasjonale konkurranser og har erfaring med dette).22 har også en nokså krum kulebane.

 

Når det gjelder kikkert, bruker flere swarovski 3-9x36 på finkalibrete fjellbørser.

Jeg har selv anskaffet meg en slik, etter anbefalinger her i dette forumet.Anbefales. Da vil du med lav montasje få en meget lav siktelinje. Noe som jeg hvertfall synes er viktig. En slik kikkert vil du kunne skaffe deg for samme pris som en billig zeiss.

Link to comment
Share on other sites

min mening er at livet er for kort til å jævles med dårlig optikk!

Ay, Sir!

 

4.5-14x50 er en fin kikkert, og selv om Conquesten ikke er Victory Diavari, så funker den bra i massevis, se om du finner en med mildot og utvendige ratt. 56mm trenger du ikke uansett, jeg har, jeg vet... På ei salongrifle funker igrunnen 40mm objektiv veldig bra, står en 3-18x42 på min nå, den blir der en stund tror jeg. Billigere er det også (nei 3-18 er ikke billigere..., 42mm vs 56mm)

De færreste kikkerter kan stilles til 200m uten tiltet skinne, det er 25moa over 100m, som igjen er 10moa over 25.

 

Det som skrives her om natt/mørkejakt og .22LR er nok veldig fornuftig. Selv om en godt kan jakte ender og ærfugl i mørke, en kommer da langt nærmere enn en gjør i dagslys, buejakt er praktisk mulig tror jeg. Står på "skal prøves" lista. Dyr trenger forresten ikke være aktive for at en skal kunne jakte på dem.

Uansett så har jeg hatt både Zeiss 6-24x56 DV og 2.5-10x42 DV på salongrifler. Funker det :D

 

Til jakt over 50-60m MÅ en IMO ha en eller annen måte å stille eller forlegge på, f.eks. med mildots eller utvendige knotter. Det er tross alt en fot treffpunktforskjell mellom 25 og 100m. Jeg har skutt vilt på over 100m, men: Blinkskyting er en ting, å snakke om jakt med .22LR på 200m synes jeg er unødvendig...

Mitt øyemål er for unøyaktig over 50-70m så en kommer seg til 70-90 med mildots og trening, etter det er laser-land. Nevnte jeg trening?

Å kunne stille parallakse er også nyttig, 2.5-10x42en er i så måte ikke ideell. Likevel er det vel med Aimpoint 2000 eller Tasco 2.5-10x50 jeg har skutt mest vilt med .22LR. Og åpne sikter - i forna dager.

 

Noen leker med tanken om å bruke denne på langhold. Dette blir for meg hvertfall noe upraktisk

Det er tvert imot svært praktisk, "langhold" er da 100-300m, og en må da tenke som 300-800m med storviltkaliber, både kulefall og vindavdrift er da sammenlignbart. En kan da trene i ro og mak uten å båndlegge hele daler eller bråke for all verden, en høster verdifull erfaring i å skyte på langt hold - uten å ha langt hold tilgjengelig. Ekstremt lærerikt.

 

Jeg vil ikke starte jakt-på-langt-hold-debatten igjen, men slå fast at den jevne .22LR skytter som skyter på 25-50m med sin std. 10-22, vil få seg en overraskelse om han på jakt ratter opp til 125m og tror det er kjempegreier. Som alt annet så må det læres, ikke vanskelig, men må læres. De færreste skyter samlinger uansett @125-150m som en kan forsvare å jakte med. Og da hjelper hverken LRF eller vindmåler. Ref tråden om, nettopp "samling med .22LR".

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvilke dyr er det som er aktive på natten som det er lov å skyte med .22? Ikke for å avspore, bare lurte. :wink:
Så vidt jeg veit, så er jo alle norske pattedyr nattaktive, bortsett fra ekorn. Det som kunne vært morsomt å jakta på om natta er da mink, (mår?), og fuglene som sitter og sover nede på stranda.

Men, som Plinkaren sier og M67, det er veldig krum kulebane og ømfintelig for vind, noe jeg ikke tenkte på, som gjør langholdskyting med kikkert litt mer vanskelig. (Så der forsvant tanken på å leke "sniper" med 22 LR'n)

 

Takk for svar folkens, jeg fikk mange nye tanker nå gitt, så jeg får bare se ann litt før jeg gjør noen smarte/dumme valg.

Link to comment
Share on other sites

MEd referanse til Steves nei til prosjektrifletråd, og særlig om det er første rifle, kjøp deg ei rifle som er ferdig.

Av salongrifler jeg har prøvet (mange ja) gjelder det igrunnen kun Sako og Anschutz. Kan jeg få lov til å anbefale enten en Sako Quad (og styr unna de rare xMR-kalibrene til å begynne med iallefall, uansett kulebane) eller en Anschutz 64MPR (multipurpose rifle), med matchavtrekket.

Finner du en Sako Finnfire så kjøp den tvert og selg den aldri.

 

Da blir det mindre igjen til kikkert, så kjøp en billig Bushnell og skyt, så finner du ut hva du vil ha. Du trenger heller ikke zoom.

 

MÅ du ha en Brno/CZ (det skrives så mye fint om dem fordi alle har dem, alle har dem fordi de er billige, og de skriver fordi de må tune dem) så kjøp den iallefall ferdig fikset. Bedding og avtrekk.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...