Jump to content

1911 og matningsproblemer


Vargar

Recommended Posts

Hei! Har en Colt 1911 type pistol som fra tid til annen, kanskje en gang pr. 50 skudd, ikke vil sluttføre matningsprosessen. Har lest litt i literaturen og på nettet. FTF (failure to feed), i mitt tilfelle, nærmere bestemt "stem bind" eller "three-point jam" forårsakes ofte av at patronen/prosjektilet treffer for lavt på løpets materampe. Jeg kan se merker på løpets materampe som viser at det ivertfall er en del av problemet ved min pistol.

Hva kan så gjøres? Andre magasiner? Justere utdrageren? Instalere en kortere "barrel link"? Osv. Jeg ser at rådene er mange og at noen mener noe og andre menner noe annet.

Nå er mitt håp at en med innsikt i 1911 pistolens funksjonering og med erfaring fra slike funksjonsproblemer kan gi meg et godt råd eller to.

Jeg ville også sette pris på å få anbefalt en børsemaker som har god greie på 1911 pistoler, gjerne veldig god greie på dem. Skulle det komme til at jeg velger å la en børsemaker prøve å løse problemet ser jeg helst at han virkelig vet hva han gjør.

 

Takker på forhånd for all hjelp :)

Link to comment
Share on other sites

Før du sender skyteren din til børsis ville jeg:

 

(a) Holde den gullende ren. Alle våpen liker å være rene og pene.

(b) Gitt den en stødig diett av 230 grains ball. Er det en standard vanlig mil spec 1911A1 så er det slik ammo den er laget for. Jeg antar at det er en .45 vi snakker om. Er det en 9mm har du deg selv å takke ;)

© Kjøpt nye magasiner av god kvalitet. Styr unna USA mags, Promag og annet skrot. Den største svakheten med 1911 platformen er nettopp magasinene. Itteno knussel, 1911 magasiner som ikke funker kaster vi.

(d) Er den gått noen tusen skudd så er det greit å bytte rekylfjær og tennstempelfjær. Dette gjør du selv. Du bør merke hvis rekylfjæren begynner å bli slapp.

(e) Sørge for at du ikke limpwrister den når du skyter. En 1911 er ingen Glock men de er littegrann kresne på hvilke skyttere de liker de også. Prøv en thumbs forward med en modifisert push-pull/isocheles krysning 8)

 

Når punktene over ikke gir resultater kan man begynne å diskutere polering av materampe osv ...

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ladder selv med eks. SWC, kan du prøve å sette kula "grunnere".

Hadde samme problemet som deg, jeg laddet SWC til å ha en totallengde på 31,5 mm, dette likte pistolen dårlig.

Når jeg laddet dem til en totallengde på 32,1 mm, var problemet helt borte, eller du kan gå over til RN kuler :P

Link to comment
Share on other sites

thors råd er gode, om det ikke er noe galt med pistolen. ikke bytt link hvis du ikke vet hvordan den skal tilpasses, da skaper du garantert andre problemer på kort tid. polering av materampe og støtbunn, meget lett knekk av kammerkanten om den er skarp, og kontroll av utdragerens spenn er ting som KAN hjelpe på, men om rammen din har en rampe som er ute av spec, er det ikke sikkert du blir kvitt problemet uten videre.

Link to comment
Share on other sites

Hei! Jeg ser jeg burde ha vært litt mer informativ i mitt innlegg. Det dreier seg om en 1911 Kimber Team Match II 45. ACP. Den har nå gått 1570 skudd, utelukkende FMJ 230 gr. Jeg har brukt både orginalmagasinet og et Chip McCormick magasin. De er begge 8 skuds wadcutter magasiner. Chip McCormick magasinleppene synes å slippe patronen litt tidligere, noe som jo kan være gunstig for å ungå "three-point jam". Om forkilingsproblemet dermed blir noe redusert blir de ikke løst. Videre er ikke problematikken knyttet til dårlig renhold eller for dårlig grep på pistolen. Det er mulig jeg kan finne frem til andre magasiner som f.eks. plaserer patronen noe hyere i magasinet, men jeg føler på en måte at dette ikke vil være en god nok løsning på problemet. Pistolen, om den er som den skal være, burde ikke ha noen problemer med å fungere fult ut tilfredstillende med de magasinene jeg har i dag. Det må derfor være noen tilpasninger av en eller flere deler i pistolen, eller i verste fall, selve rammen, som forårsaker problematikken, og som må løses.

Anbefal meg imidlertid gjerne gode magasiner. Jeg heller imidlertid til at det kreves en dyktig børsemaker til å ta en titt på den. Hva er adressen og eventuelt telefonnummer til Kåre Gårder (baker`n) i Haugesund?

Som jeg ser det virker det som om hovedproblemet er at nesespissen på prosjektilene treffer for lavt på løpets materampe. De treffer midt på og skal vel helst treffe helt øverst. Når de treffel litt lavt som på min pistol blir løpet sjøvet fremover og oppover for fort og dermed er en "three-point jam" et faktum. Det skjer imidlertid bare sån omtrent en gang pr, 50 skudd at en "three-point jam" oppstår. Litt justering på de eller det rette stedet vil løse problemet. Men hva gjør jeg for å få prosjektilspissen til å treffe høyere, uten å esperimentere med en mengde forskjellige magasiner? Jeg vil også legge til at tennnålen treffer tennhetten midt i sentrum, slik at opplainingen mellom sleide å løp skulle være riktig. Avslutningsvis vil jeg også nevne at jeg ser slitasjemerker på "lower lugs". Om du ser for deg løpet horisontalt, som om det skulle ha vært plasert i pistolen, pekende mot venstre, er slitasjemerkene fra sleidestopperen på venstre side under "barrel link pin". Jeg kan tenke meg at når sleidstopperen her får kontakt med "lower lugs" fører det til oppremsing av løpet og vanskeligjør løpets låsing i sleiden. Jeg ser ikke bort fra at en liten justering i denne sammenheng kanskje kan løse hele problemet, ivertfall på en tilstrekkelig bra nok måte. Men hvordan gjør man dette? Skal jeg file og polere litt på "lower lugs" eller er kanskje problemet knyttet til "upper lug engagement"?

Er det noe galt med en pistol er det jo gjerne bare noen små tilpasninger som ikke er gode nok. Problemet er å finne ut hvilke tilpasninger det gjelder og rette de opp på en riktig måte.

 

Takker på forhånd for ytterligere komentarer, det hadde vært morro å kunne løse problemet selv, uten å involvere børsemaker. :)

Link to comment
Share on other sites

Der lyste det en rød lampe.

 

Kimber hadde mye problemer med kvaliteten i en periode for noen år siden. En av kameratene mine hadde en standard II han tok med seg på skytebanen for å la meg teste den ut. Denne skyteren hadde verre mateproblemer enn hva du beskriver. Løsningen var at han sendte pistolen tilbake til Kimber, de reparerte den gratis og bekostet porto for ham begge veier. Hva de gjorde med den vet jeg ikke, men jeg har en anelse om at problemet satt i låsingen mellom løp og sleide basert på "feelingen" jeg fikk av å skyte med den.

 

Etter hva jungeltelegrafen sier har kvaliteten bedret seg de siste par årene. I ditt tilfelle ville jeg sendt den enten til bakeren eller til en annen kompetent børsemaker først som sist. Jeg er sikker på at noen kan PM'e deg telefon og adresse til Kåre. Jeg har mistet dem for mange år siden.

 

Magasinene du bruker er helt kurante, jeg finner Shooting Star og Mec-Gar såvel som Kimber originalmagasiner som noe av det bedre når man balanserer pris mot kvalitet og bruker dem selv i diverse 1911er av ymse størrelser og kalibre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...