Jump to content

predator jakt


Danielbp

Recommended Posts

Det er flere grunner.

Noen synes ikke det er mandig nok.

Redd for å ødelege hunden hvis de skyter en kråke.

Har ikke interesse.

Tror det bare går an å skyte ryper.

Folk ser å deg som en skrulling hvis du skall jake predatorer.

Naboen ringer politiet hvis du skulle finne på å skyte en kråke.

OSV.

+ at grunneiere kan bli mye flinkere til å tilrettelegge for predator jakt. Vet om mange som vil jakte på kråker og rev gratis uten skuddremie, men gruneierne er ikke interesert.

+ at NJFF har også mye av skylden - de har bare fokusert på rypejakt.

Link to comment
Share on other sites

ja mange av mine kompiser ler av meg fordi eg driver og jakter så mykje kråker og sjor.. og fanger mink og herjer på.. påstår det bare er sånn nybegynner som jakter sånn tull som det der.. men det er fordi dei ikkje skjønner meiningen med predator jakt skal bare jakte på matvilt. fordi den jakter får dei noe igjen for på ein måte.. synstes det er heilt tullete eg..

Link to comment
Share on other sites

Noe av grunnen til at få jakter det, er at viltet har lav status og ikke minst at det en svært krevende jakt.

 

I tillegg til manglende eller for lave skuddpremier, vil jeg også fremheve manglende informasjon om hvilken effekt uttakt av predatorer har. Ser at njff har tatt litt tak i dette den siste tiden. Det er vel og bra, men kanskje litt seint.

 

Flere artikler,foredragsholdere og instruerende filmer trengs. Dette er en fin introduksjon for førstegangsjegeren. Her lærer man hvor viktig det er å sitte still, riktig vindretning m.m.

 

Vet det er flere fra njff her inne. Dere burde prøve å satse hardere på å få ut de aller yngste ut på dette. Lett tilgang på terreng og ofte actionfylt jakt.

Link to comment
Share on other sites

ja mange av mine kompiser ler av meg fordi eg driver og jakter så mykje kråker og sjor.. og fanger mink og herjer på.. påstår det bare er sånn nybegynner som jakter sånn tull som det der.. men det er fordi dei ikkje skjønner meiningen med predator jakt skal bare jakte på matvilt. fordi den jakter får dei noe igjen for på ein måte.. synstes det er heilt tullete eg..

 

Her er det satt fingen på en stor misforståelse.

Predatorne er noen som tar for seg av det mat viltet vi ønsker å jakte på.

Noen steder er predatortrykket så høyt at annet vilt nærmest er utryddet.

Vi som jakter predatorer driver viktigt viltstell, som kommer mat jegeren til nytte.

:D:D OG VI HAR NOEN FINE JAKTOPPLEVELSER :D:D

Link to comment
Share on other sites

det er litt sånn her også, mange ler av at vi skyter kråker og skjærer, til og med andre jegere :roll: de skjønner ikke hvorfor vi legger ned tid og arbeid for å få skutt predatorer som kråker og rev, spesielt kråke. Hadde kanskje hjulpet på om det hadde vært skuddpremie på kråka, reven får vi 300kr for

 

i denne bygda er det for det meste meg, Losn1990 og Hovinjr som har stått for predatorjakta i år så langt, vet det er flere som skyter rev om den skulle vise seg, men det er nesten ingen andre som JAKTER rev.

Link to comment
Share on other sites

Ja er ikkje mange folk her i kommunen som jakter predatorer heller.. mange av grunneigarane eg snakker med ber meg gå andre plasser og jakte for husdyrene deiras går på beite der og bla bla bla.. :( dette med husdyrene skjønner eg men at det ikkje ein gang går ann og jakte noen hundre meter vekke fra disse uten at dei blir skremt det skjønner eg ikkje.. dette er ein tilholdsplass for kråker sjor ravn og enkelte dager kan eg observere laaaaangt over 100 kråker der oppe.. men dette ordner seg vel no når husdyrene skal bli tatt inn for høsten :D ute på ei øy i område samler kråkene seg på kveldstid...

har vel observert rundt ein 600 kråker pluss minus på det verste.. og då begynner vi komme opp i veeeeldig mange kråker på ein plass.. snakker svart himmel :roll: har tenkt og jakte veldig mykje kråker/rev no framover.. og til JAN MONSEN ja kråke jakt er vel ein av dei vanskeligaste og mest utfordrane jakten, og virker som kråkene er ganske intelligente i forhold til for eksempel sjor.. men det verste er at eg enno ikkje har skutt noe sjor i år :roll: hehe stå på alle sammen og den som ler sist den ler best tenker no eg :D:D

Link to comment
Share on other sites

De som ikke skyter en ravn, kråke, skjære osv osv skulle ikke hatt lov til å skyte noe matnyttig heller :evil: .

 

Deres mening er vel at de kan høste av det overskuddet oss predator jegere skaper? De skal altså ikke gi en dritt men bare ta!

 

Når jeg er på harejakt så er haggla ladet ALLTID og den ligger over knæra mine ALLTID, jeg skyter ikke på hare men de som spiser hare :twisted:

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier og holde fangst kurs for de som tar jeger prøven her i Asker. Da får man mange rare komentarer som, " jeg skal bare jakte rype, hare og skogs fugel så jeg gidder ikke og fange mår eller skyte ravn osv. Så da må en moral preken til om ossen man skal holde småvilt bestannen oppe og holde nede predatorene. Da begynner dem og skjønne noe i allefall, tror jeg da :? Har også snakka med noen grunneiere som syter og sier at det er så lite småvilt og det går bare nedover. Da spør jeg, tar dere og skyter eller fanger predatorer? svare er som regel NEI. Man kan jo ikke forvente bedre vis man ikke gidder og gjøre noe da :!:

Stå på de som driver enten jakt eller fangst av predatorer :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er kanskje mulig å få tak i noe vom i disse dager. Eller dra ut på sjøen å fisk litt. Vanlig husholdningsøppel funker vel også greit. Bare det lukter ufint kan man bruke hva som helst.

Best effekt vil du nok få dersom du forer over tid... men man vet jo aldri.. Ikke skyt den første og beste som kommer på åtet, ha litt tolmodighet så de rekker å fortelle alle vennene sine at her er det mat å få...

 

Ellers vil jeg si: Flinke gutter!! Predatorjakt er en fornuftig tidtrøyte, Det er en dugnad der alle bør ta et i et tak.

 

Jeg har stor tro på at informasjon nytter,mange som ikke tenker over hva som står på menyen til predatorene våre. Når folk begynner å skjønne at det jegeren tar ut av småvilt er bare en liten fjert i forhold til hva predatorene tar ut, så blir kanskje interessen for slik jakt større også.

 

Selv har jeg fått skutt 6 rev og et lass med ravn på vanlig støkkjakt på 4 dager. det er for meg helt vannvittig,har aldri opplevd maken.jeg har aldri sett så mye ravn og kråke i fjellet før. Har ikke sett fjæra av rypa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...