Jump to content

Trostehagle 9mm Ammo (m/bildelink)


stalks

Recommended Posts

Har trålet rundt omkring etter ammunisjon til trostehagla mi, men det er ingen som har kunnet hjelpe meg hittil. Håper nå at det er noen her som kan bidra med litt informasjon. Noen som kjenner til svenske våpenforhandlere som selger disse over disk? Ammunisjonen er ELEY 9 MM FLOBERT (se bilde/link). Send gjerne en PM om eventuelle steder jeg kan få kjøpt inn dette. Trasig at en så morsom opplæringsbørse ikke skal få lufte seg litt.

 

http://i294.photobucket.com/albums/mm10 ... lobert.jpg

 

Trostehagla ser forøvrig slik ut:

 

http://i294.photobucket.com/albums/mm10 ... gle9mm.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er desverre et problem å få tak i ammo til disse ja. Jeg vet ikke om RWS i tillegg til Eley produserer ammo til 9mm trosthagle fremdeles, men de har ihvertfall gjort det. De få gangene jeg har fått tak i ammo til min hagle så har det vært tilfeldige funn rundt om i sportsforretninger. Et tips er å sjekke på QXL for der har jeg sett enkelte auksjoner med slike patroner. Desverre så blir prisen urimelig høy :evil:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Er den ulovlig i form av import når det skal brukes under jakt i Sverige?

Skjønner at den blir vanskelig å dokumentere for onkel blå, men... Hva skal en gjøre med noe sånt som dette? Har jo tenkt en del på forbudet, men for en så liten patron... :?:

:?

Link to comment
Share on other sites

Er den ulovlig i form av import når det skal brukes under jakt i Sverige?

Skjønner at den blir vanskelig å dokumentere for onkel blå, men... Hva skal en gjøre med noe sånt som dette? Har jo tenkt en del på forbudet, men for en så liten patron... :?:

:?

 

Så vidt jeg har forstått så er det ulovlig å importere ja, spesielt om du kjøper det der borte. Er vel slik at du kan ha med en liten mengde med bly (som du allerede har lovlig) til svereige og tilbake igjen om det er deklarert på veien ut.

 

Ja det er en liten patron, men liten tue kan velte stort lass. surt å bli bøtelagt og miste alle våpns sine for brudd på våpenloven for noe slikt.... :?

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Tar ut bly haglene fra patronene før en tar inn hylsa med kruttladning over grensa skulle vell dette være tillatt? Om man får tak i noe miljø hagel i størrelse 8 eller 9 og fyller opp med tilsvarende vekt som blyhagla og dekker dette med topp skillingen. Særdeles tungvint :x men allikevel en lovlig haglpatron :lol: Kansje noe høyere trykk i patronen på grunn av hadere hagl men tror sjansen for løp sprengning i dette kalibret er liten :!:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Synd at blyforbudet skal gjøre det vanskelig å skaffe skudd til disse artige haglene. Å selge en 50-pakning med disse til en snau 500-lapp bare fordi de har noen igjen på lager fra før blyforbudet syns jeg er for mye til at jeg gidder å kjøpe de. Disse patronene ble plutselig kjempedyre kun fordi det ble ulovlig å kjøpe de.....

Jeg har vært inne på tanken å høre med en børsemaker om det går an å bygge den om til noe annet artig med sentertenning. Men det kan jo bli litt dyrt. Ender vel opp med å vrake hele børsa.....

 

Man kan nok sikkert få tak i disse billig både i Sverige og Tyskland. Men risikerer man virkelig å miste alle sine våpen ved å innføre noen esker med blyskudd, slik det skrives om lenger oppe her?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fin patron til opplæring ja. Og mink og mår. Trost og ekorn og du kan til og med bytte ut hagla med 00 eller 000 buckshot husker ikke helt. Men da får du slugs og de blåser tvert gjennom 2x4 har jeg hørt. Høres helt skrudd ut men disse haglene er lovlig på det samme som 12 kaliber så ifølge loven kan du bruke de på rådyr men da hadde jeg satsa på 1-4 00 eller 000 buckshot i di. Eller helst brukt 12ern ;) men kanskje 3-4 stykk samler bra og har kraft nok til å kanskje bruke på rev bever og liknende. Men må jo prøves ut. Og ved å bytte ut til buckshot så er bly lovlig siden det blir en roundball slug.

Link to comment
Share on other sites

Er bly buckshot lovlig?

Og i såfall, hvor går grensen mellom blyhagl og buckshot i størrelse?

Har buck 4#, og disse har fin samling på 25 m. i cal. 12.

Og er de definert som slugs, er de jo lovlig på rådyr, men hva med rev og grågås?

Gjerne henvise til paragraf i loven om krav til ammunisjon/og definisjonen på at buckshot går som slugs/fyllingkule.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det blir vel en slug i 9 mm siden det er en kule som har samme diameter som løpet buckshot i bly er ikke lov men i 9mm så er d jo en slugs siden den fyller løpet. Men så er det jo slik at slugs kun er lov på villsvin og rådyr så det er jo ikke lov på gås og sånnt. Men dette tror jeg ikke det er noen fasit på hvordan håndheves siden man kan kalle det slug og da er bly lov og man kan kalle det hagl så det er lov på rev og gås og sånnt. Men har man 20,12 eller 16 kaliber så er det ikke mye å lure på hva man tar med seg

Link to comment
Share on other sites

Glattborede rifleløp (med en kule), mister jo raskt pressisjonen sin. Selv med hagl, egner disse seg kun på relativt kort hold. Men de er ikke ufarlige, spessielt med en kule og kort hold. Er holdet kort, har det liten betydning og løpet har rifling, eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...