Jump to content

Merkelig rådyrkjøtt


Retsub

Recommended Posts

Vi skøt et rådyr tidligere i høst. Vi så med en gang at det hadde en skade nede på det ene bakbeinet og når vi flådde det så så vi at det var svært magert. Det var også stor forskjell mellom vektene på lårene også. 1,7 og 2,4 kg der det med skaden var minst.

 

Vi langstekte det ene låret (det største) og når vi skar det opp var konsistensen helt merkelig. Det smuldret på en måte opp. Hele låret var ikke sånn, men store deler. Smaken var forøvrig ok, men ikke så godt som det vanligvis er.

 

Noen som har en formening om hva som var grunnen til konsistensen på kjøttet?

Link to comment
Share on other sites

Skaden nede på foten så rimelig fersk ut da det ikke var pels der og den var litt blodig, men geviret var svært lite og dyret så ut som om det hadde vært skadet en stund med tanke på manglende fett på kroppen. Vet ikke om dette kan samsvare med en påkjørsel?

Link to comment
Share on other sites

Ikke ta alt for god fisk! :arrow: Og ikke alt for godt kjøtt :D

 

Har selv skutt elg med samme "diagnose".......vraket av viltnemda :idea:

Skjøt også ett rådyr i år med tilsvarende skade :wink:

 

Siterer meg selv fra SL:

 

Skrevet: 10 Nov 2007 14:50 Tittel: SLUTT PÅ LIDELSENE !!!

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Fikk i går morges tlf om at ett rådyr gikk på tre ben på nabovaldet her

Jeg ringte umiddelbart grunneieren og fortalte om det og spurte om det var greit at jeg prøvde å skyte det, noe som var helt ok (selvfølgelig)

Dro så for å se etter dyret men fant det ikke

Bestemte meg fo å dra ut tidlig i morges for å se om jeg kunne finne spor etter det i dag. Sporsnø i dag Fant spor ca 100m fra der jeg bor og skjønte hvor det hadde tatt veien. Det stemte, plutselig fikk jeg se det i en åpning i kulturlandskapet, men det ble også "var" meg og stakk. Så da at dette var rette dyret Etter litt smygjakt klarte jeg å komme på godt hold men det var litt tett. Fant omsider ett hull i tetta som det gikk å skyte gjennom. Trådkorset ble plasert på bogen og skuddet gikk. Dyret raste ut 10m og falt dødt om

I å med at dette ikke var på mitt terreng dro jeg straks til grunneirern og han ble med å hentet dyret. Det viste seg da at dyret manglet nederste del av høyre forben. Det så ut til å vere en gammel skade, da såret var grodd. Jeg ringte da viltnemden i komunen og fortalte det hele. De kunne da fortelle at de i vår hadde fått melding om en bukk som gikk på 3 bein i samme område. De hadde da rykket ut for å prøve å felle dyret, men hadde ikke lykktes. Den jeg skjøt var en bukk, samme tro

Grunneieren orienterte formannen i grunneierlaget om saken og han var glad for at dyret var felt. Han fortalte også at dyret var observert i elgjakta.

Viltnemda bestemte at bukken ikke skulle gå på noen sin kvote og jeg kunne gjøre hva jeg ville med den. Startet med å flå men fant raskt ut at dette ikke var meneskeføde, men egnet seg best til revåte.

Dyret var så magert at en kunne nesten se tvers gjennom det og kjøttet hadde ikke noen delikat farge akkurat.

 

Vil gjerne ha forumets syn på min, grunneiers og viltnemdas håntering av saken

 

Jeg er i hvertfall glad for å ha avsluttet denne bukkens lidelser

 

PS: Vil for ordens skyld presisere at JEG ikke har skutt på dyr som ikke har havnet i fryseren

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Vi skøt et rådyr tidligere i høst. Vi så med en gang at det hadde en skade nede på det ene bakbeinet og når vi flådde det så så vi at det var svært magert. Det var også stor forskjell mellom vektene på lårene også. 1,7 og 2,4 kg der det med skaden var minst.

 

Vi langstekte det ene låret (det største) og når vi skar det opp var konsistensen helt merkelig. Det smuldret på en måte opp. Hele låret var ikke sånn, men store deler. Smaken var forøvrig ok, men ikke så godt som det vanligvis er.

 

Noen som har en formening om hva som var grunnen til konsistensen på kjøttet?

 

Synes stort sett alle rådyrlår blir sånn når de stekes på langtidssteiking. Kjøttet blir rett og slett så mørt at det får samme konsistens som leverpostei. Litt tørr leverpostei... Bruker stort sett kortere steiketid på rådyr, ikke full guffe men 150-175 grader, med steiketermometer til ønsket kjernetemperatur. Helst spekka med hvitløk. Mye hvitløk. Og i steikepose. Og gnidd med rosmarin, pepper og salt utapå.

 

Nå spiser jeg egentlig ikke så mye rådyr, da... Selger det meste. Sambo'n synes det blir for mye viltsmak... Det var ikke noe sjekketriks med beverlår, for å si det sånn.

Link to comment
Share on other sites

Ja har også erfaringer med at rådyr kjøtt stort sett blir veldigt møyrt og fint. Nesten uansett behandling.

Og Jibrag, hvis samboeren din ikkje er glad i rådyr på grunn av viltsmaken, så slit du litt. Det er noko av det eg har smakt med minst viltsmak på.

Då kan eg godt forstå at beverlår ikkje var sjekketrikset ja, he, he, he... :D

Link to comment
Share on other sites

Har også den erfaringen at rådyrstek (lår) som langtidsstekes eller stekes til for høy kjernetemp(grått rett igjennom) får samme spisevenlighet som potetmel rett utav posen med skje. Variasjonen innenfor de forskjellige delene av låret skyldes at et lår består av flere vidt forskjellige kjøttkvaliteter (hva gjelder mørhet)fra det helt ypperste og til det heller tvilsomme.

 

Nå kan det i dette tilfelle selvfølgelig også ha å gjøre med dyrets skade, er vel sjans for både feber og infeksjon i kroppen, er i utgangspunktet skeptisk til dyr med skader, ikke fordi det nødvendigvis er farlig, men det er skjelden bra for smaken (stress, avmagring osv)

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg vet er ikke rådyret langtidsstekt, men stekt på omtrent den metoden Jibrag sier med unntak av stekepose. Uansett så er vi litt skeptisk til å spise resten av dyret, men kjenner jeg oss rett så gir vi ikke opp og prøver en gang til. Regner med at det blir kammen som blir fortært da så får vi håpe ikke den er på samme måten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...