Kalstad Posted November 15, 2010 Share Posted November 15, 2010 Jeg fikk meg en slik form etter at magnum syken slo inn. Spørsmålet er om noen har kjennskap til denne kula ? ladda opp 50 på startladning med 3n37 og det var ikke noe blying og skryte av, det var heller ikke samlinga, men der har nok piloten mye og si, er det noen vits og jobbe videre på denne, eller er det bare og bestille inn swc form ? LEE kan ha kastet et blikk mot den gamle IDEAL/Lyman 430383/429383 konstruksjonen, de er nokså like. Disse hadde riktignok kun én stor fettrille og en kniperille, men LEE har 2 + 1. Kulen ligner også de klassiske RoundNose 255 gns kulene for .45 LC og 246 gns RN kulene for .44 Special, begge kuler (ladninger)som slett ikke er kjent for dårlig presisjon, heller tvert om. Har gjennom årene hatt mye vansker med å få god presisjon med LEE kuler, av ukjent årsak. Unntaket er den nå klassiske 105 gns SWC i .38, revolverfeltkulen fremfor noen i dag. Har fått godtakbare resultater med LEE sin 310 gns FlatNose i .44, men ikke så gode som med et par andre tungkuler i kaliberet. LEE-støpetenger er rimelige, særlig 2-hullsutgavene, så det er ikke noen stor sjanse å kjøpe en og prøve om kulen går godt i ditt våpen. Og har du noengang tenkt å få bruk for hurtiglader til revolver i kaliberet er jo RN kuler en fordel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Posted November 15, 2010 Share Posted November 15, 2010 http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=219738 Denne har jeg troen på, erfaringer med tanke på presisjon ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kalstad Posted November 15, 2010 Share Posted November 15, 2010 Jo, kulen er jo nokså lik Elmer Keiths originale, (Den var litt lenger i nesen, hadde større fettrille og veide noen få grains mer). En GC utgave av Keith-kulen ble i sin tid konstruert av en som het Thompson, for det gamle IDEAl firmaet, og de kalte den 431244. Lyman kaller den for 429244, og støpeformer for denne finnes forsatt i Lymans nettkatalog. Kulen veier 255 gns med GC. Den kulen har gitt god presisjon i gode våpen. 429421-Keith er en helt ok kule, som sjelden gir dårlig presisjon. Den er en 'planebase', for den som foretrekker det. Som jeg har skrevet før er RCBS sin tungversjon (forlenget utgave) av denne kulen, med GC, som også kan brukes uten GC. Lyman har en lignende konstruksjon, også den for GC: http://www.lymanproducts.com/lyman/bull ... entryID=25" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank Har ikke prøvd Lymans versjon, men den ligner RCBS-utgaven, som andre i klubben og jeg selv, har fått gode resultater med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm250sx Posted December 6, 2010 Share Posted December 6, 2010 Et lite spørsmål! Merket her om dagen at en av tomhylsene mine satt litt igjen i tønna. Det var veldig lite, men den var tregere enn de andre som bare gled rett inn. Er dette farlig? Har kassert den for sikkerhetsskyld. Ladningen min er: 21gr N110 240gr XTP Remington hylse Federal hette OAL: 40,7mm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
boomcar Posted December 6, 2010 Share Posted December 6, 2010 Låner tråden litt: Har fått tak i noen Berry 200 grs til 44.mag Noen som har noe erfaringer med disse?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
El Gringo Posted December 6, 2010 Share Posted December 6, 2010 Ikke det du spurte om, men jeg går ut fra du er klar over at de er for lette til Mag 2 ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
boomcar Posted December 6, 2010 Share Posted December 6, 2010 Ja det er jeg klar over. De skal kun brukes til rekreasjonsskyting\trening og ikke stevner Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evert Posted December 6, 2010 Share Posted December 6, 2010 ...Merket her om dagen at en av tomhylsene mine satt litt igjen i tønna. Det var veldig lite, men den var tregere enn de andre som bare gled rett inn. Er dette farlig? Har kassert den for sikkerhetsskyld. Ladningen du skisserer er utifra det jeg har i hodet ikke spesielt hard, men det er jo strengt tatt ingen garanti for at ikke noe har skjedd med ladningen underveis. Det er mange ting som kan gi overtrykk.. Det kan være mange årsaker til at hylsa hang: overtrykk, mye skit i kammeret, dårlig hylse, etc, det er ikke sikkert at noe var galt. Allikevel: puss kamrene dine grundig, og se igjennom kamrene dine mot en lyskilde. Se spesielt langs kammerveggen der utsparingen for cylinderstopperen er, se om du kan se om kammeret er bulet der. Finner du ingen buler, er nok alt i orden. Hvor hardt hang den egentlig? bare litt mer enn vanlig? så du noen andre trykktegn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm250sx Posted December 6, 2010 Share Posted December 6, 2010 Nei, den skal være sånn midt i mellom. Har fulgt Lapua sine data og der går ladningen fra 20,4-22,1 gr. Hylsene er kun ladet 2 ganger fra før. Må innrømme at jeg ikke fikk feilsøkt så veldig nøye da jeg hadde litt dårlig tid, men skal sette meg ned å kikke ved neste anledning. Det kan jo kanskje være noe så banalt som at det er smuss i sylindrene ja, samtidig hadde den ikke gått mange skudda siden forrige puss. Hylsa hang ikke hardt i det hele tatt egentlig, bare litt mer enn vanlig ja. Merket kun at den var tregere enn de andre da jeg slapp den ned i. Burde vel strengt tatt ha testet med en annen hylse i samme kammer også men.. Kunne ikke se noen tegn på hylsa eller hetta til at det skulle være overtrykk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.