Jump to content

krav til ammo til storvilt.


myrnissen

Recommended Posts

Hei er det noen som kan forklare meg hvorfor i alle dager det er ulike krav på 9 g og 10 g kule.

skjønner ikke en meter av det må jeg si :?

 

"Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, muflon, moskusfe, bjørn eller ulv er det bare tillatt å bruke rifle. Det samme gjelder jakt på råbukk i den særskilte bukkejaktperioden. Det blir stilt krav om skyteprøve for å kunne jakte på storvilt med rifle. Under jakt på elg, hjort og rådyr er det ikke tillatt å bruke halvautomatisk rifle med mer enn tre skudd i magasinet og et skudd i kammeret. Under jakt på andre viltarter der det blir brukt halvautomatisk rifle, er det ikke tillatt å ha mer enn to skudd i magasinet og et skudd i kammeret.

 

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin, muflon, moskusfe, ulv og bjørn skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil og med en minimumsvekt på ni gram:

 

a. Ammunisjon med kulevekt på mellom ni gram (138,9 grain) og ti gram (154 grain) skal ha en anslagenergi på minst 2700 joule (275 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

 

b. Ammunisjon med kulevekt på ti gram eller mer skal ha en anslagenergi på minst 2200 joule (225 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

 

Under jakt med rifle på rådyr, jerv og gaupe skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil, og anslagenergien skal være minst 980 joule (100 kgm) målt på 100 meters avstand, E100"

Link to comment
Share on other sites

Fordi en tyngre kule er mer effektiv og penetrerer bedre.

 

Av to kuler med lik formfaktor og samme hastighet, så vil selvsagt kula med mest masse ha mest kinetisk energi. I mitt hode så er den kinetiske energien proposjonal med evnen til å drepe effektivt.

 

Men siden den kinetiske energien er proposjonal med kvadratet av hastigheten så burde det være en kurrant sak å kompensere lavere kulevekt med litt høyere hastighet. Mao. syns jeg også dette er litt snålt...

 

Så kan noen opplyse oss? ;-)

Link to comment
Share on other sites

Så kan noen opplyse oss?

Så ambisiøs vil jeg ikke være.

 

De fleste (alle) tester som fins omkring inntrenging i vilt, kule eller pil, konkluderer med at inntrenging er kvasi-proporsjonal med bevegelsesmengde (eng. momentum), mv - ikke bevegelsesenergi, 1/2mv^2

Aner ikke hvorfor, men må si at mine egne begrensede erfaringer går i samme retning

 

I fysikken er jo elastisk støt/kollisjon, der energien er bevart (sum bevegelsesenergi før og etter er den samme) forskjellig fra uelastisk støt der bevegelsesmengden er bevart (sum mv før= sum mv etter - sum bevegelsesenergi etter er mye mindre enn før).

En kule som treffer kjøtt er et godt eksempel på uelastisk støt.

 

Bare noen tanker

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tungere kule har mere dybdevirknig. bremses tregere en ei lett kule.

Eksempel:

En motorsykel i 80km/t 250kg stopper på 12 meter

Vongtog i 80km/t på 52 000kg bruker 50meter

Litte masse stopper fort og tung tar tid og må ha mere å stoppe imot.

 

Tallene i eksemplet er tatt ut fra luften å stemmer sikker ikke så bra men prinsipet er kansje lettere å skjønne.....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...