Jump to content

Hvorfor skyter jeg dårlig med reim?


johlov

Recommended Posts

I dag skulle jeg finpusse skytinga til elgjakta, og skyter derfor 5 skudd med reim; bare 7'ere og 8'ere. Jeg kaster reima og skyter 6 skudd; 58 poeng. Jeg har opplevd dette før også, men nå begynner jeg virkelig å lure på hva jeg gjør galt med reima. Jeg skal ikke skryte på meg å være noen teknisk god skytter, men jeg har skutt såpass mye at jeg kjenner om skuddet er godt eller ikke, uten å kikke på monitoren. Når jeg skyter med reim klarer jeg å holde børsa helt stødig, og jeg kjenner at avtrekket er jevnt uten napping. Dette er en Remington 700 SPS i .30-06.

 

Noen forslag? :cry:

Link to comment
Share on other sites

Samlinga di er mer interessant enn hvor den ligger i skiva. Ligger det en tett klase i 7/8 er det jo ingen grunn til bekymring.

 

Jeg skjøt faktisk med reim for aller første gang i dag, og det fungerte over all forventning bra for meg.

 

10423_131588345895_520070895_2952207_580501_n.jpg

 

3. sept 09, 300RUM, 100 meter, sittende uten anlegg med skytereim. 10 skudd av 10 i innertier (poeng til høyre i bildet)

Link to comment
Share on other sites

@Ultramag.

At det står x i reinfiguren betyr bare at du er innenfor treffsonen, som er 300mm i diameter.

Ser du under simla står det s-s=105 dette betyr at du har 105 mm senter- senter mellom størst samlede treff. Innertieren på 100 meteren er adskillig mindre enn dette.

Men dårlig er det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Samlinga di er mer interessant enn hvor den ligger i skiva. Ligger det en tett klase i 7/8 er det jo ingen grunn til bekymring.

 

Jeg skjøt faktisk med reim for aller første gang i dag, og det fungerte over all forventning bra for meg.

 

10423_131588345895_520070895_2952207_580501_n.jpg

 

3. sept 09, 300RUM, 100 meter, sittende uten anlegg med skytereim. 10 skudd av 10 i innertier (poeng til høyre i bildet)

 

Hei

 

Har selv forsøkt meg med bruk av "jegerreim", men droppet ganske raskt det. Ble for stramt over overarmen, nedsatt blodsirkulasjon, ubehag = dårligere skyting for min del.

 

LITT OT: Jeg er ikke baneskytter; Når en kammerbruker først har postet et bilde av en elektronisk skive - en eller annen som kunne gitt en forklaring av alle symbolene på skiva?? (Tallene, koordinatene o.s.v.??) Hva betyr eksempelvis "S-S 105,6" ??

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Som '300ULTRAMAG' skriver er samlinga di mer interessant enn skuddverdien. Jeg har både erfart og sett andre som flytter "middeltreffet" ved at de bytter på å bruke reim og uten. Dette tror jeg kommer av spenninger og skytestilling. En viktig ting å tenke på med reim er at du MÅ tilpasse reima etter stillingen, ikke stillingen etter reima! Ligg som du gjør uten reim, men bruk reima som ekatra støtte. Gjør du det slik er det bare å slappe av og presse skuddet i innertier hver gang! :wink: MEGET enkelt i teorien...

Link to comment
Share on other sites

@Ultramag.

At det står x i reinfiguren betyr bare at du er innenfor treffsonen, som er 300mm i diameter.

Ser du under simla står det s-s=105 dette betyr at du har 105 mm senter- senter mellom størst samlede treff. Innertieren på 100 meteren er adskillig mindre enn dette.

Men dårlig er det ikke.

 

 

Filler'n! :lol:

 

En trøst i allefall da, at ingen andre klarte noe lignende den dagen...

 

Bra momenter Orium! Sjøl noterte jeg samme treffpunkt med og uten reim med en gang. Og det føltes bra.

Link to comment
Share on other sites

 

LITT OT: Jeg er ikke baneskytter; Når en kammerbruker først har postet et bilde av en elektronisk skive - en eller annen som kunne gitt en forklaring av alle symbolene på skiva?? (Tallene, koordinatene o.s.v.??) Hva betyr eksempelvis "S-S 105,6" ??

S-S 105,6 = samling målt i mm frå senter til senter i dei to skota som er lengst frå kvarandre.

NOR Rein 1 = produsentens interne kode for std DN reinsfigur

Ym og Xm er middeltreffpunkt, avvik frå senter av figuren målt i mm langs X- og Y-aksen.

X,6 X,8 etc er skotverdi. Kongsberg brukar X for treff og blinken er delt i 10, frå X,0 (kanttreff)til X,9 (midt i). (Megalink brukar 1,0 etc for treff i reinsfigur)

Link to comment
Share on other sites

 

Noen forslag? :cry:

Nesten umogeleg utan å sjå kva du gjer... Men ein ein start kan vera å forklare om det er noko system i treffpunktavviket, eller om du skyt dårlege skot runt omkring?

 

Jeg flytter ikke treffpunktet, jeg sprer treffpunktet, så jeg tror ikke det er noe systematikk i treffene. Men jeg skal prøve som foreslått tidligere, å tilpasse reima til skytestillingen min og ikke motsatt. :-)

Link to comment
Share on other sites

Har du reim på over-/underarm, eller går reimdraget til våpenet?

Spredning av treffpunkt kan skyldes ujevnt drag mot våpenet (som det uansett ikka skal være drag til). Du klarer aldri å dra helt likt fra skudd til skudd, så treffpunkt forskyves med påført moment.

 

Pleide leke med AG3en, ved å stramme reima vha bakhånden/underarm, etter at jeg stakk armen inn mellom reim og våpen. Dette ga meg forholdsvis kontrollert moment, og alt etter hvor mye jeg vred hånden, så kunne jeg dra treffpunkt så og så mange cm fra rettpunkt, kun vha reimdraget.

Ganske opplagt med AG3, pga hvor reimfestet er.

Men selv når løpet flyter fritt fra skjeftet vil et drag på våpenet kunne flytte treffpunktet.

Link to comment
Share on other sites

Har du reim på over-/underarm, eller går reimdraget til våpenet?

 

Jeg har prøvd begge deler, men sist jeg var på banen brukte jeg reim som bare festes til overarmen.

 

Hmmm - kanskje avtrekket ikke gikk rett bakover? Pga reimbruken? Du har ett moment mellom venstre over-/underarm og et annet med høyre hånd på avtrekker og grep.

Mao potensiell sideforskyvning i avtrekket, om du ikke passer på, spesielt om det å skyte med reim IKKE er blitt så naturlig at du lar være å tenke på det.

 

Men som skrevet i et annet innlegg her, det kan være mange årsaker, og man må se deg i aksjon for å ikke bare gjette. :D

Link to comment
Share on other sites

Som flere sier, er det vanskelig å avgjøre uten å se skytter i aksjon. Men, man kan utelukke noe etter hva du forteller.

 

Du skyter godt med geværet uten reim, altså kan man utelukke feil på våpen.

Du sier at rifla er roligere med reim, altså bruker du reima på en måte som gir deg stødigere stilling.

Du sier videre at avtrekkene ser bra ut. Siden du har erfaring med å skyte godt uten reim, er altså også avtrekkene korrekte.

Alt er altså korrekt fram til skuddet smeller. Feilen ligger i selve skuddøyeblikket, eller like etterpå.

 

Det sier oss at det etter all sannsynlighet er feil i rekylopptaket.

 

Det faktum at skuddene vandrer, tilsier at du gjør små endringer hele tiden, som gir forskjellig rekylopptak fra skudd til skudd.

Videre må du nesten lete selv. Hva gjør du forskjellig fra gang til gang? Om du treffer korrekt iblandt, hva gjør du da som er mere riktig enn de andre skuddene?

Om du etterhvert samler skudd, men på ett annet sted, er ikke dette unormalt. Stillingen med reim er mer "fast", og gir ett annet rekylopptak enn uten reim.

 

Gjennom DFS og Match-skyting har jeg alltid lært at reima skal være slakk mellom arm/hånd og gevær. I match-skyting er det ikke forbindelse mellom overarm og gevær i det hele tatt. Her bruker man heller ikke splittet reim (da internasjonale regler forbyr kontakt mellom reim og skjefte), men har hånda mellom reim og skjefte. Reima er festet i en stopper på stokken. Hånda må for all del ikke berøre selve stopperen, det gir endret treffpunkt og tap av presisjon. Når det gjelder DFS, bruker de fleste splittet rem, som de stikker hånda inni. Mellom hånd og forskjefte må det være slakk. Mellom overarm og kolbe må det også være slakk. En stramming her vil gi andre spenninger, og våpenet vil bevege seg annerledes under rekylen. Det vil da ikke bevege seg rett bakover, men svinge innover mot kroppen istedet. I teorien burde man få en stødigere stilling ved å ha flest mulig faste momenter. Men faste elementer gir store forskjeller ved små endringer (tenk her på hvor stor forskjell det gjør om løpet ligger bittelitt an i skjeftet..). Derfor vil en liten feil i stillingen vil gi store utslag i rekylopptaket da en litt slakkere eller litt strammere rem gir mer eller mindre sving mot kroppen. Derfor skal våpent ligge å flyte i hånda, og ligge an mot skulderen i ett fast grep, uten annen støtte enn skuldra. Rekylbevegelsene går da rett bakover mot skuldra, og denne skal være så "død" som mulig for best mulig rekylopptak. Tenk på venstrehånd som en skytestøtte, og skuldra som en sandsekk.... Videre er også resten av stillingen viktig for best mulig rekylopptak. De fleste trekker høyre kne noe opp for å unngå magepuls. Det skal helst gå en rett linje fra høyre skulder og gjennom kroppen til venstre hæl (for rex skyttere). Dette gir best rekylopptak.

 

Jeg har ikke dokumentasjon på dette, da det er innlært av diverse instruktører både i DFS og NSF, samt egen erfaring.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

... Derfor skal våpent ligge å flyte i hånda, og ligge an mot skulderen i ett fast grep, uten annen støtte enn skuldra. ...

 

Her tror jeg du traff spikeren på hodet. :D Forskjellen mellom reim/ikke reim er at jeg holder mye strammere på forskjefte når jeg bruker reim. Uten reim bruker jeg venstrehånda som en ren støtte. Men med reim klemmer jeg av en eller annen grunn veldig hardt rundt forskjeftet.

 

Takk skal du ha! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Dagl,

Hvordan kan en få god kontakt kolbe - skulder om en ikke har stram reim mellom hånd og rifle, og heller ikke holder godt fast i fortreet?

Skal en holde rifla i skuldra med avtrekkshånden? (jeg prøver å lære noe her)

 

Selv om børsa "ligger og flyter" vil det alltid være friksjon mot hånd eller hanske på fortreet. Sammen med grepet i kolbehalsen holdes geværet på plass. I tillegg trekker man geværet bakover før man legger kolben til skuldra. Slik at geværet er langt nok bak. Legger kolben godt inn i skuldergropa og kniper fast kolben i skuldra da man strekker høyre arm fram mot pistolgrepet. Da ligger geværet der, uten fastholding av noen hender.

 

Som jeg skrev, er dette lært gjennom DFS og match-skyting. Skyting uten skytterklær, hansker etc. kan gjøre at man må holde ett noe mer fast grep med begge hender. Det må dog ikke være mer fast enn absolutt nødvendig. Og det er bedre å holde fast med avtrekkerhånd enn forskjeftehånd.

Jeg glemte å skrive dette i første innlegg. Men prinsippet vedrørende rekylopptak blir det samme.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

... Derfor skal våpent ligge å flyte i hånda, og ligge an mot skulderen i ett fast grep, uten annen støtte enn skuldra. ...

 

Her tror jeg du traff spikeren på hodet. :D Forskjellen mellom reim/ikke reim er at jeg holder mye strammere på forskjefte når jeg bruker reim. Uten reim bruker jeg venstrehånda som en ren støtte. Men med reim klemmer jeg av en eller annen grunn veldig hardt rundt forskjeftet.

 

Takk skal du ha! :mrgreen:

 

 

At du kan bruke fremre hånd bare som rein støtte er noe jeg ikke skjønner. Det er vel ikke bare med 300RUM at rifla ubønnhørlig vil opp og bakover??!

Link to comment
Share on other sites

At du kan bruke fremre hånd bare som rein støtte er noe jeg ikke skjønner. Det er vel ikke bare med 300RUM at rifla ubønnhørlig vil opp og bakover??!

 

Munningsvipp oppover ved rekyl kommer av rekylopptak. En forlengelse av løpet vil i de fleste tilfeller havne over kolbekappa. Dette gir en dreining oppover. Dette er også årsaken til at en rett stokk har mindre munningsvipp enn f.eks en Monte Carlo stokk.

 

Når man skyter liggende kommer man imidlertid mye mer over geværet enn i andre stillinger. Dette fører til at man får rekylmottak i større grad over eller i høyde med forlengelsen av løpet. Av den grunn blir munningsvipp mindre ( noen svært sjeldne 50m-skytter har ikke munningsvipp i det hele tatt på liggende...). Man etterstreber ofte en liggendestilling hvor mye av kroppsmassen er over forlengelsen av løpet. En stillbar kolbekappe vil man for liggende skyting justere slik at skyver den over kolben. For stående skyting, vil man skyve den nedover. Dette gir som man skjønner forskjellig rekylopptak og treffpunkt. Det er derfor vanlig at match-skyttere skrur mellom stillingene. Noe som er uproblematisk da man har prøveskudd mellom stillingene her. Også en del DFS-skyttere skrur mellom stillingene. Selv skrur jeg 2 knepp mellom stående og liggende. Om man så på sendingen av LS på NRK når de skjøt grunnlag, kunne man se at flere skrudde ett knepp eller to mellom stillingene. Spesielt mellom stående og kne.

 

Munningsvipp er ikke noe problem å håndtere med relativt løst håndgrep i de kaliber jeg har brukt. Nå skal det sies at jeg er en typisk fin-kaliber skytter, og har ikke skutt med kalibre over 30-06. At kraftigere kalibre kan kreve ett noe hardere grep om forskjeftet skal jeg ikke se bort ifra. Men så sant man ikke mister geværet, er det en fordel for presisjonen å ha så løst grep om forskjeftet som mulig.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... jeg skyver kolben fram for å få den forbi og inn i skuldra, etterpå står den der av seg selv, når jeg slapper helt av og synker ned sitter den trøkt inn i skuldra - ? Er det feil. Derfor jeg skyter dårlig? Hva er det egentlig som holder kolben inntil skuldra i denne posisjonen?

 

Det er ikke feil. Sitter geværet "fast" uten bruk av krefter og dette blir likt skudd etter skudd, så er det jo riktig. Uansett hvordan man får geværet inn i stillingen. Når man har kolben godt inn i skuldra, vil den bli klemt fast mellom skuldergrop og kinn. Dette holder geværet på plass.

 

Jeg tar med høyre hånd tak i kolbekappen, og plasserer den på korrekt sted i skuldergropa. For konkurranseskyting er det ikke rom for at kolben er litt for høyt eller litt for lavt. Når man løfter høyre arm for å gjøre dette, "åpner" man skuldergropen slik at man får kolben skikkelig inn i skuldergropa. Når man så senker albuen og strekker armen fram til pistolgrepet "låser" man geværet fast i skuldra.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

[

 

 

 

Hvis jeg skyter stående eller sittende med min 300RUM uten et noenlunde greit grep under forskjeftet, og noen filmer det, så har vi en umiddelbar Youtube-hit på gang! Jeg har en standard 700BDL stokk, som jeg vil kalle "halvhøy" men som jeg syns kunne vært litt høyere. Et godt feste med kolbekappa langt inn på skuldra er en dyd av nødvendighet, og jeg etterstreber å bruke tid på å finne samme skytestilling hver gang. Børsa er nok ikke særlig god til raske skudd, så jeg har bedt jaktleder om langholdsposter i høst. Utover nevnte punkter har jeg ingenting å klage på. Har valgt kaliber selv, og syns det har gått greit så langt å få fine treffbilder ut av den. Hvis jeg skyter liggende, enten det er med eller uten anlegg, så må jeg skru tre knepp eller forlegge siktepunkt. Som regel gjør jeg det siste, og det går helt greit.

Link to comment
Share on other sites

At du kan bruke fremre hånd bare som rein støtte er noe jeg ikke skjønner. Det er vel ikke bare med 300RUM at rifla ubønnhørlig vil opp og bakover??!

 

Nå skyter jeg med .30-06 og ikke noe elefant-kaliber, så det er ikke noe problem å låse fast børsa melllom skulder og hake/kinn. Det er selvfølgelig en del munningsvipp når jeg skyter, men siktepunktet er alltid det samme rett før og rett etter smellen.

 

Jeg lager selvfølgelig en u med venstrehånda, så litt sidestøtte har jeg selvsagt. Men grepet er veldig slapt, nesten som å hilse på en prest. (Uffda, det var stygt sagt...)

Link to comment
Share on other sites

Robert Langham er Texas High Power Rifle Champion. Her demonstrerer han teknikken jeg bruker når jeg skyter inn på benken, med venstre hånd rundt tåen på bakskjeftet. (Noe jeg får kommentarer om hver gang jeg er på Løvenskiold - også fra en standplassleder som uten å kikke på skjermen først ville fortelle meg at jeg ville få bedre samlinger om jeg la hånden under skjeftet og holdt det fast.)

 

Satte en serie på tre 6,5mm Oryx i innertieren i går, med fin klaring til ringen rundt. Som Dagl er inne på, skal skjeftet flyte i skjeftehånden, eller ligge fritt på benken eller et semi-fast underlag. Min erfaring er at hardt underlag ikke er heldig. Sauer-reima er elastisk og har nesten en halv cm tykk mykgummi som er ti cm bred. Fin å legge på sekken, og så riflen oppå.

Har aldri hatt problemer med munningsvipp. Brukte denne måten å holde på selv med 9,3x62 når jeg skjøt den inn.

 

Når jeg er på jakt, legger jeg riflen på sekken, eller på et forberedt underlag i posten. Og når jeg har skjeftet i hånden, konsentrerer jeg meg om å la venstrehånden være løs om skjeftet, og å låse riflen med kinnet mot skjeftet som fester mot skulder, med akkurat nok hjelp fra høyrehånden.

 

Langham skyter her med .22, så munningsvipp vil uansett ikke være et problem der.

 

Link to comment
Share on other sites

Det skal kun vere stramt mellom over og underarm, ikkje i reima bort til våpenet.

Er dette en DFS regel? eller jaktfelt?

Den stødigste stillinga får du når hele reima er så stram at det gjør skikkelig vondt. På jaktrifler må en passe på og ikke rive fremre reimfeste ut...

Så stram reim at det gjer vondt? :shock: Reima skal støtte, ikkje smerte!! Det er heilt greitt både med stram og slakk reim mellom fremre hand og reimfestet, men det må prøvast og tilpassast av den enkelte skyttar.

 

Til jaktbruk vil eg føretrekke slakk reim framom handa, pga at mange jaktrifler har såpass tynn/mjuk stokk at drag i reima kan skape spenningar i våpenet. Det er òg lettare å tilpasse seg til feltmessige stillingar med slakk framreim (eller jaktstropp e.l. som ikkje er festa i børsa).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Høyre albue skal helst aldri løftes fra bakken. Om du svinger rifla litt ned til venstre (eller har en kort låskasse, dette er en av grunnene til at en ønsker korte patroner til matchskyting) så kan du ta ladegrep uten å løfte høyre albue.
Dette er eg heilt uenig i! Høgre alboge bør løftast i ladegrepet! Særleg om ein skyt med kaliber med litt rekyl vil albogen oftast flytte seg litt i rekylen, og ein vil òg oppleve at albogen flytter seg litt i sjølve ladegrepet om ein ladar med albogen i bakken. Da må ein justere albogen før skotet om skytestillinga skal bli lik frå skot til skot.

 

Om ein derimot konsekvent løftar albogen i ladegrepet er det ein overkommeleg treningssak å sette han ned igjen på rett plass. Dette er særleg viktig i skyteprogram med korte skytetider, t.d. omgangen i DFS.

 

Det er lett å lure seg sjølv til å tru at ein ligg likt frå skot til skot med høgre alboge i golvet under ladegrepet, men resultatet er gjerne "uforklarleg" treffpunktforskyving under serien.

Link to comment
Share on other sites

M67: det er nettopp slike samlingsmønster eg meiner! Og det er ganske typisk at det går OK med 223 - den har såpass lett rekyl at det ikkje påverkar skytestillinga i særleg grad, og ladegrepet såpass kort at armen ikkje flytter seg stort. Verre er det med 6,5 - det har eg sett så mange gonger under instruksjon at her er eg heilt sikker. Særleg unge (små/lette) skyttarar har lett for å få albogen litt ut av posisjon i rekylen. Omgangen startar i innerblinken og jobbar seg ut i niaren før dei igjen finn innerblinken etter magasinbytte.

Eg har ingen "sesam-sesam" for å lære å setja armen ned på rett plass - her er det repetisjonar som gjeld.

 

Når det gjeld vondt i handa av reima kan me konkludere slik: Reima skal ta heile vekta av børsa, og så får det gjera så vondt det vil :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har gjort akkurat det samme som trådstarter. Det går dårlig å skyte med reim som er festet i skjeftet på en remington rifle.

Nå vet jeg ikke om SPS rifla har frittliggende løp eller ikke, men mange remington rifler har et anleggspunkt i forskjeftet.

Dette gjør at treffpunktet forandrer seg etter hvor mye press du har på reima.

Jeg bruker bare riflestroppen som ikke er festet i rifla, men i hånden og overarm. Den kan du stramme det du vil uten at det påvirker noe.

Fungerer utmerket.

Link to comment
Share on other sites

Se det, en lærer..

 

He he, jo det kan vel hende :wink: Eg er så gammal at eg hugsar den tida me (DFS) skaut med krag og ikkje fekk bruke hanske, men eg kan ikkje hugse at det gjorde vondt i handa. Har vel fortrengt det...

 

Eg kan legge til ein ting når det gjeld å få albogen på rett plass etter ladegrepet: fullfør ladegrepet og grip om pistolgrepet før du set armen ned igjen - det gjer det lettare å plassere armen likt. Det er nok òg det mest naturlege, men eg har sett skyttarar gjera det omvendt.

Link to comment
Share on other sites

.Gjennom DFS og Match-skyting har jeg alltid lært at reima skal være slakk mellom arm/hånd og gevær. I match-skyting er det ikke forbindelse mellom overarm og gevær i det hele tatt. Her bruker man heller ikke splittet reim (da internasjonale regler forbyr kontakt mellom reim og skjefte), men har hånda mellom reim og skjefte. Reima er festet i en stopper på stokken. Hånda må for all del ikke berøre selve stopperen, det gir endret treffpunkt og tap av presisjon. Når det gjelder DFS, bruker de fleste splittet rem, som de stikker hånda inni. Mellom hånd og forskjefte må det være slakk.
Her er det definitivt ulike meiningar, Dagl! At reima skal vera slakk mellom overarmen og bakre reimfeste trur eg alle er einige i. Men når det gjeld reima mellom hand og fremre feste (splitta reim) er det ulike "trusretningar". Nokon vil som deg ha slakk framreim, men mange brukar stram framreim for å dra børsa inn i skuldra, og dermed ha betre kontroll på våpen og rekyl.

 

Med handstoppar brukar dei fleste å fordele rekylen mellom venstre hand og høgre skulder. Nokon snakkar om fordeling hand/skulder på 40/60, andre 30/70 (korleis ein skal måle seg fram til dette er ein annan sak - og ikkje viktig. Det viktige er at skyttaren kjenner at rekylen blir fordelt). Den måten du beskriv (ikkje berøre handstoppar) kan nok fungere i match-skyting, men omgangsskyting med "matchreim" utan å berøre handstoppar har eg dårleg tru på...

Link to comment
Share on other sites

Er enig med HK angående bruk av høyrearm under repetering. Jeg tror at å heve armen under repetering, og så trene seg til å sette den likt ned igjen vil på sikt gi best presisjon. Rekyl vil forskyve armen underveis i serien.

Hvordan man gjør dette? Igjen, som HK sier - trening. For hvert skudd må man være bevist på at albuen blir lagt på samme sted. Lag gjerne egne ting man måler mot. Ser man nedover, skal man se at geværet når akkurat fram til DET stedet på jakka. Høyre skulder skal ha akkurat DEN følelsen med geværet. Fingrene skal gripe rundt kolbehals på akkurat DEN måten. Mål hvordan spesielle merker på gevær og arm/jakke er i forhold til hverandre i stillingen. Lag gjerne en liten intern "sjekkliste" i hodet. Gå igjennom punkt for punkt, hvert skudd. Det gjelder også andre deler av stillingen, som f.eks. beinstilling.... Etter en del trening, vil enkelte punkter sitte. Da kutter man de ut. Listen blir mindre.... Til slutt kjenner man om noe er feil automatisk.

 

Reima skal selvsagt bære vekten av våpenet. Den eneste muskel man skal bruke, er muskelen i pekefingeren. Dette gjelder forøvrig alle stillinger i DFS/match, men det blir vanskeligere jo høyere stillingen er....

Reima kan gjøre vondt under lange serier. Jeg har også skutt DFS i den tiden hanske ikke var lov. I starten på sesongen var det vondt. På slutten hadde man en træli mellom tommel og pekefinger......

 

En stram rem fra venstre arm til gevær er nok ikke noe problem presisjonsmessig, og er som HK sier trolig mer en smak-sak. Den strammingen vil uansett slakkes under rekyl, og vil neppe påvirke rekylen.

 

At hånden skal berøre håndstopper dersom denne er i bruk, er jeg svært skeptisk til. Det vil utvilsomt påvirke rekylopptaket. Siden det kan bli mer eller mindre press under serien, vil det bli forskjellig rekylopptak. Si at man begynner en omgang uten å ha kontakt med håndstopper. Geværet beveger seg da fritt. Under serien får man kontakt med stopperen. Da vil hånden også ta i mot rekyl i tillegg til skulder. Hånden vil medføre at geværet svinger opp, siden albuen er plantet i standplass og ikke flytter seg. Av samme årsak vil kontakten trolig endre seg under serien, selv om man mener å ha lik kontakt hele tiden. Fra motsatt side, så har man kanskje veldig god kontakt mot håndstopper til å begynne med. Under serien forandrer ting seg litt. Jakka strekker seg litt. Jakka forskyver seg litt. Reima kommer bittelitt lenger ned på armen fordi jakka endrer seg. Høyre arm gjør at stillingen er bittelitt lavere... Alt sammen gjør da at kontakten med håndstopperen tar over noe av vekten av geværet fra reima. Reima blir bittelitt slakkere... jeg har selv opplevd (med dårlige skytterklær vel å merke), at reima plutselig er slakk, og man er iferd med å bruke muskel for å holde geværet...!

 

Jeg har skutt mye match-skyting med miniatyrgevær på 50 meter. Dette er svært liten rekyl i forhold til det vi snakker om her. (kaliber .22 med nesten 5 kilo tunge geværer). Her ble det innprentet at kontakt med håndstopper var fy-fy. Håndstopper har ett noe upassende navn, det er ett feste for reima. Hånden skal være klemt fast mellom stokk og reim (her er det altså match-reim, som ikke er splittet), og ikke være i kontakt med håndstopper.

Jeg har derfor ikke tro på at det er presisjonsforbedrende med kontakt mot håndstopper. Isåfall må kontakten være så solid, at det ikke gir forskjellig rekylopptak. Og at kontakten overhodet ikke endrer seg under serien. JEG TROR at jo færre steder man tar opp rekyl, jo færre muligheter for å ta opp rekyl feil eller forskjellig. Jeg mener at skulder skal være eneste sted man tar opp rekyl. Ikke mot venstre hånd langt fram på geværet.

 

Men, som HK sier, det er flere skoler og "tro" på området. Jeg forteller min tro, som er en sum av innlæring av teori, og egne erfaringer.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...