Jump to content

9,3 og Swift A-Frame


sako.

Recommended Posts

Ladet meg testpatroner i dag med 300gr A-Frame. Begynte på 52gr N-140 økte med 0,5gr opp til 56,5gr. Hatigheten steg jevnt fra 620m/s til 673m/s i 51cm Sauer Forest pipe. Patronlengde 80mm,hylse Norma trimmet til 61,8mm, hette Remington.

Kan ikke se tegn til for høyt trykk annet enn at det er litt mer "krater" i hetta på de som er ladet med 54 gr og oppover. I følge Quick Load skal 56gr 140 krutt gi et alt for høyt trykk,men etter det jeg kan forstå ser alt greit ut. Ikke tung hevarm heller.

Ladeboken sier 56-58K gr Norma 203B til 300gr Swift kula,og på Lapua sine sider finner jeg at Norma 203B og N-140 kruttet har ca lik brennhastighet.

 

Spørsmål: Er det noen som har lignende ladning til sin 9,3x62,virker dette fornuftig for flere enn en fersk hjemmelader?

 

Synes jeg har sjekket det som sjekkes kan,og tenkte å gå for 56gr N-140 og 300gr A-Frame som jaktladning til elgen i år, v0=668m/s.

 

Ser nå på Q.Load at for å få 670m/s , jeg bruke 52gr N-140. Så da er vel ikke pipa / kammeret mitt like "tight" som pipa Q.L hentet sine opplysninger fra, iom at jeg må opp i 56gr N-140 for å oppnå samme hastighet,og da vel også samme trykk.....?

Link to comment
Share on other sites

På ditt siste spørsmål, så tror jeg nok årsaken er at de har kommet til den ladningen og hastigheten med et lengre løp en ditt på 51cm. De har sikkert testet den ladningen i et 60cm løp.

 

jeg lader selv A-frame i 9,3X62. Men jeg har valgt å bruke 250grains kula. Jakter ikke elg, men hjort og avstandene kan bli litt lange i enkelte tilfeller, så jeg ønsket høyere hastighet og flatere kulebane.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke prøvd swift,men har litt erfaring med 203 B og N140.

Prøvde først 52,3 grs med N140 som er max bak ei 285 grs mega kule.

Dette ga 636 m/s i den 50 cm blaser pipa og grei presisjon.

Syntes farten var litt lav og byttet til 203 B.

Fylte i 57 grs som står som startlading. Dette ga 695 m/s og

enda bedre presisjon.

Så utfra det lille jeg har erfart er 203 B bedre egnet til korte piper enn N140.

Både pga litt høyere fart, samt at det virker som det er mindre munnings flamme.

Og det er jo ikke noen bakdel i korte løp... :roll:

Link to comment
Share on other sites

I vinter testet jeg diverse ladninger til nyinnkjøpt 50 cm Blaser-pipe i kaliber 9,3x62. Jeg gikk for 286 gr Nosler Partition. Testet div ladninger med N150, 202 og 203B. Alle ladningene jeg startet med viste overtrykk i QuickLoad, selv om disse lå midt mellom min-max i bl.a Normas og Ladebokens ladetabeller.

 

I min pipe ga 55 gr. Norma 202 best presisjon. Hastighet: 688 m/s.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

:D et par jaktkompiser brukte denne kula 250gain og brukte den på elgjakt , skaut noen dyr med den og skuddeffekten var dålig ja. treff i bog og bak bogen gav mange og lange ettersøk med like stort inngangshull som utgangshull. vart det ikke ekspansjon i kula på grunn av farten :?: .så det var som ei helmantelkule da swiftkula vart brukt ,er det noen som har opplevd d samme :?:
Link to comment
Share on other sites

Hvis du tar en titt i ladeboka igjen på tabellen for 286 gr Partition vil du se(eller har trolig allerede sett :wink: ) at 203B forholder seg nærmere N-150, enn N-140. Dataene for 203B, og N-150 er henholdsvis et, og to gr lavere for 300gr kula, en for 286 gr kula, men det er med tre milimeter lengre patronlengde en det du har brukt. Du har altså litt mindre tilgjengelig hylsevolum en dataene for denne kula i ladeboka. Jeg skal aldeles ikke begynne å spå trykket ditt over nettet, men ut i fra dataene i boka ser det definitivt ut til at du er rundt (og kanskje over) max. Jeg ville nok ha forsøkt å måle hylser etter ladabokasoppskrift, og dermed egenhendig skaffet meg kunnskap om at dette er "gode ladninger". :)

 

Siden de valgte å ikke ta med N-140 i tabellen for 300gr A-frame, velger i alle fall jeg å tolke det som at N-140 ikke er like egna som de to andre.

Link to comment
Share on other sites

bruker swift 250gr selv, ladd med wv550 kronografert 788ms. det ser da ut som dem virker på elgen spør du meg,tåler da reine bogskudd i grove bein. men stort sett så blir det noe blodslått når en råker der ser jeg. men har da sett værre ting. tror det var fedral classik i 3006.det er vel det nærmeste jeg vil kalle granat,skudde satt fint rett bak bogen på et stort fjordyr og der måtte vi skjære bort hele siden nesten. da skjønner ikke jeg vitsen med billig amo lenger.

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle innspill.

Har kommet til den konklusjon at jeg dropper hele 300gr A-Frame,og lader opp med 285gr Oryx isteden. Da får jeg ihvertfall ei kule som både holder sammen,og som ekspanderer i de hastighetene jeg kan få ut av den korte pipa mi. (noen som er i markedet for 35stk 300gr A-Frame ?)

 

Når jeg første begynte å tenke på om kulevalgene mine var "riktig" ble det ny kule til hjorten i 6,5x55 også. 140gr Nosle Partition holder ikke helt mål til hjort,det får bli rådyr ammo.

Så til hjorten blir det 140gr A-frame som jeg tenkte å putte 44gr N-160, eller 42-43gr N19 bak. Får se om det er noe presisjons forskjell...

 

Tips til begge ladninger mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

Eller prøv med MRP bak Swift`n i 6.5 :wink:

 

Ellers prøvde jeg 250 grs Swift i 9.3`n på elg i fjor. 2 voksne og en kalv (var påskutt fra før). Kula holdt bra sammen, som det forventes av den kula. Den ekspanderte litt mindre enn jeg likte ved treff bak bogen. Etter å ha snakket med andre som har årelang erfaring med 9.3 og Swift, er 300 grs er bedre valg. Den er lengre foran "veggen" innvendig og ekspanderer derved bedre enn den mindre varianten.

3 elg er ikke mye å bygge erfaring på, men det gir en bitteliten pekepinn.

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg 9,3, men en .375 H&H. Ville det ikke være bedre å bruke Woodleigh eller Oryx i 9,3n ? Jeg har brukt 270 grn Swift A-frame i .375, ladd til 845m/s, og syns den er litt for har selv i den hastigheten.... Så nå går jeg tilbake til 300 grn Woodleigh, som jeg syns er ei topp kule til elg og hjort.

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg 9,3, men en .375 H&H. Ville det ikke være bedre å bruke Woodleigh eller Oryx i 9,3n ? Jeg har brukt 270 grn Swift A-frame i .375, ladd til 845m/s, og syns den er litt for har selv i den hastigheten.... Så nå går jeg tilbake til 300 grn Woodleigh, som jeg syns er ei topp kule til elg og hjort.

Som du ser to innlegg over,har jeg kommet til nettopp den konklusjonen jeg også :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei.

 

Jeg har en Sauer Outback N i 9,3x62 og valgte swift 250 grains siden jeg var godt fornøyd med swift i 7mm RM børsa jeg hadde før.

 

Har ladde til ca 800m/sec og har nå skutt 4 elger med denne medisinen, to av dem på 80m og oppover og de to siste på ca 40-50m, her ser det ut som om farten blir så alt for høy og det blir mye ødelegges. Kula har nok høy restvekt men er padde flat i fremre halvdel, minst 2cm i diameter. Skutt effekten var det ikke noe å si på men en 9,3 skal nå liksom ikke ødelegge så mye kjøtt da:-). Den gikk ikke gjennom en 70kg kalv engang, men den datt i skuddet, kua 220kg gikk noen få meter før ho tippa.

 

Så denne kule blir heretter ladet til maks fart og brukt som isbjørn patroner når eg er på Svalbard på jobb.

 

Har skutt med mega 285 grain i fjor og den var ok, har noen norma 285grain oryx som skal testes nå.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå spør jeg litt utenfor det strengen tilsier.

 

Men er det noen som har ladedata med VV N150 til 18,5g Oryx til 9,3x62?

 

Ladeboken utg. 6 sier 58,0 - 60,0gr N150 og en COL på 83mm til Nosler Partition. Jeg har sett denne kulen bare på bilder, og tror den har en smalere kuleprofil enn Oryx.

 

Noen som har erfaringer eller teorier om hvor jeg kan legge meg på kruttvekt og patronlengde?

Link to comment
Share on other sites

Har Oryx i orginal patron, kan godt finne en frem og måle med skyvelæret.

 

N150 går bra i 9,3x62, var jeg deg ville jeg startet på 58 grain, sjekket over cronograf til du fant en fart som stemmer med norma sine data. 700m/sek er sikkert nok.

 

Jeg lada mega i 18,5 gram, kjøpte en eske org. mega og testet farten på, i min pipe gikk den på metern like fort som testskytingene i ladebok nr6.

Stopper ikke tabellen på ca 750m/sek? ikke sett på den på lenge men med partizan opp mot maks blei den lette sauern min slem.

Link to comment
Share on other sites

Det er neppe noe stor vits i å bruke for mye tid på å finne super ladninger til Swift A-Frame 300 grains, ettersom Swift har endelig begynt å produsere 286 grains A-Frame. 8)

 

Det var som..... Det var litt av en nyhet.. Jeg sliter med 300gr Swift i min dobbel og har hatt et ønske om ei litt lettere kule.. Noen ganger hjelper eder og forbannelser. Ikke det at jeg trenger å bruke Swift, men fordi det hadde vært artig å få det til, samt at det kanskje er passende bøffelmedisin!

 

MEN, som det er nevnt tidligere så er det egentlig liten vits i å bruke Swift i 9,3X62 og 74R. De kanskje beste kulene til storvilt på den nordlige halvkule er etter min erfaring Mega, Oryx og Woodleigh. Det virker for meg som at 300gr Swift ikke får nok hastighet til å fungere tilfredsstillende i de hastigheter man oppnår med i allefall 74R.

 

Har noen sett denne 286gr kula i handelen ennå?

 

Jeg hadde foresten en tråd om 300gr Swift i 9,3 for en tid tilbake http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=14131

Link to comment
Share on other sites

Eller Oryx 325 grs, tror du den passer i 9,3x74 ,eller blir den for tung ?

 

Jeg vet ikke om du stiller spørsmålet til meg, men jeg kan jo si noen ord om det.

Hvis du oppnår hastighet som stabiliserer kula er det ingen ting i veien for å bruke denne kula. Den burde åpne seg tilfredsstillende i de hastigheter du vil kunne oppnå. Om du derimot ønsker å bruke denne kula i ei dobbeltrifle kan, og jeg understreker KAN du råke på et problem med samskyting mellom pipene.

Jeg kommer til å forsøke å få den til den dagen jeg har tid og ork, men har ikke alt for store forhåpninger om å lykkes i særlig grad.

 

Nå bruker jeg konsekvent 286 gr Woodleigh RN i min dobbel for det er den kula som gir best presisjon og samskyting. Denne kula kan jeg anbefale på det varmeste så sant du ikke jakter i terreng som tilsier skuddhold som er unormalt lange. Grunnen til at jeg gjerne ville forsøke Swift er at Woodleigh, og da særlig RN-kula åpner seg litt i mer enn jeg ønsker på bøffel. Her kan kanskje Swift være tingen… Eller PP-kula til Woodleigh…

 

Siden dette er en avsporing fra trådstarters intensjon med tråden skal jeg la det bli med dette. Jeg unnlater også å opplyse ladedata, for siden jeg snakker om dobbeltrifler og X74 har det ingen relevans til tråden.

 

Men følger med.. Interresant dette..

Ellers beklager jeg ennå en gang at dette er OT

Link to comment
Share on other sites

Ta kontakt med Don Heath på Norma, han har brukt mye Woodleigh 18.5 gram i 9,3x62 i mange år og liker dne godt på vilt som bøffel osv.

 

Eller Oryx 325 grs, tror du den passer i 9,3x74 ,eller blir den for tung ?

 

Kanskje jeg bare leser det du skrev litt feil, men for orden skyld; Don Heath mener ikke at Oryx (enten det er 325grain eller annet) passer til bøffel, da han syns den er for myk til det bruket. Til elg derimot syns han Oryx funker fint.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...