Jump to content

9,3 og pbp 185gr


bindalingen

Recommended Posts

  • 2 months later...

Jeg var på XXL og kjøpte en pakke med PBP 185gr kuler i går. Og lurer og litt på om noen har erfaringer med denne kula. Målet mitt er å få høyest mulig utgangshastighet og ditto flat kulebane. Grunnen er at jeg skal til Arika til våren og vil ha en noe flatere kulebane da det kan bli lange hold. Jeg skal selfølgelig prøve meg frem her i og med at jeg ikke har ladedata på denne kula. Er det foresten noen som vet BC på denne kula. Tenkte og begynne med 60gr N-140 og arbeide meg oppover.

Link to comment
Share on other sites

tipper du ikke får i så mye mere en 60 grs N 140 før det begynner å komprimere

på en sauer med 45cm løp endte jeg opp på 60grs N130 som absolutt maks. da fikk jeg en fart på 870 m/s

Et anna sauer løp som er ca 62cm har jeg lagt meg på 57-58 grs N130 Da med samme fart.

dette er ladninger som er for mine børser så dere må begynne litt lavere..

Veldig godt fornøyd med 185 grs tonheimkule med 3mm hull. ha skote ca 40 storvilt med dem de siste årene og har bare godt å si

Link to comment
Share on other sites

870m/sek ja da begynner det å ligne noe. Nå har ikke jeg N-130 krutt så jeg tenkte jeg skulle prøve ut hvilken hastighet jeg får med N-140 krutt som jeg har tilgjengelig først. Vil tro att jeg klarer 62- 63gr med komprimert lading så fremt jeg ikke får tegn på høyt trykk før den tid. Har ladd Sako gamehead 16,6g med N-150 og 62gr komprimert lading, så jeg vil tro jeg får plass til 63gr med 185gr kule.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er jo litt tryggere å bruke litt tregere krutt når man skal teste ut maksladinger. Vil vel kansje tro at jeg ikke klarer å få for høyt trykk med N-140 krutt, til det er det for lite hylsevolum i 9,3x62 hylsa med bruk av 185gr kule. Men for all del jeg har tenkt å begynne litt nede på skalaen og teste meg oppover :)

Link to comment
Share on other sites

Hei. Var i Afrika for første gang nå i høst. Jeg skjøt alt fra Eland til Steenbuck, totalt 14 stk vilt. Jeg brukte 30-06 m 200 gr Swift. Den kula var for hard og bøyde litt av ved treff i bein, men ellers gikk det bra. Jeg jaktet i tett terreng(bush) og der var det lite behov for flattskytende kaliber. Lenste hold ble 130 meter langs en vei i bushen. Noe av viltet i Afrika er svært tøft med tanke på beinbygning og muskler. Min subjektive oppfatning er at litt tunge premium kuler gir bedre gjennomtrenging kombinert med ekspansjon enn ultralette homogene kuler. Jeg tror at det er en stor fordel å få skikkelige sårkanaler igjennom dyret for best mulig utblødning og sporing. Har fått rapporter om homogene hullspisskuler som tilsynelatende ikke ekspanderte på noe av det tøffere viltet i Afrika(ikke Big Five) uten at jeg kan eller vil gå nærmere inn på det.

Det er imidlertid lett å sjekke ekspansjon på kula før en drar avgårde.

 

For min del kommer jeg til å lade 30-06 med 200gr Oryx neste gang jeg skal til Afrika, eller så vil jeg bruke 375 med 300gr Nosler Partition(på antiloper).

Det viktigste er vel at man bruker en kule som har vist gode resultat på tilsvarende vilt som det man skal jakte på.

 

Testing av premium kuler ble for min del så dyrt at det hadde vært billigere å kjøpe "premium ammunisjon" enn å lade selv. Uansett var ammunisjonskostnadene bagatellmessig i forhold til de øvrige kostnadene. Det er kjipt å tulle bort dyrt vilt på feil kulevalg. Oftest betaler man for vilt som er truffet uansett om man finner det igjen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært i afrika 2 ganger tidligere første gang brukte jeg 300WinMag og 200gr swift A-frame. Swiftkula har alldri sviktet meg, etter min mening den beste jaktkula som er på markedet i dag. Andre Afrikatur brukte jeg 9,3x62 med Nosler prtition 286gr. Nosler mye pga den gode balistikken til kula. Felbedømte avstanden noe på en Blesbukk. Trodde holdet var rundt 180meter mens det viste seg og være rundt 250meter. Blesbukken datt 20meter unna skuddplass med treff rett under hjertet som ligger i bunn av brysthulen så det gikk bra. Så nå når jeg velger å bruke 9,3x62 igjenn på neste tur vil jeg ha noe mere flattskytende.

185gr er vel egentlig ikke så lett. Vil tro at 80-90% av de som skyter med Cal .30 bruker 180gr. En kule med mindre diameter og da sansynlig og mindre sårkanal :wink:

Vil tro at homogene kuler ekspanderer på samme måte på Afrikansk vilt som på Norsk vilt.

Link to comment
Share on other sites

Så nå når jeg velger å bruke 9,3x62 igjenn på neste tur vil jeg ha noe mere flattskytende.

185gr er vel egentlig ikke så lett. Vil tro at 80-90% av de som skyter med Cal .30 bruker 180gr. En kule med mindre diameter og da sansynlig og mindre sårkanal :wink:

Vil tro at homogene kuler ekspanderer på samme måte på Afrikansk vilt som på Norsk vilt.

 

Jeg blir litt betenkt Skjørtejeger. 180 gr kuler i kaliber 30 er vel kanskje den mest brukte kulevekta i kaliber 30 og kanskje ikke lett, MEN 185 gr i 9,3 er fryktelig lett. Jeg er redd det kanskje er i letteste laget. Du vil kanskje oppnå bra hastighet ja, men tror ikke det er ei god jaktkule på lengere hold uansett. Jeg har ingen erfaring med det men som sagt, jeg er redd det du evt tjener i hastighet vil du tape i dybdevirkning. Jeg tror denne kula (uten å ha sett den) har elendig SD.

 

Finnes det noen som vet SD og BC evt har bilde av kulen?

Link to comment
Share on other sites

SD? Hva er det? Jeg skal ikke påstå at 185gr pbh er en hverken god eller dårlig kule til jakt. Jeg har aldri prøvd den før. For å finne det ut må man være villig til å teste det ut. Merket meg at bransern hadde gode erfaringer med den på såpas som 40 storvilt

 

Ikke missforstå meg Skjørtejeger. Jeg kjenner ikke kula jeg heller. Men jeg vil påstå at 185 gr, homogen eller ikke er ei lett kulevekt i 9,3.

 

SD= Sectional Density. Jeg sliter litt med å beskrive i farten, men det sier noe om hvordan kulen oppfører seg i viltet, eller dybdevirkning om du vil. Noen som kan beskrive bedre her i farten?

 

Et eksempel... Noe av grunnen til at 6,5x55 med TUNGE kuler er brukbar på elg er at kulene er lange i forhold til kaliberet og gir god dybdevirkning/gjennomtrengning. De har høy SD. Jo lenger i forhold til diameter jo bedre SD.

 

Klarer ikke bedre i farten. For trett :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg veit ikke den BC'n jeg heller, men jeg målte 210gr kula. Først noen skudd over kronoraf på 5-6 meter, og så noen skudd med samme graf på 100m. Det blir jo ikke helt nøyaktig, men det virket ganske klart at den er oppunder 0.3. Hastighetstapet var tilsvarende 232gr oryx.

 

185gr kula er garantert lavere en det, så jeg tillater meg å gjette på rundt 0.25

 

Sd'n på disse er vel ikke akkurat slik at man umiddelbart tenker bøffeljakt.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

For jakt i 2011 satser jeg på 9,3x62 og Nosler Accubond 250gr B.C. over .450(?). Vil prøve å oppnå 2550fp/s. Har fått tilbakemelding fra folk som bor og jakter i Sør-Afrika om at det er et mye brukt og velegnet kaliber til det meste i Afrika(-det tyngste viltet). Skal jakte både på åpent terreng og busweld. Jeg håper å få til en ladning som kan brukes ut til 250m som er maks skuddavstand jeg vil skyte på. For første del av jakta vil jeg ha "langholdsinnskyting"(0 påca 150m) og for andre del av jakta kommer jeg til å gjøre ny innskyting for korte hold(0 på ca 60-70m). Det er slik PHen vil ha det og min erfaring er at han vet hva som funker. Kortholdsinnskyting og Eland på 140m gikk strålende med å holde rett på, sist jeg var nede. Offtopic kanskje, men det var interessant erfaring for meg som er vant til å skyte inn med overslag på 100m eller midt i på 200m. Er nå blitt tilhenger av innskyting midt i på 100m for all jakt.

Link to comment
Share on other sites

For jakt i 2011 satser jeg på 9,3x62 og Nosler Accubond 250gr B.C. over .450(?).

 

Hei ATK. Nosler Accubond har opplysningene som gis hos Midway en BC på 496. Altså ei kule som bør gjøre det bra på langhold. Den har derimot "kun" en SD på .267. Kanskje ikke det beste på tungt vilt, men holder plenty på plains-game.

 

 

Jeg forsto at du skulle på en Safari? I så fall ønsker jeg deg en riktig god tur.

 

Rino

Link to comment
Share on other sites

Takk for det Rino. North Cape og Limpopo er reisemålene for 2011. Jeg bør vel ta med Accubond og en tung kule siden jeg får anledning til å gjøre ny innskyting mellom de to jaktområdene. Greit å teste litt forskjellig når man kan. Har litt antiloper igjen før lista er komplett. Regner med å skyte et par vortesvin også, moro jakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lovte å teste ut pbp 185gr.

Jeg ladet opp en del kuler med N140krutt og noen med Norma 201 krutt. Jeg klarte knapt 800 m/sek med Norma 201krutt.

Skulle hatt raskere krutt for å få orntlig utgangshastighet. Har 47cm løp. Jeg var i utgangspunktet ut etter en kule som var noe mere flattskytende.

Prøvde først di forskellige ladningene (7-8stykker) på 100meter med kronograf se bildet under.

140120100932553eJ7oLr8bR3T.jpg

14012010093255kS6F9IO73597.jpg

Skjøt så i telefonkataloger med den raskeste ladningen 790m/sek på 300meters hold.Kula gikk ret gennom 9 kataloger som var det jeg satte opp. Prøvde så med Nosler prtition 286gr med 700m/sek. Den kula stoppet i katalog nr 6. Dette var tørre kataloger så det er ikke sikkert testen er reell.

140120100932559tc15tu82QF1.jpg

Det som midlertid forundret meg noe var hvor liten forskjellen var t treffpunkt mellom pbp og nosler. Kun4-5 cm på 300 meter selv om pbp kula hadde 90m/sek høyere utgangshastighet og var 100gr lettere. Har nå kjøpt 250gr Nosler Accubound og regner med at det blir til at jeg kommer til å bruke den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...