Jump to content

300 Win Mag


Mastodon

Recommended Posts

Ja den var ikke så dum !

 

68grs Norma MRP gir 780m/s bak ei 250grs kule..

 

Mener å ha hørt en regel om at når en går ned 10 grs på kula skal en gå ned 2 grs på kruttet.. Kan dette stemme?

 

Det burde være trygt å lade 66grs Norma MRP bak en 240grs kule da kanskje..?

 

Eller?

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader nesten alt til min 300 Win Mag. med N15....men...N15 er ikke nødvendigvis det samme som MRP. Sjekk hastigheten på den lot'en du bruker, da det finnes en del variasjon.

Start gjerne et par grain under for sikkerhetsskyld!

 

K.

 

 

Takk takk!

 

Da blir det 70 grs Norma 15 og kronografering.. Norma 15 skal være det samme som MRP.

 

Om den stabiliseres i Blaseren skal vi finne ut av etter prøveskyting..

Link to comment
Share on other sites

Hos meg er dette feil kulevekt i en .300winmag. Den gjør seg best med 180-200grs kuler.

Bruker du 240grs kule så blir dette for mye bombekaster syntes jeg. Og vil du bruke så tunge kuler har du kanskje valgt feil kaliber?

Selvfølgelig bare min personlige meninger...

Link to comment
Share on other sites

Ok

 

Ja, jag starter som regel litt under når jeg starter ladingen..

 

Poacher:

 

Jag bruker selv en M98 i 30-06.. Den med 180grs kule. Eller Steyr'en i .308 med 150 grs kule..

 

Dette er for svigers som liker tunge kuler..

 

Men han bruker til vanlig noen av 9,3 kaliberene. Men han vil også bruke Blaseren i år..

Har selv sagt til han at 220grs og kanskje er i det tyngste laget.. Men han skal ha 240grs. Selv om kula er lang som fy..

Men han har vert i gamet lengre enn meg.. Og mener så..

 

Men takk for innspill:) Det er alltids morro og diskutere litt:)

Link to comment
Share on other sites

Heisann tillater meg og kuppe litt av tråden, eg har ein 300 win mag undervegs og lurer på kva kuler og krutt eg bør kjøpe inn til lading? Og kva diesett som er anbefalt?

 

Trenger ei kule til langholdskyting og ei til hjortejakt.

 

Hornady A-max til langhold og Swift A-frame eller Rhino til jakt

:wink:

Link to comment
Share on other sites

lurer på kva kuler og krutt eg bør kjøpe inn til lading? Og kva diesett som er anbefalt?

 

Trenger ei kule til langholdskyting og ei til hjortejakt.

 

Kommer litt an på hva som er tilgjengelig hos deg.

 

Vil anbefale skytterlagskruttet Norma-15.

Får du ikke tak i det har Jaktdepotet tatt in Rhino krutt.

Der er det vel RP 22, RP 25 og muligens RP 30 som er mest velegnet.

Så har en jo Norma, og der er det MRP.

 

Med tanke på kuler:

 

Langholdsskyting, tja det kommer jo an på hva som leverer best presisjon i din rifle. Det hjelper ikke med all verdens høy BC om ikke presisjonen er tilstede.

Men som ett utgangspunkt prøv:

Sierra Matchking i vektene 180 - 190 eller 210 grains.

Lapua Scenar 185 grains

Hornady A-max i vektene 168 - 178 eller 208 grains.

 

Jaktkuler:

 

Kommer litt an på dine preferanser, men en går sjelden feil med Norma Oryx, og den får du i 180 og 200 grains utgave.

Vil du ha noe mere "solid" prøv Swift A-framme.

Kulene til Barnes har også sin tilhengerskare (meg inklusive) så de er også verdt en test.

 

Med tanke på diesett.......tror nesten ikke det spiller noen rolle, de aller fleste er mere enn gode nok.

 

Som du skjønner, hjemmelading består for det meste av maaange valg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Heisann tillater meg og kuppe litt av tråden, eg har ein 300 win mag undervegs og lurer på kva kuler og krutt eg bør kjøpe inn til lading? Og kva diesett som er anbefalt?

 

Trenger ei kule til langholdskyting og ei til hjortejakt.

 

Hei eg har eit Redding helpressingsdieset til min 300. Bruker Norma hylser. Desse hylsene har eg lada om ca 20 gonger, med nokre fresinger. Det har eg aldri vore borti med andre kaliber og dieset. Knallfornøgd med både dieset og kaliber.

 

Bruker kun N15 for tida. Ellers er MRP og N160 og N165 gode valg til normale kulevekter. Sjøl bruker eg Remington magnum hetter. Det går i barnes tsx 165 grn til storvilt.

 

Det er liten vits i å gå over 200 grn kuler i 300. Vil ein ha tyngre kuler velger ein fx. 338 WM. Men kver sin smak;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...