Jump to content

Hvorfor ikke leie våpen?


TargetMaster

Recommended Posts

Hva er agumentene for å dra egne våpen halve jorden rundt for å drive jakt :?:

Ser at de fleste arrangører av jakt i Afrike leier ut våpen i relevante kaliber.

I Norge er det jo mange av oss som kun jakter med 6,5x55 som jo går til det meste her hjemme 8)

Dette kaliberet blir jo litt puslete for mye av det viltet man jakter på i Afrika :)

Så hvorfor ikke leie rifle i relevant kaliber i stede for å kjøpe noe som kun skal brukes på Afrika jakten :?:

 

Jeg bare spør :?:

Link to comment
Share on other sites

For det første skyter du nok bedre med ett våpen du kjenner godt fra før, og som du stoler på. Ikke er det noe problem å ha det med seg eller. Bakdelen er når det forsvinner på en flyplass :?

 

Dette skjedde forøvrig for ett par kamertarer for noen år siden, og de måtte jakte med leie-våpen (eller om det var PH'n sine er jeg ikke sikker på) de to første dagene. På begge disse riflene var sikringene røpla.. Visstnok fordi de syntes skandinaviske jegere var litt for trege på avtrekkeren, med en tone humor selvfølgelig, men ingen sikring ihvertfall.

 

Har du ikke ett tilfredsstillende kaliber her hjemme, så er det vel ikke noe problem å leie heller. Kjenner forresten en som gjorde dette ifjor. Ingen problemer for han, og der var visst sikringen i orden også.

Link to comment
Share on other sites

Så hvorfor ikke leie rifle i relevant kaliber i stede for å kjøpe noe som kun skal brukes på Afrika jakten :?:

 

Jeg bare spør :?:

Fordi en stor del av turen er forventninger og planlegging. Kjøp og trening med et våpen for dette formål er en stor del av opplevelsen.

Link to comment
Share on other sites

I Norge er det jo mange av oss som kun jakter med 6,5x55 som jo går til det meste her hjemme

Dette kaliberet blir jo litt puslete for mye av det viltet man jakter på i Afrika

 

 

6,5x55 er en patron som det faktisk går an å bruke til svært mange antilopearter. Javist er 6,5 marginal på enkelte arter, men ved å plassere kulene nøyaktig, samt ved å bruke virkelig gode storviltkuler ser jeg ingen grunn til å ikke bruke dette kalibret.

 

Men, det finnes bedre alternativer.. Se gjerne på denne: http://www.kammeret.no/portal/storviltjakt/95-tips-for-rett-vapen-og-ammo-for-afrika

Link to comment
Share on other sites

Folk er forskjellige. Noen jegere er veldig opptatte av selve jaktutøvelsen, men har omtrent null våpeninteresse. For andre blir våpeninteressen det primære, mens jakta kun er alibiet for å skaffe seg våpen. For en som tilhører førstnevnte kategori, vil det sannsynligvis være helt OK å leie våpen. Jakta vil sikkert være bortimot ødelagt for en tilhørende siste kategori, om han måtte leie seg våpen.

 

De fleste av oss ligger ett sted i mellom disse ytterpunktene. Selv er jeg både jakt- og våpeninteressert, så for meg er det viktig å få jakte med egne våpen.

Link to comment
Share on other sites

Og reise på jakt tur og leie våpen for min del er ikke av intresse,Våpen er og blir noe personelig.

Og hvorfor kan ikke vi som jakter elg her i norge inneha en 375 for eks, den må da være grei og bruke på jakt her og den, Så klart må du ikke ha det for og jakte elg men hvorfor er vi så opptatt av og sette andre i bokser ut fra hva en bruker og liker. Men jeg skjønner veldig godt dem som er redd for at våpene blir rota bort på en flyplass,da hadde jeg og blitt grinete. Og dette er vel noe som skjer inne blant. Men hadde våpenet mitt blitt borte og jeg skulle ut på jakt så hadde jeg vel måtte leie våpen jeg og. :|

Link to comment
Share on other sites

Jeg opplevde at flyselskapet rotet bort våpenet mitt. Dette skjedde på vei til bjørnejakt i Canada. Måtte da jakte i tre dager med lånt våpen. Innrømmer at litt av gleden forsvant. Gjensynsgleden ble også stor da våpenet endelig dukket opp igjen.

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg er en smule sær, men jeg føler børsa blir mer og mer "min" etter hvert som vi får mange flotte jaktturer sammen.

Litt som turkoppen og svartkjelen for enkelte ;-)

Jeg ville derfor svært gjerne hatt med mi børse på jaktsafari,

slik at jeg kunne mimre om det når sessongen var over og jeg sitter å pusser på den.

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg jaktet i Afrika (enda), men det å jakte med lånt våpen blir litt som å kjøre en venns sportsbil. Morro, men ikke like morro som om det var din egen.

 

Våpen er og blir en personlig ting for meg. Tiden vi har brukt sammen i gode og dårlige stunder gjør at vi har et sunnt forhold sammen basert på tillit og respekt :) Er det en ting i verden jeg stoler 100% på så er det jaktrifla...

Link to comment
Share on other sites

Er det en ting jeg er livredd for så er det at rifla ikke kommer på flyplassen når jeg er på jakttur. Den er like personlig for meg som mine truser :lol: . Låner den ikke ut og låner kun i nøden andres.Timevis ved lade og skytebenken , kronografering , pussing av børsa,og mange hundre treningsskudd, nei det ville ødelegge utenlandsjakta for meg hvis jeg måtte leie våpen, derfor hater jeg alt annet enn direktefly(jakter i Polen) for vet hvor ofte de roter det til. Er litt spent i år da vi må mellomlande i København på vei ned. Det er 2 timers venting der før flyet går videre og de skal brukes til å undersøke at våpenkofferten er lastet om.

Link to comment
Share on other sites

Greit.

Her var mye følelser med i vurderingene, men greit nokk det er mye det det dreier seg om.

 

Ett par spørsmål:

 

Forstår jeg det riktig at det leies ut dårlige rifler til jegere i afrika? At det er en hovedgrunn grunn til å bruke eget?

 

Hvilket kaliber har man størst nytte av forutsatt at man også har med en egen 6,5x55? Altså tar med 2 rifler.

 

Hva med håndvåpen. Hvilke håndvåpen jaktes det med? Pistol eller revolver. Hvilket kaliber?

 

Kjøper dere jakt ammo i Norge? Dersom du ikke lader selv da.

 

:lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Afrika er ikke en landsby, det er et kjempe kontinent. Man kan oppleve mye rart når det handler om våpen. Rifler uten sikring, aldri pust, tvilsome hjemmeladninger osv. Det det beste er å bruke sin egen rifle og ammo. Har brukt 6,5x55 på antiloper, det eneste problemet var att de lokale ikke hadde tro på "that tiny litle shit" før de fikk se att den virket.

Link to comment
Share on other sites

Afrika er definitivt mangfoldig, men har i likhet med Donner aldri oppleved at riflene som er til utlån, utleie i campene er av utilstrekkelig kvalitet. Ei, heller at de ikke har vært i "foreskiftsmessig" stand.

 

Dette er jo enkelt å sjekke ut med reiseagent eller outfitter på forhånd :wink:

 

Dette dreier seg nok mest om følelser, og de skal man vokte seg vel for å komme på akkord med.......... :D

 

For alle som ikke kan tenke seg å reise til Afrika uten sin " Kjære " bør de selvfølgelig ta seg bryet med det! For de som lever et mere " utsvevende liv " tilsier min erfaring at man trygt kan låne /leie rifle av outfitteren.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...