Jump to content

Hvordan ser en 1,5åring ut?


Kriegh

Recommended Posts

Det å skille ut en fjorkolle fra ei eldre kolle er skikkelig vanskelig. Den letteste metoden å skille ut ei fjorkolle er vis den kommer i følge med ei eldre kolle som har kalv. Fjorkolla er i størrelse sånn cirka midt i mellom en eldre kolle og kalv. Fjorkoller holder ofte følge med sin mor og hennes nye kalv, i allefall tidlig i sessongen. Jeg synes det er lettest å skille ut fjorkoller på innmark når det er flere hjorter utpå.

Det finnes sikkert jegere her inne som har bedre forklaringer på hvordan å skille ut fjorkoller, men dette er den metoden jeg er mest sikker på etter å ha studert beitende hjort på innmark helt siden jeg var stor nok til å bruke kikkert :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dette krever nok litt erfaring, og sjølv erfarne folk kan ta feil av dette...

 

Det mest vanlege er enten å sjå det på generell storleik på dyret, dersom ein kan samanlikne det med andre dyr,

eller å sjå det på hovudet. Fjorkolla er stuttare i trynet enn ei vaksen kolle.

 

Dette er ofte eit problem, særleg no når andelen 2,5 års koller utan kalv hat auka pga tettleiken på stamma. Mange 2,5 års koller blir skotne i den tru at dei er fjordyr. Har liten betydning forvaltningsmessig, men blir altso rekna som vaksen kolle på papiret.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er veldig vanskelig å gi noe helt rett svar på dette. Det stemmer jo det som er skrevet over her. Foruten størrelsen og et mindre, kortere og mer "feminint " hode samt spissere snute. Kan jeg nevne at sett fra siden så har disse smalkollene en spissere bakende. låret knekker litt ved hofta og knekker kraftig innover ved halerota. Slik at låret blir en litt spiss vinkel bakerst. Et eldre dyr er oftest mer runde i dette partiet.

Vanskelig å foklare dette skikkelig men se på bilder så ser man trolig hva jeg mener.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...