Jump to content

CZ BRNO 601 montasje til kikkert...


ZTerje

Recommended Posts

Hallo

 

Har kjøpt meg en CZ BRNO 601.

 

Skal nå få montert en kikkert.

Og det skal vistnok være noe spesielt med montasjen nærmest våpenet.

En slags skinne med et hakk på, slik at kikkerten ikke flytter seg...

 

Hva heter dette?

Og hvor får en kjøpt dette uten å bli ranet?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Du trenger absolutt ikke skinna. Denne montasjen er i aluminium og etter min ( og flere sin) oppfatning noe ordentlig dritt! Sats heller på feks. den fra Warne. Fikk min fra Midway, men er sikkert flere som skaffer. :)

 

Støttes!

Har hatt aluminium helmontasje på to ZKK rifler og begge gikk "ad helvede til" på verst mulig tidspunkt.

Tror de het Swedemount eller moe sånt.

Til kikkertmontasje på normalkaliber og oppover bør en holde seg unna aluminium.

Det finns originalringer til disse riflene samt de som D99 nevner.

Vet om en Warnemontasje som har stått på en 602 i 375 H&H i hvertfall 10 år og minst 500 skudd uten problemer av noe slag.

Link to comment
Share on other sites

Ved eventuell handel av Warne-ringene, som for øvrig virker meget solide, er det greit å være obs på at disse virker å være temmelig lave. Jeg handlet medium høyde og da subber faktisk hevarmsrota langs undersiden av okularet på en Leupold VX I 2-7x33 og det er ikke akkurat en diger kikkert.

 

Dette gjelder QD utgaven av montasjene på en 602 sånn til opplysning.

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig at Talley også har ringer som passer din ZKK 601, gå for stålringer, ikke alu.

 

På min egen ZKK 602 Magnum har Ing. Hansen slipt både fremre og bakre låsekassebro, samt borret og gjenget vanlige hull for løse baser. Prisen jeg betalte den gangen(10 år), var under en "høvding".

Ulempen er da at det blir flere skruer/deler som kan løsne, men fordelen er naturligvis at en etter slik "kirurgi" står langt friere mht monteringssystem for kikkertsikte.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Jeg handlet medium høyde og da subber faktisk hevarmsrota langs undersiden av okularet på en Leupold VX I 2-7x33 og det er ikke akkurat en diger kikkert.

 

Dette gjelder QD utgaven av montasjene på en 602 sånn til opplysning.

 

Bra du nevner dette. :D

 

Jeg skal ha på en 50 eller 56 kikkert, og lurte noe på dette.

Må vel uansett ha high da.

Link to comment
Share on other sites

Jeg handlet medium høyde og da subber faktisk hevarmsrota langs undersiden av okularet på en Leupold VX I 2-7x33 og det er ikke akkurat en diger kikkert.

 

Dette gjelder QD utgaven av montasjene på en 602 sånn til opplysning.

 

Bra du nevner dette. :D

 

Jeg skal ha på en 50 eller 56 kikkert, og lurte noe på dette.

Må vel uansett ha high da.

 

 

Det er plenty klaring foran, mot løpet, men nå er jo ikke 33-objektiv store greiene, med medium-montasjen, men den er altså for lav til å få klaring bak. Nå har jeg ikke målt diameter på okularet på Leupolden mot andre kikkerter, men den ruver ikke akkurat i bakenden heller.

 

 

@ZTerje: Det er jeg rimelig sikker på at de er så lenge det ikke er snakk om hel skinne. Da blir låskasselengden avgjørende.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er samme montasje til 550 og 601. 19 mm. spor og 527 har 16 mm. spor. 452 har 11 mm. på std,lux og varmint mens american modellene har 3/8" samme som 13 mm.

Noen gammle brno mod 2 har et bredere spor tror det er 16 mm. du kan i alle fall bruke tikka mont. på dem.

Link to comment
Share on other sites

Da må du nok sikkert ut på bruktmarkedet. Da har du fremdeles en alu-montasje av den ikke alt for gode sorten.... Er jo foreslått flere gode montasjer her, bla. de du selv linket til. Ingen grunn til å IKKE velge noen av disse..... og så legge den alumontasjen på lager C i tilfelle dårlige tider :)

Link to comment
Share on other sites

Er jo foreslått flere gode montasjer her, bla. de du selv linket til. Ingen grunn til å IKKE velge noen av disse..... og så legge den alumontasjen på lager C i tilfelle dårlige tider :)

 

Har hørt av et par karer at det kan være "kjekt" med denne skinnen.

 

I og med at den kan tas av og på uten å behøve å stille inn kikkerten på nytt... :?

Link to comment
Share on other sites

Finnes flere montasjer, feks Warne Maxima QD, der en kan gjøre det, uten at de er av alu.

 

Finnes de med denne ekstra "klammen" som det er på zkk-601?

Slik som du ser på dette bildet: http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=347276

 

Hvor får en iallefall kjøpt disse?

Og de koster sikker skjorta...

 

QD-montasjene er maken til de du linker til her, men har en liten arm på skruen som en låser montasjen med slik at den kan skrus lett av og på uten verktøy. Skal nok holde treffpunkt minst like godt som aluskinna.

Link to comment
Share on other sites

Den alu-skinna er ikke særlig kjekk å ha. Er du tjyvheldig så får du noenlunde samme treffpunkt ved av-på montering..... de første gangene.

Ser at Noveske nevner originalmontasjer fra CZ. Disse er i stål og funker også kjempebra.

Noen andre her som har fått tak i de QD-montasjene fra Warne her på berget, eller må man til junaiten... :?:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...