Jump to content

FN FAL


viper_block_50

Recommended Posts

Hmm jeg har nemlig kommet over to FAL som er til salgs og ser vel på dette som site mulighet til å kunne få tak i en slik en uplombert.

 

Skal undersøke litt mer om hva de er regga til fra før men om de er registrert som praktiske våpen må det vel være mulig å fortsatt kjøpe de som det?

 

Du er for sent ute.

Den muligheten forsvant 1 juli.

 

 

våpen som ikke er typegodkjent kan ikke selges videre, men må evt plomberers/destrueres hvis eier ønsker seg å kvitte seg med den

Link to comment
Share on other sites

I PODs rundskriv 2009/09, punkt 3.5.1.2.3 står det:

 

Ved erverv av halvautomatiske rifler til øvelses- og konkurranseskyting minner

Politidirektoratet om våpenforskriften § 7 som innebærer at våpenet i forskrift må være

godkjent. Justisdepartementet har åpnet adgang for dispensasjon for videresalg av

«forbudte halvautomatiske våpen» under forutsetning av våpenet var lovlig registrert før

forbudet trådte i kraft og at kjøper tilfredsstiller kravene til erverv, dvs erverv til samling

eller til øvelses- og konkurranseskyting i forbund som har godkjent bruk av slike våpen i

sine programmer. Hvis våpenet opprinnelig var registrert som samlervåpen kan våpenet

kun videreselges til annen samler.

 

Ninja Edit:

 

I samme rundskrivs punkt 3.6.3 står det:

Våpenforskriften § 7 omfatter alle skytevåpen som maskinpistoler, kamprifler,

automatrifler/-karabiner og maskingevær samt andre rifler, hagler og pistoler som kan skyte

halvautomatisk ild.

 

Politidirektoratet vil i medhold av våpenforskriften § 7 annet ledd i forskrift gi en generell

godkjenning for halvautomatiske skytevåpen etter de retningslinjer som er gitt nedenfor.

 

Halvautomatiske våpen som ikke i forskrift er gitt en generell eller særskilt godkjenning til

erverv til øvelses- og konkurranseskyting har til nå kunnet videreselges etter reglene i

tidligere rundskriv G-155/93. Slik våpenforskriften § 106 første ledd er utformet, antar

Politidirektoratet at slikt videresalg til øvelses- og konkurranseskyting ikke lenger kan skje.

Nåværende eier vil imidlertid fortsatt kunne beholde våpenet. Dersom et slikt våpen ønskes

byttet ut, må nåværende eier enten deaktivere eller destruere dette, eventuelt videreselge

våpenet til en samler som har et godkjent samlerområdet der våpenet kan inngå.

 

POD taler med to tunger.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

har du lest rundskrivet som følger de nye forskriftene?

Se 3.6.3.

 

Halvautomatiske våpen som ikke i forskrift er gitt en generell eller særskilt godkjenning til

erverv til øvelses- og konkurranseskyting har til nå kunnet videreselges etter reglene i

tidligere rundskriv G-155/93. Slik våpenforskriften § 106 første ledd er utformet, antar

Politidirektoratet at slikt videresalg til øvelses- og konkurranseskyting ikke lenger kan skje.

Nåværende eier vil imidlertid fortsatt kunne beholde våpenet. Dersom et slikt våpen ønskes

byttet ut, må nåværende eier enten deaktivere eller destruere dette, eventuelt videreselge

våpenet til en samler som har et godkjent samlerområdet der våpenet kan inngå.

Slike våpen som tidligere er ervervet av privatpersoner til samling kan på tilsvarende måte

selges til annen samler, men ikke til øvelses- eller konkurranseskyting.

 

 

Du må bare se bortifra tidligere rundskriv.

Link to comment
Share on other sites

Hvilket Politidistrikt sorterer du under?

 

Det finnes fremdeles fornuftige personer på noen våpenkontor som ser at det er vesentlig mere fornuftig at våpnene går fra skytter til skytter og brukes opp, fremfor å bli liggende til de faller ut av systemet fra dødsbo ol.

Samfunnsnytten av at man har kontroll på størst mulig del av våpenbeholdningen i landet ser det ut til at har blitt et nedprioritert tema hos Pod, noe jeg tror samfunnet ville funnet beklagelig om de var informert.

En liten digresjon er at hvor mange av denne typen våpen har blitt missbrukt siste 10 - 20 år jeg har ikke hørt om et eneste tilfeller av missbruk av denne snevre våpengruppen.

 

Hvorfor FORSØKE å fikse noe som IKKE er ødelakt.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg har vel ikke lagt ut hvor jeg holder til hen.

 

Nå er det Søndre Buskerud politidisktrikt jeg hører til og Ringerike er kammeret søknaden skal inn til.

 

Damen som behandler søknadene er neppe særlig villig til å gå med på den tror jeg, husker en gang hun hardnakket påstod at ingen i Norge fikk registrert en Bushmaster XM15 men er det kanskje et håp om at man kan gå til overordnede?

 

Ellers så har jeg tentk tanken å sende inn en søknad og bruke mye av din begrunnelse men er vel større sjans for at lotto kupongen i kveld går inn vel enn at de godtar slike argument?

Link to comment
Share on other sites

Problemet med å gjøre som Nm149 er feks fløgende. Du får innvilget søknaden og kjøper rifla. Men så får POD eller våpenkontorets overordne vite at en FAL var innvilget. Hva tor du da skjer? Jo, da får man nok ett brev med en beklagelse.. "pga en feil fikk du innvilget søknaden, og vi må dessverre tilbakekalle våpenkortet. Og våpnet må leveres til destrusjon elller evt plomberes etter gjeldende bestemmelser"

Og da sitter man igjen med inget våpen og mange tusen kroner i tap....

Link to comment
Share on other sites

Skulle vært spennende og ført et slik tilbakekald av våpenkort for retten, kan ikke forstå annet en at øvrigheta da måtte dekke ditt økonomiske tap.

Men jeg har blitt overrasket før så jeg kan jo ikke garantere for en eventuell rettsavgjørelse.

Link to comment
Share on other sites

Skulle vært spennende og ført et slik tilbakekald av våpenkort for retten, kan ikke forstå annet en at øvrigheta da måtte dekke ditt økonomiske tap.

Men jeg har blitt overrasket før så jeg kan jo ikke garantere for en eventuell rettsavgjørelse.

 

Uff ja men har alt for mye å gjøre til at jeg tid til å sitte i retten selv om prinsippet kunne vært morsomt og testet.

 

Blir vel med drømmen ....

Link to comment
Share on other sites

Ref SP89-saken

 

Vil vel si at denne saken ikke stiller i samme klasse som om en NROF skytter eller Praktisk rifle skytter skulle få innvilget sin søknad på en allerede registrert FN-FAL.

Om jeg husker rett så var den SP89 det refereres til innvilget til øvelse og konkuranse i praktisk skyting, noe ingen kan påstå at dette våpnet er vellegnet til.

Men en FN-FAL M1A H&K 91 ol. i høyeste grad der vellegnet til NROF og praktisk rifle skyting.

Er fullstendig klar over at man skal kunne utøve sin sport på sitt nivå osv. og kan se at en SP89 kan brukes til praktisk selv om den ikke er spesielt egnet. Er ikke helt sikker på om du etter IPSC sitt regelverk lovlig kan bruke dette våpnet til praktisk.

Derfor mener jeg det ville vært som om jeg søkte og fikk innvilget en MP-40 til praktisk skyting

vorpå tilatelsen i ettertid ble tilbakekalt, da jeg hadde fått innvilget et våpen som ikke var lovlig i omtalte skytegren.

Tar forbehold om at ikke SP89 / M-10 / M-11 ol. våpen i halvauto i senere tid har blitt godkjent av IPSC.

Link to comment
Share on other sites

Tar forbehold om at ikke SP89 / M-10 / M-11 ol. våpen i halvauto i senere tid har blitt godkjent av IPSC.

 

Den eneste klassen IPSC har godkjenning av våpen, er Production. Ellers har man ikke noen godkjenningsordning, er bare at de må være innenfor regelverket til den enkelte divisjon

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...