Jump to content

mauser


stigmig

Recommended Posts

Når er børsen fra ?

Årstall står på topp av låsekassen.

 

Hvilke type kikkertsikte er det på børsen?

Kvalitet på kikkerten ar avhengig av verdi på børse med kikkert.

 

Går utifra at det er en gammal HV Mauser M-98-f1 i kaliber 30-06.

Men undersøk hvilke kaliber det er på børsen.

 

Mange ulike ting kan påvirke pris på børsen,

Hvis du er usikker kan du ta den til en børsemaker/våpenbutikk for å få vite verdi ved salg.

 

Hvis du har mulighet bør du få prøve børsen på skytebane , for å se att løpet er bra og den gar gode akseptable samliger til jaktbruk.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Dersom det er ei vanleg HV-Mauser i ein eller annan ombygd variant, so er der jo ein grei markedspros å ta utgangspunkt i.

 

Landrø kjøpte vel restlageret. Han selger dei vel ut originale for 950,- og ombygde til knappe 3000,-

Ombygginga består vel i å smi av hevarm, sette på kvartsikring, sette på baser for kikkertmontasje og ein enkel jaktstokk.

 

So dersom den er ombygd, ta utgangspunkt i dei 3000,-, trekk frå ein del fordi denne er brukt og privat salg. Blir skjønnsmessig vurdering der.

Legg til for kikkerten. Ikkje legg til allverden for brukt opptikk. Opp mot +/- halv pris av nypris dersom tilstanden er grei.

 

Vanskeleg å seie noko konkret pris utan å vite kva kikkert det er, grad av ombygging etc.

Link to comment
Share on other sites

Reis vertfall på bane og prøveskyt, så slepper du og kjøpe noe som er totalt utskutt... eg kjøpte mauser m98 for nokre år siden av en børsemaker, eg fekk rifla for 4000, men var da helt nylaga stokk, jaktavtrekk og montert skyve sikring i prisen, og la på 6000 til for en Diavari-Z 3-12-56. (Zeiss). synst ikkje det vart altfor galen pris. er storfornøyd med rifla,!!! :)

Link to comment
Share on other sites

kaliber 7.62? Da bør du finne ut om det er snakk om 7,62x51 eller 7,62x63?(308 eller 30-06).

 

Nå håper jeg at jeg ikke tråkker deg på tærne. For alt jeg vet er du en veteran innen faget, men siden jeg selv var forvirret over kaliberbetegnelsene til å begynne med, så tenker jeg at det er best å forklare noe grunnleggende før du prøver en 308 i et 30-06-våpen.

 

Siden du skriver bare 7,62 er det ikke sikkert du vet hva dette er. 7,62 er betegnelsen på størrelsen på hullet i pipa. Det andre tallet (51 eller 63) angir lengden på patronen i milimeter. 308 og 30-06 har like store kuler, men 30-06 kan lades med litt tyngre(lengre) kule fordi den rommer mer krutt enn 308.

Link to comment
Share on other sites

hei igjen:)

finner ikke noe årstall på den altså. det står mod. 98, men det er en gammel børse, og den er ikke laget i 98:P det står også Hær 84196, men jeg vet ikke om det har noe å si heller jeg? kikkerten er en miroku 4x32 model a mono tube og når det gjelder kaliber, står det bare 7,62:\

jeg trenger hjelp:P

mvh Stig

Link to comment
Share on other sites

Ta med børsa til en butikk som selger våpen og spør om de kan se hvilket kaliber det er. Det går for eksempel an å prøve en klikkpatron i 30-06 i den. Går den ikke inn er det 308 du har. Sannsynligheten er imidlertid stor for at det er 30-06. (Vær obs på at 308patroner går i kammeret til 30-06!)

Link to comment
Share on other sites

Sannsynlegvis står årstallet under fremste montasjeklakk (gjer det på min).

 

Veit du forresten om det er bytta avtrekker på den? Om det er det originale Mauser-avtrekket, er det noke som absolutt bør byttes.

 

Står det bare 7,62 er det nok sannsynlegvis .30-06 (lang). Eigeren har sikkert ei patron eller ei tomhylse liggende?

Link to comment
Share on other sites

nei, eieren er en dame som har arvet den av faren sin, og er hypp på å bli kvitt den:) men altså, jeg trur jeg kan kutte ned diskusjonen litt.. jeg får den for 2000, om jeg drar på skytebanen å skyter med den, for å teste at det går, tror dere den er verdt det?

mvh. Stig

Link to comment
Share on other sites

Dette er mauseren i sin originale drakt:DSC00334.JPG(bilde lånt fra mausertråden til Skaubjønn.)

 

og her fra andre siden:15_-1766137758.jpg

 

Stokken er av laminat. Det er remfeste på siden av kolben, ikke under som på de fleste andre stokker. (dette er ingen ulempe egentlig) Stokken er ikke så alt for god å holde i syns jeg, og kolben er litt i laveste laget slik at du må strekke hals veldig for å se gjennom kikkertsikte. Dette siste er for øvrig ikke så uvanlig på vanlige jaktstokker heller.

 

Dette er en typisk jaktstokk for mauser:42_-731586891.jpg Stokkene kan forsåvidt se ut på alle mulige måter, men dette er nok den desidert vanligste i norge...

Link to comment
Share on other sites

ok, da er det ikke jaktstokk, men syns fortsatt det virker som et ok kjøp, men er så i tvil..

noen som har anbefalninger ang. annen billig (men fortrinnsvis en god børse) førstegangsrifle?

skal npk jakte noe med den, men blir nok antageligvis ikke noe større enn rådyr:)

mvh Stig

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...