Jump to content

børsa klikket på jaktfelt


aka

Recommended Posts

Hei hei dette er mitt første innlegg på kammeret :)

Jeg var med på vikingsmellen som lakselvdal skytterlag arrangerte i helga. Dette er like utenfor tromsø. jeg deltok i jegerklassen.

Våpnet jeg brukte er ei tikka695 kal 30-06. Været var nok ikke ideelt ca 10 sek meter vind og sneføyk. Det var en lidelse å skyte uten hansker, fikk neglesprett så det holdt.

Allerede i første serie fikk jeg flere klikk, og etter flere serier hadde jeg totalt 16 klikk :? Jeg gadd ikke skyte den siste serien fordi jeg knotet så mye.

Patronene jeg brukte er hjemmeladdet, men jeg har aldrig hatt ett klikk før. Det kunne se ut som at anslaget på tennhetta var litt svakere enn vanlig. Kan det være mulig at mekanismen hadde fryst slik at det gikk tregere :?: jeg plukket i stykker sluttstykket når jeg kom hjem, og det var litt olje rundt fjæra, men ikke mye. Kan oljen i sluttstykket ha frosset :?:

Utover dette var det moro å komme i gang med jaktfeltsesongen :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også opplevd dette. Lader selv og kombinasjonen kulde og CCI tennhetter har gitt klikk.

Har ikke trukket 100% konklusjonen ennå, men CCI tennhetter sies å kreve noe hardere anslag.

 

Har skutt med min rifle med hjemmeladet ammo i flere år uten klikk og det eneste "parameteret" som ble endret er tennhettetypen.

Hvis rifla har marginalt anslag kan dette være problemet ditt.

Link to comment
Share on other sites

kompisen min skaut med samme tennhetter, og hadde ikke klikk. det kan selvsakt være et marginalt tilslag, men anslaget så svakere ut i tennhetta. derfor er det jeg også lurer på om kulda kunne skape en slags treghet i fjæra. Har hørt at det er lurt å tørpusse på vinteren.

Link to comment
Share on other sites

Det er det, seig olje på stift og fjær eller noe annet sted i sluttstykket lager problemer.

det er vel det som kalles første bud.

Sjekk også om fjæra er hel og at stiften stikker ut av sluttstykket når den er nedspent.Det han være dritt ihullet.

Link to comment
Share on other sites

Hadde også klikk med min Tikka i fjor høst. Oppfølgingsskudd på elg. Nå gikk dette bra, da det viste seg at første skuddet var nok, men fikk en støkk likevel. Fikk byttet slagfjær, og fikk merkbart bedre anslag. Anbefaler deg å få byttet fjær før du sitter der med skjegget fullt av postkasser :)

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du skal gi tennhettene skylden for dette.

Miner om et typisk problem for Tikka, Gjør sluttstyket rent og gi det et tynt lag med olje.

Tror jeg delvis kan være enig her.

MIN Tikka 595 i 308 har ikke bedre anslag på tennhettene enn at jeg må være noe nøye med dette.

Har nesten aldri fått klikk på noen av de jeg selv har ladet eller forsåvidt på fabrikkammo heller.

Skyte feks nato med denne kan jeg bare glemme .. over 90 % av patronene gir klikk.

Vet at dette er helt vanlig hos mange som har Tikka.

 

Husk også at kulden gjør metallet i tennhettene litt hardere.

Lykke til videre. kanskje vurdere om det er mulig å få fatt i litt bløtere hetter til vinterskyting?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...