Jump to content

Tråden for Parson Russell terrier


Revejegern

Recommended Posts

Blir spennede dette, var å hentet vår Parson valp "Armani" i Oslo (kom med bil dit fra oppdretter i Sverige) på Søndag. Hadde sett for meg at flyturen til Trondheim kunne bli stressende for ham (hadde han i kabinen), men han lagde ikke en lyd og la seg ned og sov rett etter at vi hadde tatt av :-) Fra de av dere her som har erfaring med Parson så er jeg veldig mottakelig for råd og tips angående oppdragelse og trening.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 141
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

er det lov å spørre hvem du har kjøpt av og hva du har tenkt å bruke den til?

Ja det er lov :-) kjøpt hos Backdalens. Først og fremst tenkt brukt som familie hund, men går det som jeg håper blir det Rådyr- og revejakt(har null erfaring med revejakt fra før av, men en gang må man vel begynne).

Link to comment
Share on other sites

at noen mener det blir feil å jakte grevling med en russell terrier synes jeg både er kunnskapsløst og historieløst.

all jakt med terrier dreier seg om rovviltforvaltning og da må man jakte på det rovviltet som det er mest av, om det er mink eller mår eller grevling.

når john russell sjøl i følge jaktkompiser var "much addicted to badger digging" og i følge eget utsagn gikk "3000 miles" før han tok sin første oter med packen sin, blir det hvertfall feil å si at russell terrieren er en ren revehund.

 

Bare for å nevne andre ting Parson kan brukes til, søsteren min har en 10 år gammel Parson som er med på rypejakt - snuser opp, støter og apporterer rype etter beste evne - er ikke stående men støtende fuglehund da :wink:

Men han går på mink, oter, rev osv. - han er en stor hund i liten kropp - hadde sikkert jaktet bjørn hvis han fant noen å jakte på...

Link to comment
Share on other sites

er det lov å spørre hvem du har kjøpt av og hva du har tenkt å bruke den til?

Ja det er lov :-) kjøpt hos Backdalens. Først og fremst tenkt brukt som familie hund, men går det som jeg håper blir det Rådyr- og revejakt(har null erfaring med revejakt fra før av, men en gang må man vel begynne).

 

Men valpen heter vel Mybestmate ett eller annet.... i stamtavlen? Er allerede en hannhund fra den kennelen i Trondheim som jeg kjenner til.

Ellers bor vi bare 3 kvarter fra byen, så det er mulig å komme hit å se hvordan vi trener hundene hvis det er interessant. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Ja det stemmer, den heter Mybestmate Armani i stamtavlen. Skogn er vel litt mer en 3 kvarter unna Namsos ? :-), men ikke lengre enn at jeg/vi gjerne vil komme en tur å se hvordan dere trener hundene, hadde vært kjempe fint å fått til det.

 

Leste bare Trondheim jeg.. :oops: Men det er ikke lengre unna enn at det går ann å ta turen nei. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Når det gjelder denne rasen så har jeg inntrykk av at man i England betrakter parson som en ren revesprenger. Forliggerarbeid på grevling er nærmest bannlyst blant de fleste parsonoppdretterne. Den irske dommeren på Parsonspecialen dette året ble spurt om akkurat dette og han så helt uforstående ut da noen spurte om han visst om mange parson som ble brukt på grevling... Nei, parson var en revesprenger!

 

 

Ikke rart han så uforstående ut, det er jo forbudt å jakte grevling i England. ;)

 

Og det står jo skrevet i minst et par bøker om terriers og jakt at Reverend John Russell elsket grevlingjakta.

I tillegg var Parson en kuperingsrase, slik som det står beskrevet i bruken av kuperingsraser var dette noe som ble gjort på hunder som man gravde for. Hvis Parson var/er en ren revesprenger skjønner jeg ikke hvorfor de ble kupert fra starten av, man graver jo ikke for en sprenger?

Link to comment
Share on other sites

Ikke rart han så uforstående ut, det er jo forbudt å jakte grevling i England. ;)

Denne dommeren var gammel nok til ha vært med før forbudet mot grevlingjakt. Han mente bare at parson tradisjonelt skal avles for revejakt. Jeg vet for min del at parson i tillegg til revejakt også brukes til grevlingjakt (Ja, noen trosser det forbudet som kom for noe år siden.) Dette er ikke svart-hvitt, men vi snakker vel om hva man skal fokusere på i avlen, dersom rasen skal beholde varemerket til terrierrasene; revejakt. I Englang graver de forresten endel i forbindelse med hijakt på rev også...

 

Og det står jo skrevet i minst et par bøker om terriers og jakt at Reverend John Russell elsket grevlingjakta.

I tillegg var Parson en kuperingsrase, slik som det står beskrevet i bruken av kuperingsraser var dette noe som ble gjort på hunder som man gravde for. Hvis Parson var/er en ren revesprenger skjønner jeg ikke hvorfor de ble kupert fra starten av, man graver jo ikke for en sprenger?

Hvor finner du dette i litteraturen? At han jaktet grevling med terrierne sine? Jeg vet jo at han jaktet på "alt som rørte seg", med eller uten hunder av forskjellige slag. Jeg har gjennom årene kjøpt ganske mange bøker om Reverend John Russell og hans hunder, samt om foxterriere generelt (Rawdon Lee's bok "Fox Terrier fra 1895, Rosslyn Bruce sin bok "The Popular Fox Terrier" fra 1950 m.fl.). Som jeg oppfatter det var han veldig opptatt av at hundene ikke skulle være for skarpe og at de skulle jobbe med rev under los. Noen ganger ble reven sprengt, noen ganger ble det gravet... Arthur Heinemann derimot, som ble født 12 år før John Russells død, brukte hunder av parsontype, der han bl.a. blandet inn bullblod for å få hunder mer egnet til "badgerdigging".

 

Jeg skal se om jeg kan finne fram noen sitater fra litteraturkildene etterhvert.

 

Det du sier om kupering er litt artig. I Dan Russell sin bok "Jack Russell and his terriers" (1979) står det følgende:

Russell neither cropped nor docked his terriers. He said of Trump that she was the first and last terrier he ever owned with cut ears and tail. He liked his dogs to have their tails on as, when one was to ground, he had something to get hold of to pull the dog out. If one pulls a dog by the hind-legs, one can permanently damage his back.

Han bruker akkurat samme argumentet for å IKKE kupere sine terriere, som andre, nålevende terriereiere bruker for å KUPERE sine terriere. Litt morsomt egentlig, jeg har personlig aldri funnet så mye hold i utsagnet om at terrierne må kuperes for funksjonen som hiterrier... Har heller tolket det slik at dersom hunden kuperes så må den iallefall få beholde så mye at halen kan brukes som "håndtak.

 

PS! Beagle?

Link to comment
Share on other sites

ja,for guds skyld, ødelegg tråden med enda noen sider med krangling.

sikkert jævlig mange som kunne tenkt seg en parson etter å ha lest denne tråden.

hvem faen bryr seg om hva en dau prest brukte hundene sine til for 100 år sia?

hvis dere har tenkt å diskutere bøker, så finn et annet forum, dette forumet er forbeholdt jakt.

Link to comment
Share on other sites

Hei Mart,

jeg svarte på spørsmål stilt av søsteren din. Hvor mange som ønsker seg parson vet jeg ikke, men for min del har jeg aldri avlet etter "tilbud og etterspørsel"-prinsippet. Jeg prøver å avle etter det jeg tror var den opprinnelige tanken med rasen og etter rasestandarden. Derfor bryr jeg meg om å forsøke å finne ut av "hva en dau prest brukte hundene sine til for 100 år sia", som du sier. Det er faktisk ganske interessant lesing.

 

Det inngår jo litt bokkunnskaper også i jakt, sånn innimellom iallefall. Jeg mener bestemt at du har sitert fra opptil flere bøker som du anbefaler sterkt vedr. terriers til hijakt. Ikke noe galt i det vel :)

Link to comment
Share on other sites

hvis vi skal tro bøkene så var den opprinnelige tanken en terrier som skulle følge foxhoundpacken og hestene.

denne jaktformen har sjelden eller aldri forekommet i norge, den er også forbudt i england.

hvis dette er kriteriene for avlen kjemper du en tapt sak, og absolutt ingen skal beskylde deg for å avle etter "tilbud og etterspørsel", for det finnes ikke.

 

for min egen del melder jeg meg ut av ethvert rasespørsmål.

det er så mye krangling blant terrierfolk, og spesielt blant parsoneiere virker det som.

mine neste to terriere er uregistrert bastarder fra irland, som sikkert kan kalles russell terriere om man vil.

de skal jeg jakte med, så kan dere andre få krangle dere i hjel.

 

og ja, det er ikke noe galt i litt bokkunnskap.

litt.

Link to comment
Share on other sites

hei.

 

jeg lurer på om det er vanskelig å få en PRT til å bli en god jakt hund? og fortsatt være en familie hund?

og om man kan kjøpe hvem som helst, eller om man må kjøpe hunder med god stamtavle osv. for å få til dette.

og om man må kjøpe valp av foreldre som brukes til jakt? (tenker mest på rev, ikke som hihund men drivende eller hva det nå heter..)

 

takker for svar!

Link to comment
Share on other sites

En PRT som er avlet etter jaktlinjer blir en god jakthund.

 

*kremt*

 

En PRT som er avlet etter jaktlinjer har de beste egenskapene for å bli en jakthund, vil jeg si :wink: Jeg har ei foxterrier tispe på halvannet år etter jaktlinjer, akkurat nå ser jeg ikke så lyst på hennes jaktkarriere, men hun er en topp familiehund. Hun får denne sessongen, hvis det ikke da har skjedd noen dramatiske endringer så får hun sparken...

Link to comment
Share on other sites

 

Hvis jeg skjønner det siste spørsmålet ditt rett (?) tenker du å bruke PRT til revjakt, ikke hijakt, men drivende hund. Da er ikke PRT noe for deg da den ikke henger lenge på dyret. Den kan godt ta seg en runde etter rev, men min har bare to-tre ganger klart å jage frisk rev inn i hi/dekning. Stort sett løper den ikke lengre enn ett kvarter etter en rev.

 

 

ok, så den vill bare holde reven/grevlingen inne i hiet? eller vill den skremme den ut? slik at man slipper å grave?

Link to comment
Share on other sites

ja,for guds skyld, ødelegg tråden med enda noen sider med krangling.

sikkert jævlig mange som kunne tenkt seg en parson etter å ha lest denne tråden.

hvem faen bryr seg om hva en dau prest brukte hundene sine til for 100 år sia?

hvis dere har tenkt å diskutere bøker, så finn et annet forum, dette forumet er forbeholdt jakt.

 

 

Stått opp med feil fot først?

 

Ser ingen krangling her jeg.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hvor finner du dette i litteraturen? At han jaktet grevling med terrierne sine?

 

PS! Beagle?

 

Jeg må dele opp litt her, for så fort jeg kommer over enn viss lengde hopper alt bare opp og ned på dette forumet, og jeg ser ikke hva jeg skriver.. :roll:

Jeg leste det i blant annet Hunt and working terriers av Jocelyn M. Lucas, og min bror, som har flere bøker enn meg, og har lest masse om emnet har sitert flere. Men han har tydeligvis stått opp med feil fot først, noe som faktisk kan skje han også... :lol:

 

Beagle ja, går å venter på valp fra ett kull som er under planlegging. Håper på å få en hund som kan jage rev over bakken og aller helst i hi, som kan hjelpe oss med å faktisk få skutt rev for våre Parsons.. Ser masse rev her, men de er jo aldri i hiene, finner bare grevling.. Så en beagle som preges på rev er forhåpentligvis det som skal til.

Link to comment
Share on other sites

Det du sier om kupering er litt artig. I Dan Russell sin bok "Jack Russell and his terriers" (1979) står det følgende:

Russell neither cropped nor docked his terriers. He said of Trump that she was the first and last terrier he ever owned with cut ears and tail. He liked his dogs to have their tails on as, when one was to ground, he had something to get hold of to pull the dog out. If one pulls a dog by the hind-legs, one can permanently damage his back.

Han bruker akkurat samme argumentet for å IKKE kupere sine terriere, som andre, nålevende terriereiere bruker for å KUPERE sine terriere. Litt morsomt egentlig, jeg har personlig aldri funnet så mye hold i utsagnet om at terrierne må kuperes for funksjonen som hiterrier... Har heller tolket det slik at dersom hunden kuperes så må den iallefall få beholde så mye at halen kan brukes som "håndtak.

 

 

Min mening om den saken er enkel, de kuperer fordi de synes det er penere, ikke fordi det har noen praktisk sammenheng med jakta. Hvor mange av de som kuperer sine hunder bruker de på jakt? I USA er det nok ikke så veldig mange er jeg redd... :roll:

 

Jeg har praktisk erfaring med å dra terriers ut av hi, og jeg trenger virkelig en hel hale og enda mer for å få de ut der i fra.. Så kupert hale på hiterriers er rett og slett upraktisk i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Har du ikke lest noe som helst om terrier eller jakt med hihund?

 

 

joda:) men står så mye forskjellig der i forhold til det jeg har hørt at folk ha sagt. noen sier det må trening til å at hunden må være med en annen hihund for å skjønne hva den skal gjøre.. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

Da syns jeg jaktlysta p?ispa mi p? mnd har v?et bra :) L?g: Revlos i 10-15 min (tre poster s?even, men ingen fikk skutt), deretter 20-25 min r?rlos. Hun var ogs??idt inne i hi, men presset henne ikke mye siden hun er ung enda. Med disse taktene s?ror jeg at det blir ?ruke henne b? p?rev og i hi.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

I går hadde vi med oss en Jackrussell terrier som eieren vil bruke på minkjakt.

 

Vi fant 2 minker i løpet av turen som begge låg ganske dypt nede under jorda.

Så noe fangst ble det ikke, men hundene fikk i hvertfall gravt en hel del.

 

Jack russellen var intr. i minklukta, men minkene var for dypt til at det ble noe halsing og slikt.

Forhåpentligvis så får den prøve seg på nytt i morgen og da blir det kanskje fangst.

 

Legger ut noen bilder av turen:

IMG_8075-1.JPG

Jack russellen til venstre.

 

IMG_8091-11.JPG

 

normal_IMG_8080-1.JPG

Det gikk i det seneste laget med bare en hund til å grave :lol: Er vel dette som kalles dobbel graving...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Må vel løfte denne tråden til topps igjen med litt nytt fra oss.

 

Punky (J NUCH Revefotens Eden Garden Girl) som hun egentlig heter.

 

Har i løpet av dette året rukket å bli Norsk utstillings champion og i tilegg fikk hun i helga 1.Premie med Cert på beveglig kunsthi prøve.

Så nå mangler hun 2 stk 1.premier på kunsthi prøver for å bli Norsk Jakt champion også. Vi får se hva dette året eller neste år bringer på den fronten da vi bor ca. 30 mil fra nærmeste kunsthi.

I tilegg så fikk hun i fjor 2 stk beståtte anlagsprov sprenger i Sverige og bestått apport prov gryt.

 

Så dette viser vel at hunder kan være både pene, gjøre det bra på Kunsthi prøver og i tilegg være en minkejeger av rang..

 

Vitas07-Punky4-r.gif

Sånn såg hun ut før hun kom til oss.

 

punky.JPG

Her i voksen alder :D

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Kunne tenkt meg en strihåret Parson-sprenger med jaktlinjer. Skal brukes til Hi-jakt på rev. Muligens også blodspor.

 

Noen som vet av kull/planlagte kull?

 

Er en jakt gjeng som jakter med støver, og har lokalisert ca 8-10 aktive hi :-) Regner med reven kommer til å bruke noen av hiene frammover også:-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har PRT-folket kapitulert helt, eller jakter de så mye at de ikke skriver her lenger :wink:

 

Anyhoo... Dette er Vadbakkens Comet Storm aka. Milo

 

6863103600_4499e186e1_n.jpg

 

Han er en liten PRT som ble 2 år for ca. fire dager siden. Jeg overtok han i januar ifjor, da var han 10 mnd. gammel, og en såkalt problemhund. Noen issues har fyren uten tvil, men han har også masse positivt med seg :)

For 14 dager siden fikk han sin første erfaring med hi, som endte med 1,5 time med action inne hos en lokal grimbart :D

Bikkja var veldig gira og fornøyd, og matfar mektig stolt. Det ga mersmak.

Så hipeileren kom i hus for noen dager siden, og da bar det avgårde igjen for å sjekke hi. Ingen hjemme denne gang, men vi fikk litt ut av turen allikevel. Fikk sjekket 2 andre hi, og bikkja reiser inn uten noe særlig skepsis.

 

Utover våren/sommeren blir det vel litt kusthi, så får vi se hvor dette bærer :) Moro er det iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Da har du nok snart en ikkeproblemhund :) utrolig hvordan disse hundene kommer seg når de blir jaktet med og får utløp for litt jaktlyst. Hijakt blir ganske så mye mer effektivt når du har fått peiler. Spade og god tid er også nødvendig. Beste hiene å grave etter min erfaring er jordhi i åkerkanter.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Veldig dødt her ^^ er folk altfor opptatt med jakt eller? :)

Blir Forhåpentligvis en tispevalp på meg til helga, så hadde vært gøy å delt opplevelsene og utviklingen her.

Har et spørsmål til dere som har hihund fra før av...er det ikke litt problematisk med hihund på vintern? Tenker da på at bakken er forholdsvis hard, og dersom man må grave så trenger man både hakke,spett og minigraver :P

Link to comment
Share on other sites

Valpen kommer opprinnelig fra kennel rustic russel.

Mor er jaktchampion og faren er en merittert svensk hund.

 

Hun som skulle selge valpen har nå plutselig ombestemt seg, så får vel bare vente til hun bestemmer seg, og innser at hunden vil få det bedre som jeger, enn som sofahund :) se der ja! Loser den på rådyr?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ble oppringt lørdags formiddag av noen venner som var ute og jaktet rev med støver, de hadde hatt en rask los runde som stoppet ved ett hi.

Jeg og Sniff var raskt på plass, etter en litt nølende start ved inngangen der reven hadde reist inn, så fant Sniff en annen inngang gjemt under snøen som ikke var fylt med vann.

Ett par turer inn og ut så ble det full los langt nede i bakken.

Etter noen runder til og ca. 30 min kom reven som skutt ut av hiet og fikk seg ei hagelbyge. Sniff kom ut like etterpå, tok igjen reven ca. 50 meter unna og holdt den stangen med los og hetsing til jegeren var raskt på plassen og avsluttet jakten.

E3027686.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...