Jump to content

Tråden for Parson Russell terrier


Revejegern

Recommended Posts

  • Replies 141
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Definer hva du vektlegger i avl da revejegern?

 

Jeg har bare avlet siden 2005, har hatt rasen i 6 år og lært utrolig mye på den tiden. Har forandret meninger om hva en bør vektlegge i avl etter hvert som jeg har lært mer, og føler selv jeg er på riktig vei pr. dags dato. Mine første kull var mer en hundeiers ønske om å ha valper på tispen sin, slik som så mange andre før meg, enn et bevisst valg for å avle frem gode jakthunder. Jeg var da ikke "våken" på den samme måten som jeg er i dag. Men jeg tror mange oppdrettere starter på denne måten, med å ha ett kull på tispen sin, for så å finne ut at dette er noe en virkelig brenner for og at man ønsker å bidra med noe positivt for de som kommer etter og tar over avlen i fremtiden.

 

Kort fortalt: Gemytt, helse og eksteriør - i den rekkefølgen.

 

Gemyttet skal være rasetypisk, de skal ha stor interesse for vilt, de skal frivillig gå inn i hi og søke opp vilt, de skal selv bryte på hi i vilt, de skal vise at de er problemløsere ved å søke opp andre innganger i hiet, ved kontakt med vilt skal de lose. de skal vise typiske sprengertakter og være bevegelige i hi som det så fint heter. ;) De skal være sosiale, og skal ikke vise aggresjon mot mennesker/barn og andre hunder. De skal ha den "berømte" av og på knappen, hjemme er de rolige ute i skogen er de energiske og ivrige - "på jobb". For meg er det ikke nødvendig å skyte reven for å vite at hunden har gjort en god jobb, for meg er det viktigste å se hvordan hunden jobber. På samme måte som mange harehundeiere aldri skyter hare for hunden sin, men kan sitte i timesvis å høre på haralos ute i skogen. :)

 

Helse, de skal være friske, ikke ha helsemessige plager av noe slag. Helsetester hundene hos veterinær og sjekker patella. Har begynt med øyelysning, og vil fortsette med det.

 

Eksteriør, hundene skal være innenfor idealmål i høyde, foretrekker de litt under ideal og holder meg unna de som er over, legger stor vekt på størrelse, form og bevegelighet i brystkassen (gummikasse, eller trekkspillkasse kaller jeg det). Veldig opptatt av av hundene er fleksible og ikke er for tunge. Opptatt av at de har friske og sunne bevegelser, en godt bygget hund kan trave i timesvis uten å bli stiv og støl og vil ikke slite med slitasje i ledd i alderdommen slik dårlige vinklede hunder har en tendens til å gjøre. Lengde på halsen er ikke bare pent å se på, men har en viktig oppgave når hunden jobber i hi, samme med en godt bygget front og bakpart. Sterke gode kjever, saksebitt, gode tenner av god størrelse (utrolig hvor store tenner så små hunder har egentlig.. :) ).

 

Jeg deler egentlig en god del synspunkter med Bent på kennel Tyriberget (Beagle), man skal ta vare på både jaktgemytt og det eksteriøre i avlen. Enkelte mener det er å ødelegge rasene som jakthunder, men både Bent og jeg har allerede bevist at det skal mer til en et par generasjoner med showhunder for å fjerne/ødelegge jaktinstinktet på en jakthundrase.

 

Mer vil jeg egentlig ikke dele med offentligheten, har jo mine egne meninger om hva en må bruke for å nå sine mål her i livet, og det tar tid å komme dit. Veldig fornøyd med det siste kullet mitt etter ei tispe som KUN brukes på rev i hi hvor hun er meget fleksibel og det er skutt flere rev for henne, og hun er godkjent for ettersøk og brukes på elg(Hennes mor var min første Parson, cirka 32 cm og for heit på kunsthiet :roll: og far er aldri brukt på jakt men er en høyt meritert utstillingshund på 36 cm), og en hannhund som er Svensk Champion revesprenger (med 2 jaktchampions til foreldre) som brukes i praktisk jakt på rev og grevling.

 

Beholdt en hannvalp jeg mener fyller alle mine kriterier for å bli en bra jakthund. Og er spent på å se om han utvikler seg slik jeg håper på.

 

max.ht1.jpg

 

Håper du fikk svar på spørsmålet ditt, Polar :wink::?:

Link to comment
Share on other sites

Som du skriver, Gemytt, helse og eksteriør, akkurat den biten er helt grei. Men du avler bikkjer med tanke på jakt ikke sant? Når vet du at du har en hund som du kan avle videre på når det gjelder selve jaktbiten? Hvor mye arbeid legger du i selve jakta, hva er det du ser etter på hunden for å skille klinten fra hveten? Hvor gamle er hundene når du setter valper på dem og hvem selger du valper til?

Link to comment
Share on other sites

Polar: Om Mart vil utvikle hunden til å bli en forligger så er jo det hans sak. Men hunden jobber som sprenger og har gjort det fra sitt første møte med dyr i hi. Om man avler på en hund som jobber som sprenger men er tillært å jobbe som forligger vil man ikke videreføre denne egenskapen. Hvis man derimot avler på de hundene som viser mest tendens til forligging og vraker de som jobber som fsprengere vil man avle frem disse egenskapene.

 

For min del som har en ung tispe som skal trenes på jakt både i hi og kanskje ettersøk og kortlosende på rådyr vil rådyr og sporbiten være egenskaper som ikke ligger så sterkt hos hunden som sprengeregenskapene. Men disse egenskapene kan man trene opp uten at genene til hunden min forandrer seg. Jeg vil derfor avle på denne hunden som revesprenger hvis den viser sprengeregenskaper fra starten av og i tillegg har et bra eksteriør. Om jeg videre velger å trene hunden på grevling og forsterke forliggeregenskapene så mener jeg ikke jeg gjør noe feil....

Link to comment
Share on other sites

Som du skriver, Gemytt, helse og eksteriør, akkurat den biten er helt grei. Men du avler bikkjer med tanke på jakt ikke sant?

 

Ja, det gjør jeg, men jeg avler også bikkjer med tanke på utstilling og familiehund. En Parson skal nemlig fungere på alle områder.

 

Når vet du at du har en hund som du kan avle videre på når det gjelder selve jaktbiten?

 

Jeg må gjenta meg selv da.. Se under gemytt i svaret mitt før dette... Den har stor interesse for vilt, den går frivillig inn i hi og søker opp vilt, den skal selv bryte på hi i vilt, den skal vise at den er en problemløser ved å søke opp andre innganger i hiet, ved kontakt med vilt skal den lose. den skal vise typiske sprengertakter og være bevegelige i hi som det så fint heter.

 

 

Hvor mye arbeid legger du i selve jakta, hva er det du ser etter på hunden for å skille klinten fra hveten?

 

Jeg legger ikke så mye arbeid i jakta, fordi hundene gjør det meste av jobben.. :lol: Det var spøk. :wink:

 

Jeg har higanger som valpene får gå i fra de er små. Jeg trener unghundene på apport av død rev/revling i kunsthigangangene og av mangel på annet (har ikke tillatelse til å bruke levende rev) bruker vi nyskutt rev/grevling i kassa foran hiet med tau i for å få bevegelse på reven/grevlingen, det har startet losen på samtlige. Når de er gamle nok tar med meg hundene og prøver de på hi så fort jeg har muligheten, det er lov og jeg har tillatelse av grunneier. Så langt har ingen valper vist liten eller ingen interesse for dette, det virker som om samtlige har det i seg. Så jeg har skilt klinten fra hveten med å se på størrelse og fleksibilitet.

 

Hvor gamle er hundene når du setter valper på dem og hvem selger du valper til?

 

Jeg følger NKK's retningslinjer for avl, og jeg selger valper til kjøpere som vet hva en Parson Russell terrier er og som gir meg en god magefølelse. Foretrekker jegere, men har solgt til ustilling/agilityinteresserte kjøpere da Parson fungerer meget fint til det. Men samtlige valper i siste kull ble solgt til jegere noe som gleder meg masse!

 

 

I dagens samfunn og i nåtid SKAL en hund uansett om den er jakthund eller ikke, inkluderes i familien, være med på aktiviter og få mental stimuli. Mine hunder selges ikke som rene jakthunder som skal stå utendørs i hundegård utenom jaktsesongen. De selges alle som kombinerte familie og jakthunder og skal inkluderes i familielivet.

Link to comment
Share on other sites

Synes egentlig ikke svaret ditt om selve jaktbiten er godt nok da for å kjøpe valp fra deg, men det er min mening.

 

Jeg har selv en tispe som er tenkt valper på i fremtiden, jeg ser nå selv om hun er bare 18 måneder at "hun har det i seg" men det er på langt nær avgjort om jeg skal sette valper på henne av den grunn, for meg ligger lista adskillig høyere. Jeg kunne selfølgelig sagt at til neste år setter jeg valper på henne, skryter henne og den tiltenkte hannhunden opp i skyene for mulige kjøpere, men da er man på ville veier. Selvfølgelig får man bikkjer som man kan bruke både til det ene og det andre men... ja.

Link to comment
Share on other sites

Synes egentlig ikke svaret ditt om selve jaktbiten er godt nok da for å kjøpe valp fra deg, men det er min mening.

 

Jeg har selv en tispe som er tenkt valper på i fremtiden, jeg ser nå selv om hun er bare 18 måneder at "hun har det i seg" men det er på langt nær avgjort om jeg skal sette valper på henne av den grunn, for meg ligger lista adskillig høyere. Jeg kunne selfølgelig sagt at til neste år setter jeg valper på henne, skryter henne og den tiltenkte hannhunden opp i skyene for mulige kjøpere, men da er man på ville veier. Selvfølgelig får man bikkjer som man kan bruke både til det ene og det andre men... ja.

 

 

Hva er et godt nok svar for deg da Polar?

Link to comment
Share on other sites

For å ta ett annet spørsmål som kanskje får poenget mitt litt klarere frem...

 

Hvor mye villt er felt for tispa der hele kullet gikk til jegere, hvor gammel var henne når du satte valper på henne?

 

Vil gjerne ha svar på spørsmålet mitt jeg, nå som jeg har vært så snill å svare deg i både det vide og det brede her.

Link to comment
Share on other sites

Antall felte vilt er vel ikke så relevant her, like lite som med drivende hunder? At antall hakk i skjeftet skal ha betydning vitner om feil fokus synes jeg. Antall arbeider med vilt derimot, er mer relevant. :)

 

 

Amen! Kunne ikke vært mer enig.

 

Har ikke det en sammenheng?

Link to comment
Share on other sites

Da er iallfall jeg uenig med deg Polar, selv om jeg kan svært lite om denne typen jakthunder. Du tenker nok sånn at antall felte vilt er bra, da får hunden "blod på tann" og et håndfast resultat/belønning for det den driver med. Jeg ser den.

 

Men av ulike grunner kan det være vanskelig å oppnå ubegrenset med fellinger for en hund, det kan feks være at det ikke er så mye vilt i området, og man sparer på de "treningsdyrene" man har.

 

Jeg ville se på det som et vel så stort pluss, om ikke større faktisk, dersom en hund gang på gang gjør en god jobb i et hi eller i et drev, uten denne belønningen i form av felling. Det kan faktisk vitne om enda større jaktlyst enn hos de som det "må" felles vilt for, for å holde interessen oppe.

 

Antall felte vilt sier iallfall ingenting til meg om hvordan hunden arbeidet før viltet ble skutt.

Link to comment
Share on other sites

Vi er nok ikke så veldig uenig Ranger, du nevner "gang på gang gjør en god jobb", om det er ett drev, hiarbeid eller felt vilt, det har en sammenheng med hvor mye man bruker hundene. Om man slumper over en rev eller 2 i løpet av en 2 års periode så kan man ikke akkurat skryte på seg at man har brukt bikkja mye eller "den har det i seg" :wink: Praktisk jakt. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg får visst ikke svar på spørsmålet mitt jeg Polar?

 

Det har blitt skutt 5 rev for henne, 1 på hennes første sesong, og 4 sesongen 2008/2009, alle etter nyttår 2009. Det er lite rev å finne i hi her. - men for å ta med det som er viktig for meg: samtlige rev som har vært i hi der hun har blitt sluppet har hun sprengt. Hun var 31 mnd gammel da hun ble parret.

 

Jeg har i alle fall svart på det du har lurt på, og anser denne delen av diskusjonen for avsluttet. Var ikke meningen at denne tråden skulle handle om mitt oppdrett men om Parson generelt. Det beklager jeg.

 

Da det dessverre er veldig veldig enkelt å misforstå det skrevne ord på det åpne forum kommer jeg ikke til å skrive mer om mitt oppdrett eller min måte å velge avle på. Skulle derimot noen ønske å diskutere avl og oppdrett med meg tar jeg det gjerne over telefonen eller en kopp kaffe. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg får visst ikke svar på spørsmålet mitt jeg Polar?

 

har du vel, les de siste innleggene som er kommet i tråden så burde du skjønne tegningen :wink:

 

 

Hvis jeg ikke har misforstått deg fullstendig Polar..?

 

 

Hvis du kun går ut etter felte vilt kan du rett og slett gå i vei å parre Foxen din med den hiterrieren som har flest rev skutt for seg, uansett hvilken rase det er.. :roll: Reiser du over grensa tror jeg faktisk (merkelig nok) du må kontakte han de kaller Revejegern over der.. :lol: Han har skutt over 70 rev for sin Parson, det må jo bli en god kavaler for frøkna di..?

 

 

 

Ps! Dette var tro det eller ei en spøk og overhodet ikke vondt ment! :wink::wink::wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg ikke har misforstått deg fullstendig Polar..?

 

Tydeligvis :wink: prøv igjen...

 

Edit: Forresten, alle som har jaktet rev og går på revejakt ofte vet at 70 turer ut i marka ikke gir 70 skinn på veggen. Det kreves faktisk en god del arbeid og innsats av både jeger og hund. :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg ikke har misforstått deg fullstendig Polar..?

 

Tydeligvis :wink: prøv igjen...

 

 

Beklager, jeg har ikke tid til gjettelek. Jeg lukter "troll" her.. :roll:

 

Du har nå hengt her i hele dag så tid kan ikke være ett problem, les svaret jeg ga til Ranger, les de svarene jeg har gitt om akkurat innsats og den tid man bruker på hunden i skauen. Fatter ikke hvordan du kan unngå å ikke lese dem...

Link to comment
Share on other sites

Jeg får visst ikke svar på spørsmålet mitt jeg Polar?

 

har du vel, les de siste innleggene som er kommet i tråden så burde du skjønne tegningen :wink:

 

 

Hvis jeg ikke har misforstått deg fullstendig Polar..?

 

 

Hvis du kun går ut etter felte vilt kan du rett og slett gå i vei å parre Foxen din med den hiterrieren som har flest rev skutt for seg, uansett hvilken rase det er.. :roll: Reiser du over grensa tror jeg faktisk (merkelig nok) du må kontakte han de kaller Revejegern over der.. :lol: Han har skutt over 70 rev for sin Parson, det må jo bli en god kavaler for frøkna di..?

 

Den revejegeren du snakker om har vel en tispe om jeg ikke tar feil :wink:

 

Min personlige mening er at antall felt vilt teller , det teller på den måten at det er et bevis for aktivt bruk og ikke bare snakk. Det er først etter 3 sesongen med en hihund du vet hvilken hund du sitter på. Men som sagt min erfaring.

 

 

Ps! Dette var tro det eller ei en spøk og overhodet ikke vondt ment! :wink::wink::wink:

 

Den revejegeren du snakker om har vel en tispe om jeg ikke tar feil :wink:

 

Min personlige mening er at antall felt vilt teller , det teller på den måten at det er et bevis for aktivt bruk og ikke bare snakk. Det er først etter 3 sesongen med en hihund du vet hvilken hund du sitter på. Men som sagt min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Antall felte vilt gir en pekepin på om hunden fungerer ja, men det betyr ikke at den beste hunden er den det er fellt flest vilt for!

Her syns jeg dere er på villspor... Se for dere to hunder. Den ene eies av en ivrig uføretrygdet kar som bor i et område med mye rev. I tillegg har han to gode loshunder som jager inn reven. Hihunden hans er det skutt 30 rev for, men den er ofte opprevet og skadet fordi den er for hard i hiet.

Den andre hunden bor i en by hos en familie i full jobb. De må reise flere mil for å jskte med den. Denne er det kun skutt rev for 5 ganger. Men den har gjort et perfekt arbeid hver gang den har vært i hi.

 

Er det da den hunden som det er skutt flest rev for som er den beste hunden???

 

Hvis vi kun skal avle på gjennomdokumenterte hunder som er skutt mye vilt for og i tillegg må være 3-4 år før den kan avles på så tror jeg vi kan legge hihundrasene i norge over i veskehundboksen. Avlsbasen i norge på parson (og fox) er ikke stor nok til at man kun kan bruke slike hunder i avl. Oppdretterene må bruke det jaktblodet som finns, kombinere med utenlandsk blod og jobbe mot sitt mål som oppdretter. Selvsagt er dokumentasjon av jaktferdigheter alfa omega. men vi må teste og prøve litt for å komme frem til noe bra. Hvis Vi klarer å få opp interessen for hijakt, Flere kunsthi med muligheter for nasjonale prøver for å dokumentere jaktegenskaper, få det klart for alle utstillingsdommere at for store hunder skal gis 0 premie på utstilling uavhengig av vinkler bak og fint rompehull, da tror jeg vi går i riktig retning.

Link to comment
Share on other sites

catlikekfox, synes ikke at eksemplet ditt er godt nok, hva om terriern til den "uføretrydget jegeren" ikke blir hardt skadet, kanskje det er "byhunden" ble skadet hver gang i hiet? Erfarne hunder er ingen ulempe for å ikke snakke om erfarne jegere som vet hva de holder på med.

 

Hvis man har det så travelt at man ikke greier å vente med avle før man ser hva slags materiale man har så er man hvertfall på villspor.

 

Du skriver at man må teste å prøve litt, helt enig, ikke bare litt men mye.

Link to comment
Share on other sites

hvis eksempelet til catlikefox ikke er godt nok for deg fordi det kan snues på hodet, så har du enten ikke forstått poenget, eller du ikke vil forstå det.

jeg regner med at du ikke vil forstå poenget fordi du er mye mer interessert i å krangle enn i å føre en konstruktiv diskusjon.

du er ikke uenig i sak, du er generelt uenig med folket i saken, og det har du ettertrykkelig bevisst med innlegget som jeg kommenterte.

Link to comment
Share on other sites

Hvis andre ikke forsto hva jeg mente med eksempelet mitt må de gjerne kommentere det. Det eneste jeg prøvde å si med eksempelet var at en hund som er skutt mye vilt for, ikke trenger å være den beste hunden (ev. beste avlsmateriale).....

 

Polar: At du absolutt er uenig i alt som blir sagt gidder jeg ikke å la meg provosere av. Og avslutter dermed denne diskusjonen med deg da jeg ikke får noe nyttig ut av den.

 

Vil heller høre fra andre parsoneiere om deres hunder og erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev litt lengre opp i tråden, 70 turer i skogen gir ikke 70 skinn på veggen, og det vet ALLE som jakter. Så derfor er eksemplet rett og slett dårlig. :wink:

 

Og når det gjelder uenighet så får kommetarene deres stå for deres egen regning, har sett klare tendenser andre veien også, uten at jeg har vært innblandet i diskusjonen. Blir for enkelt å bare avfeie diskusjonen på denne måten, tolker dit hen at det er ikke mere å hente. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev litt lengre opp i tråden, 70 turer i skogen gir ikke 70 skinn på veggen, og det vet ALLE som jakter.

 

Du motsier deg selv hele tiden, og det er faktisk en smule underholdende å lese innleggene dine.. :lol:

 

Det er vi som jakter fullstendig klar over. Så hvorfor du uthever det på denne måten har jeg problemer med å skjønne... Hvis du da ikke i tillegg er frekk nok til å påstå at vi ikke har erfaring med turer uten fangst, og MANGE av de. :|

 

Det ble ikke 5 rev på Raja på 5 turer i skogen, og såpass skjønner vel du også (håper jeg!), men som jeg også skrev, samtlige rev hun har møtt i hi har hun sprengt.

 

Hvor mange ganger vi har trasket langt og lenger og langt for å finne tomme hi har jeg helt mistet tellingen på. Men vi har turer 2-3 ganger i uka fra sesongstart. Hundene trenger hvile mellom hver tur de også. Spesielt hvis vi er så heldige å finne viltet hjemme. De sover en hel dag etter å jobbet aktivt i hi, de bruker virkelig alt de har og litt til på å gjøre en god jobb. Når hundene hviler jaktes det annet vilt. I går ble det skutt gjess på naboens åker. Catlikefox skjøt storfugl for sin 5 mnd gamle Finsk Spetz forrige helg. Vi drar på fiske, og skogs/fjellturer med hundene for trening og trivsel. Hundene trenger mental stimuli og kondisjonstrening for å gjøre en god jobb i hiet. Mye av tiden min går med på å trene både hundene og meg selv.

 

Jeg har svart deg og prøvd å forklart deg uten å komme igjennom. Og har som Mart og Catlikefox her forstått at du er ikke ute etter å diskutere, men være uenig med alt og alle. Hadde jeg sagt 50 rev hadde du ment at 100 var et minimum. Hadde jeg sagt blå hadde du sagt rød.. Ser derfor ikke poenget med å fortsette diskusjonen med deg. Nå skal jeg ut å legge blodspor til mine håpefulle.

 

God helg til kammerets medlemmer! :D

Link to comment
Share on other sites

Du mener fortsatt at den hunden det er skutt mest vilt for er den beste hunden, og ut fra dette er det beste avlsmaterialet?

 

Les hva jeg skriver da, hvis du gidder. Revejegern tar frem en hund med 70 rever på samvittigheten, hvor mye arbeid tror du det ligger bak en slik resultat, hvor mange situasjoner tror du denne hunden har vært borti. Tror du ikke eieren vet hvordan denne hunden jobber kontra en hund som har 4-5 rever på merittlisten sin. At man unnskylder seg med viltetthet blir for enkelt, er ikke nødvendigvis det som er grunnen til at man har fått få situasjoner med hunden sin. Hvis man påstår at man kjenner hunden 100% etter en 4-5 situasjoner så vet man ikke hva man snakker om. Mange faktorer som kan slå til når du minst venter det, hva gjør hunden da?

 

Skal jeg kjøpe valp så foretrekker jeg foreldredyr som er brukt i praktisk jakt, som det er skutt vilt for, som har erfaring og som er innefor rasestandarden med alt som det innebærer. Istedet for en hund der foreldredyret er "ungt", lite erfaring på praktisk jakt og med ett ett beskjedent resultat. Må gjerne se ut som ett prakteksemplar for rasen, men til syvende sist så er det hva som befinner seg pannebrasken som teller. Og det vet du ikke før du har fått brukt hunden i noen år.

Link to comment
Share on other sites

Du gidder jo heller ikke lese hva jeg (og andre skriver). En hund det er skutt mye for er jo selvsagt en indikasjon på at det er en bra hund. Men det er ikke alle hunder som det blir skutt flere titalls rever for de første årene. Om en hund er brukt mye, kanskje dokumentert på hiprøver, Skutt endel vilt for, så kan jo dette fortsatt være en bra jakthund. Da mener jeg det får være opp til eier å bedømme om hunden skal avles for.

 

Hadde det vært flere hihunder i norge og et skikkelig prøvesystem der hundens egenskaper ble dokumentert kunne vi satt slike krav du nevner med tanke på avl.

 

Men for din del er jo ikke et jaktchampionat fra sverige bra nok hvis det kun er skutt 5 rev for hunden???

Link to comment
Share on other sites

Men for din del er jo ikke et jaktchampionat fra sverige bra nok hvis det kun er skutt 5 rev for hunden???

 

Akkurat det med championat tar jeg med knusende ro, merk jeg. Når jeg går med terrierne mine på jakt så vil jeg at de skal finne viltet. Jeg vet at den "vanlige metoden" er å bære hunden frem til ett hi for så å slippe den, men mine hunder skal finne viltet selv, og da hjelper det svært lite med championat hvis de ikke leter etter vilt selv, men klart det er ett pluss. Men understreker at det er mine preferanser. Og jeg tipper at jeg bommer vel ikke så veldig mye hvis jeg påstår at det er slik dere også jakter?

 

En hund det er skutt mye for er jo selvsagt en indikasjon på at det er en bra hund. Men det er ikke alle hunder som det blir skutt flere titalls rever for de første årene. Om en hund er brukt mye, kanskje dokumentert på hiprøver, Skutt endel vilt for, så kan jo dette fortsatt være en bra jakthund.

 

Er det ikke det jeg sier?

 

Hadde det vært flere hihunder i norge og et skikkelig prøvesystem der hundens egenskaper ble dokumentert kunne vi satt slike krav du nevner med tanke på avl.

 

Helt feil ende å skyve problemet over på, det er ingen problemer med å skaffe hihunder i Norge av ymse kvalitet, problemet er at det finnes ikke nok jegere til alle hihundene. Og da skjønner jeg ikke problemet med å måtte vente noen år for å se hva slags materiale man faktisk sitter på. Har sett tendenser til at enkelte opererer som rene valpefabrikker, og da er det ikke hundene og jakta som er i fokus. Synes også at det blir for enkelt å skylde på at vi mangler ett prøvesystem i Norge, som oppdretter så har man ett ansvar, men om alle tar dette like seriøst er en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Og jeg tipper at jeg bommer vel ikke så veldig mye hvis jeg påstår at det er slik dere også jakter?

 

I områder nær vei (som vi ofte jakter i) har vi hunden i bånd frem til hiet. I områder der det er mulig å ha hunden løs, er den det. Så jo, du bommet endel!

 

Er det ikke det jeg sier?

 

Nei. Slik jeg tolker deg så mener du at det er mengde rev fellt for hunden som forteller hvor dyktig den er på jakt. Jeg mener dette er en av mange faktorer.En god hund hos en kar som jakter mye i områder med mye rev vil naturlig nok felles flere rev for enn en god hund hos noen som ikke har mulighet til å jakte like mye og ikke har tilgang på like bra områder. Det betyr ikke at den første hunden er en bedre jakthund! Har drevet med fuglehund tidligere, og en hund det er skutt 30 fugl for som har fungert 100% hver gang er bedre enn en hund som det er skutt 400 fugl for men som har kastet bort maaaange gode sjanser. Selv om det er skutt 70 rev for hunden kan den ha kastet bort sjansen på 200 rever. Det vet ingen annen enn eieren.

 

Helt feil ende å skyve problemet over på, det er ingen problemer med å skaffe hihunder i Norge av ymse kvalitet, problemet er at det finnes ikke nok jegere til alle hihundene. Og da skjønner jeg ikke problemet med å måtte vente noen år for å se hva slags materiale man faktisk sitter på. Har sett tendenser til at enkelte opererer som rene valpefabrikker, og da er det ikke hundene og jakta som er i fokus. Synes også at det blir for enkelt å skylde på at vi mangler ett prøvesystem i Norge, som oppdretter så har man ett ansvar, men om alle tar dette like seriøst er en annen sak.

 

 

Så du prøver å sikte til at revefoten er en useriøs oppdretter som fungerer som rene valpefabrikken?. Er for min del glad for at noen oppdrettere i norge faktisk jobber mot det mål å få til gode jaktlinjer blant terrierrasene våre. Bruker tusenvis av kroner på import av utenlandsk blod for å oppnå målet sitt. Men det er jo enkelt for deg Polar å sitte på gjerdet å kritisere de som gjør jobben.

Link to comment
Share on other sites

Så du prøver å sikte til at revefoten er en useriøs oppdretter som fungerer som rene valpefabrikken?. Er for min del glad for at noen oppdrettere i norge faktisk jobber mot det mål å få til gode jaktlinjer blant terrierrasene våre. Bruker tusenvis av kroner på import av utenlandsk blod for å oppnå målet sitt. Men det er jo enkelt for deg Polar å sitte på gjerdet å kritisere de som gjør jobben.

 

Jo, takk Catlikefox. Dårlig butikk jeg driver, med 5-6 valper i snitt pr. år de siste 20 årene, men... Tror en fabrikk med respekt for seg selv bør produsere litt mer enn det :lol: Men hyggelig at du mener jeg er blant de som jobber for å få til gode jaktlinjer blant terrierrasene da :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal komme med en beklagelse om de siste dagers skrivlerier om noen føler at jeg er mere ute etter personer enn saken. Jeg skjønner at det er mange måter for å komme frem til samme resultat, selv om man kanskje ikke er enige om fremgangsmetoden.

Vi er ikke så mange i Norge som holder på med hihunder, og da burde vi kunne utveksle erfaringer og uten å måtte hoppe opp på ryggen til hverandre. Så jeg tar til meg kritikken (under tvil :wink: ) og skal føre en litt hyggeligere tone i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Får vel legge inn litt på skrytesiden jeg også da. Selv om jeg er litt lei av debatten om hvilken terrier som er best til hva... Pippi er etter det første kullet til Pia og er født: 16.02.2007

 

Hun har 2 cert på utstilling i Norge, Hun er også Svensk Hi jakt champion Revsprenger (den eneste Norske Parson som er det :D ) , har godkjent hi apport prøve og har godkjent viltspor anlagsprøve i Sverige. Hun har også 2 stk 1.premie på hi prøver i Norge.

 

 

Denne tråden er jo ikke laget for å debattere om hvilken terrierrase som er best på hva, men å vise frem PRT som eies av medlemmene her på kammeret.no og skryte av de små. ;)

 

Igjen, store gratulasjoner med første norskfødte Svenske Hi Jakt Champion Revesprenger! :D

 

Da disse diskusjonene som har vært her ser ut som å kanskje være ferdige, kanskje det hadde gått ann å ryddet litt opp i denne tråden?

Evt kunne det kanskje vært laget en egne tråd der det som har vært diskutert kunne vært lagt inn?

Slik at denne tråden kunne vært brukt til å presentere hunder og bruk av dem på jakt osv.

Og ikke en avls diskusjons som dere aldri hadde blitt enig i allikevel :? Synest det er mye kjekkere her inne når det er en positiv tone blandt folk..Går jo an å være uenig på en positiv måte...

Link to comment
Share on other sites

Får vel legge inn litt på skrytesiden jeg også da. Selv om jeg er litt lei av debatten om hvilken terrier som er best til hva... Pippi er etter det første kullet til Pia og er født: 16.02.2007

 

Hun har 2 cert på utstilling i Norge, Hun er også Svensk Hi jakt champion Revsprenger (den eneste Norske Parson som er det :D ) , har godkjent hi apport prøve og har godkjent viltspor anlagsprøve i Sverige. Hun har også 2 stk 1.premie på hi prøver i Norge.

 

 

Denne tråden er jo ikke laget for å debattere om hvilken terrierrase som er best på hva, men å vise frem PRT som eies av medlemmene her på kammeret.no og skryte av de små. ;)

 

Igjen, store gratulasjoner med første norskfødte Svenske Hi Jakt Champion Revesprenger! :D

 

Da disse diskusjonene som har vært her ser ut som å kanskje være ferdige, kanskje det hadde gått ann å ryddet litt opp i denne tråden?

Evt kunne det kanskje vært laget en egne tråd der det som har vært diskutert kunne vært lagt inn?

Slik at denne tråden kunne vært brukt til å presentere hunder og bruk av dem på jakt osv.

Og ikke en avls diskusjons som dere aldri hadde blitt enig i allikevel :? Synest det er mye kjekkere her inne når det er en positiv tone blandt folk..Går jo an å være uenig på en positiv måte...

 

Har allerede sendt PM til jaktlykke og spurt henne pent om hun kunne dele tråden i 2. :)

Link to comment
Share on other sites

tommel opp til polar, du er mere voksen enn meg.

la oss fortsatt være uenig i hva som er best av fox og russell, og så støtte hverandre når det gjelder hijakt generelt, det trengs!

Link to comment
Share on other sites

vi får vel prøve å få denne tråden tilbake til det den var ment å være, en presentasjonstråd for rasen.

 

http://www.youtube.com/watch?v=Yc45AMAtUeg

 

http://www.youtube.com/watch?v=_IUc4T1Xr3k

 

at noen mener det blir feil å jakte grevling med en russell terrier synes jeg både er kunnskapsløst og historieløst.

all jakt med terrier dreier seg om rovviltforvaltning og da må man jakte på det rovviltet som det er mest av, om det er mink eller mår eller grevling.

når john russell sjøl i følge jaktkompiser var "much addicted to badger digging" og i følge eget utsagn gikk "3000 miles" før han tok sin første oter med packen sin, blir det hvertfall feil å si at russell terrieren er en ren revehund.

 

jeg er heldigvis hverken oppdretter eller yrkesjeger, og gjør akkurat som det passer meg!

håper dere liker filmene og kanskje noen av dere får lyst på en parson i framtida?

Link to comment
Share on other sites

Jaktlaget hadde ledd da en av karene kjøpte lille Birk, og kalte valpen sofahund. Ingen av karene hadde engang hørt om Parson Russell terrier, og det var flere som mente at ingenting er bedre enn spisshund som ettersøkshund. I dag kaller de ikke Birk sofahund lenger.

Lille Birk satt på post sammen med matfar da hjorten dukket opp rett foran de. Far fikk skutt, men hjorten la på sprang. Men det var ingen grunn til å fortvile, for lille Birk på 12 uker satte nesa i sporet og fant den døde bukken etter 120 meter med "imponerende ettersøksarbeide" (Den lille hvite prikken på bildet er Birk).

 

10092009146.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...