Jump to content

montering av kikkert på rifle


skullerud

Recommended Posts

Jeg har fått ny børse og kikkert i hus, og nå må dette monteres.

Det har ikke jeg gjort før, så jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med en newbie-guide slik at jeg unngår de værste feil/tabber, og får et godt resultat?

Må jeg ha noe spesielt utstyr, eller holder det med vater/laservater?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke hørt om vater til kikkert montering.

Er det ikke ferdig borret og gjenget til montasjene?

Skru dem fast godt, sett oppi kikkert, juster lengden fra linsa til øyet slik du som sikter ser hele kornet i kikkerten. Ca 7 cm. Skru fast, husk å ha rett rotasjon på kikkert slik at retikkel blir vinkel med rifla.

Link to comment
Share on other sites

jeg er nok mer vant til å sette opp compoundbuer, og der vatrer vi jo i hue og rævva:-)

Det er ferdige fester til montasjeringene, og de er skrudd fast. Det jeg tenkte på, var om det var noen triks får å få kikkerten i vater, eller det du kaller rotasjon.

 

Har satt opp rifla i et stativ jeg mekka på snekkerbenken, slik at den er i vater både i lengde og "bredde" retningen, og så tenkte jeg å bruke laservateren på veggen for å få ei siktelinje.

Burde kanskje fungere?

Link to comment
Share on other sites

Og når du tror ting er sånn noenlunde rett satt opp så tar du den med på skytebana og skyter den inn. Så tar du en langt ark og henger opp og tegner en strek med vater eller loddsnor. Så skyter du på streken i nedkant og så skrur du maange knepp opp på kikkerten og skyter på samme sted på streken. Da vil kula slå inn en stykke lengre oppe og dersom du ikke treffer linja så tyder det på at kikkerten står skeivt.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle råd. Det hjalp virkelig.

 

Nå har jeg et annet problem, og det er at hvis jeg skal ha kinnet på børsa der jeg vil ha det, så må jeg trekke kikkerten lengre bakover får ikek å få "skygger" i kantene (var det godt nok forklart?).

Jeg bruker orginale Ruermontasjer som fulgte med børsa, og pga at kikkerten er 3.5-10x50 er det ikke plass til å trekke kikkerten bakover pga at den da tar nedi forskjeftet/plastikken over pipa.

Er det mulig å få høyere montasjer, evt justerbare montasjer, eller er eneste løsning å bytte kikkert?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...