Jump to content

Hvilken lyddemper?


jegern79

Recommended Posts

Du skriver ingenting om hvorfor du vil ha demper eller hva den skal brukes til. Vil du kappe løpet ditt ? I så fall har jeg blitt anbefalt å ikke kappe kortere enn 52-53 cm. for å ikke miste for mye effekt.

 

Jeg fikk anbefalt A-tec TMM 4 til 30-06. Både børsemaker og A-tec anbefalte denne fremfor den mindre CTM til dette kaliberet da denne store demper bedre og vil vare lenger (flere skudd).

Er hos børsemaker for montering. Kan også taes av moduler hvis man vil ha en kortere demper.

 

Hvis du søker her på forumet så finner du flere aktuelle tråder om emnet.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken lyddemper å anbefale.....et vanskelig spørsmål....

Og søker du for du endel tråder med forskjellige svar.

 

Jeg har satt på en A-tec TMM-4 på min Husqvarna i 30-06. Og er meget fornøyd hittil.

Har skutt en 120-130 skudd med den etter fikk den på. Valgte denne etter lest litt om den, se på diverse tester og snakket litt med børsemakere...

 

Jeg kappet løpet til 53cm. Merket ikke vledig forskjell å skyte med uten demper.

Børsa ble veldig fint balansert med demper på og fin å skyte med. Ikke opplevd noe trøbbel med demperen enda....verken skru den på/av eller fra hverandre.

 

Min korte erfaring med denne demper er veldig bra. Smiler enda bredere hver gang jeg skyter.... :D

Link to comment
Share on other sites

Merket ikke vledig forskjell å skyte med uten demper.

Hm, om du ikke merker forskjell på å skyte med eller uten demper bør man ikke kjøpe A-tec :wink: . Da kan jeg anbefale deg å kjøpe deg en Br-reflex (T8).

 

Litt klønete formulert dette ja :)

 

Det jeg egentlig mente med det, var at jeg merket ikke så mye forskjell å skyte med børsa uten demper sammenlignet med slik den var før løpet ble kappet.

 

med demper er det selvfølgelig stor forskjell.....til det positive.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for svar :)

Hadde utrolig dårlig tid når jeg skrev innlegget, og burde vel derfor ventet til jeg hadde tid til å formulere spørsmålet mitt bedre...

Pipa er kappet til 50 cm. Er ikke "maxladning streber" og kunne derfor ha klart meg med 308. Men, nå er det no slik at det er en 30.06 jeg har :wink:

Vil ha en allround demper som er godt egnet til de fleste formål. Bør ikke være for stor og tung, men må dempe lyd og rekyl på en god måte. Presisjonen er selvfølgelig også viktig. Har tenkt på A-tec tmm i utgangspunktet, og ser at flere her ville valgt den.

Hvordan er Br-reflex i forhold? Hva med Hausken? Dette er vel også gode dempere?

Link to comment
Share on other sites

Har en 3006 med br t10 på, denne er litt større en t8 men demper bedre. har 56cm pipe å er ikke akurat lett foran men skal kappe pipe til 50cm til våren.

Jeg hadde en hausken først men den revnet rett og slett, men dette var av den første aludemperen de kom med. da jeg brukte 200grs kule med god skyv så ble det bulker i demperen og senere sprak den. har skjedd mye etter det med forsterkning og lingnende så må vel være bedre nå.

Jeg ble anbefalt stål demper som allrond demper da jeg handlet men ser jo en stor fordell med en alu demper på halve vekta men uannset så må en venne seg til å skyte raske skudd med demper for balansen i våpnet forandrer seg.

Har en kamerat som kjøpte a-tec alu til 6,5x55 og kappet 6cm av pipa og er stor fornøyd.

Les testen i vapen tidningen fra i mai så får du litt mere "kjøtt på beinet". Er mye smak og behag + hva en skal bruke den til.

Lykke til med valg av demper :)

Link to comment
Share on other sites

Begrunnelsen ligger nok mest i de dempertestene jeg har lest, både fra norsk og svensk våpenpresse. I de testene jeg har lest troner Hausken på toppen.

Dessuten har jeg god erfaring med Hauskendemperen, den er lett, den bygger ikke så mye framover, og dessuten har den forvandlet min tidligere hest til et lite rådyrkje med tanke på rekyl.

 

Blir kjekt å jakte med demper i høst.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...