Jump to content

Hvem selger Shun-kniver i Norge?


Kriegh

Recommended Posts

Det er ingensomhelst problemer med å holde VG 10 skarpt. Jeg bruker en rød DMT diamantbryne og et Zwilling rund-"stål" i silisiumkarbid.

Stort sett holder det å fare over de med karbidpinnen, hver gang de er brukt, men av og til har de fått en runde med diamantbrynet. Det går ikke veldig fort, men så er det også lettere å korrigere feil underveis.

Veldig fint SiC sandpapir fungerer også, f.eks. "limt" til ei glassplate med litt vann.

 

Jeg er litt forsiktig med eggen på Santoku-kniven, for den er såpass tynn (spiss eggvinkel), men disse knivene blir ikke uskarpe bare du skjærer litt med dem, så de er igrunnen veldig enkle å holde skarpe. Også skarpe!

Om du greier å få en VG10 kniv skikkelig sløv, tipper jeg du har litt jobb foran deg.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med veldig fine kniver!

 

Veldig lett å vedlikeholde kovekse kjøkkenkniver når du får teken på det. Lær med slipepasta for lettere sliping og fint (veldig) sandpapir hvis det er større jobber. Jeg bruker ofte samme strop som til barberkniven for fin polering og da blir det skummelt skarpt :mrgreen:

 

Finnes mye fint om dette på nett: f.eks

Link to comment
Share on other sites

Takk, hva brukes den som er merket 'D' til? Den med de firkantede gropene i bladet...

 

Det er en vanlig kokkekniv, men gropene skal hindre at mat setter seg fast i bladet. Det virker til en viss grad på noen grønnsaker, men kniven blir litt vanskeligere å vaske og ikke så lett å lage like tynt blad. Har det på en Santoku og savner det ikke på de andre knivene :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Fikk et så godt tilbud i dag at jeg bare måtte kjøpe 2 kniver.

DM0700 og DM0701.

Skikkelig snadder, og det D-formede skaftet funker helt fint for venstrehendte, ihvertfall på såpass små kniver.

Må nok se å skaffe meg et par større utgaver, Kanskje DM0702 eller 0718, og magnetlist til å henge dem opp på.

Disse skal ikke slenges i skuffa sammen med resten av "almuen".

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...