Jump to content

samling 100 m?


torese

Recommended Posts

Men du kan regne med 30mm samling pluss minus.....

MEst pluss tror jeg :wink: , å skyte små samlinger i vind med .22LR krever veldig mye trening, men er også veldig bra trening.

I vindstille burde 30mm være godt oppnåelig, men .22LR tilgir ingen feil, så det er ikke lett. God ammo, god rifle, god skytter.

 

Slik kan det se ut i 7-8m/s, her holder jeg ca 2mrad inn i vinden - og er litt uoppmerksom, 5sk - tofot, 100mBR blink

11042008001.jpg

 

Her er en liggendeserie fra Grotjønn - jeg er ikke i form og det blåser 4-5m/s, 10sk - ligg DFS skive

22042008.jpg

 

Her er det nesten vindstille, kanskje 2m/s, stilte vel 6klikk(a 0.1mrad), 10sk - tofot DFS skive

18082009004.jpg

Bortsett fra flua oppe th. som er første etter mag.skift, jeg slapp skuddet med høy hvilestilling - ("Do not muscle the gun!", jeg er nok litt tungnem), Så regner jeg dette som en veldig bra samling. Særlig på Grotjønn.

 

Den øverste her er en av de beste 100m samlinger jeg har skutt med .22LR, også denne i frisk vind og med mye ratt på - skutt veldig fort for å få avgårde kulene i samme vinden. Fra tofot stående på sandposer og med sandpose bak også. 3" Shoot-N-See, måler vel 22-23mm.

30072009003.jpg

De nederste blinkene er skutt med .223.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 har gitt ei god innføring i skyting med 22LR med og utan vind. Vil få legge til at det er ENORM variasjon mellom forskjellige fabrikat og sorteringar. Med ei god rifle og match-ammo (Eley Tenex, RWS R50 etc) i vindstille er samlingar under 20 mm oppnåeleg (eg sa ikkje lett!), men med "dusinrifle" og ditto ammo (CCI standard, Remington Thunderbolt etc) er det lite truleg du greier å samle innom tiarringen på DFS-skiva, sjøl i vindstille...

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen,

 

Takk skal dere ha for gode svar. Har hatt litt problemer under innskyting av en ny halvauto salong. Denne vil nok ikke gi samlinger som dere beskriver men det er tydelig at jeg må "arbeide" med skyteteknikk og test av ulik ammo. Hadde ved første innskyting problemer med at kikkerten kom for nær øyet. Satte kikkerten fra elgbørsa på salongen for å teste. Har nå bestilt høyere montasje og håper at jeg skal få flyttet kikkerten litt frem. Får se om det sammen med ny ammo gir litt bedre presisjon enn det jeg hadde sist. Sist lå spredningen mellom 20-30 cm 5 til 10 skudd serier på 100 m. Skjøt i benk med godt anlegg og lite "vin".

 

 

mvh

tore

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen,

 

Takk skal dere ha for gode svar. Har hatt litt problemer under innskyting av en ny halvauto salong. Denne vil nok ikke gi samlinger som dere beskriver men det er tydelig at jeg må "arbeide" med skyteteknikk og test av ulik ammo. Hadde ved første innskyting problemer med at kikkerten kom for nær øyet. Satte kikkerten fra elgbørsa på salongen for å teste. Har nå bestilt høyere montasje og håper at jeg skal få flyttet kikkerten litt frem. Får se om det sammen med ny ammo gir litt bedre presisjon enn det jeg hadde sist. Sist lå spredningen mellom 20-30 cm 5 til 10 skudd serier på 100 m. Skjøt i benk med godt anlegg og lite "vin".

 

halvauto salong pleier vel ikkje å gi så bra presisjon som bolt rifle, men 20-30cm på 100m e ikkje akkurat bra nei :?

eg hadde ein ruger 10/22, og den va veldig kresen på ka ammo eg matet den med, men bør berre handle ein pakke av alt du finne og teste ka som går best, så handler du berre eit stort parti av dei som går bra :) men som du sier er de utruleg vanskeleg å skyte likt på kvart skudd med salong, sliter til tider me de sjøl, men begynner å få litt teken på de etter hvert :)

 

ka halvauto har du foresten??

Link to comment
Share on other sites

torese,

 

Bare å bytte ammo, kjøp 5 sorter neste gang du handler. JEg hadde ei CZ511 halvauto engang, den kunne overtales til å skyte 40-50mm samlinger på en god dag, den likte kun CCI MiniMag og RWS Subsonic.

Alt annet enten funksjonerte den ikke med (sub ammo), eller den laget samlinger oppi 10-15cm. Med Stinger tror jeg jeg hadde 30+ cm. Yellow Jacket var og en stor skandale.

 

Men. Av halvautoer jeg har sett og prøvd, så er det KUN CZ, 10-22, og Anscutz jeg vil "ta i". Og den eneste som kan overtales til å prestere på det nivået "HK" snakker om, er en godt opphoret 10-22. Muligens Anschutz.

Av boltrifler, så har jeg inntrykk av at det er langt mellom de som ikke er mer presise enn eieren. Uansett merke.

 

En ting er presisjonen, mange av disse riflene har også forferdelige avtrekk, og da må en være enda bedre for å skyte bra.

Å skyte små samlinger med elg-kikkerten er heller ikke nødvendigvis enkelt. Mange må ha litt forstørrelse for å få samlingene særlig under 30mm (eks. 10x), og du kan godt få 30mm KUN fra parallaksefeil om du ikke holder øyet midt i kikkerten for hvert skudd.

 

Mange mener det er umulig å skyte gode samlinger på 100m med .22LR. En velmenende JFF-skyteleder (snakk om kompetanse, han skulle vel evt. instruere de som ikke klarte prøva) kunne sågar fortelle meg (da jeg tok fram salongen) at " de kulene er ikkje stabile på so langt hold"..

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Skaut "storviltprøva" med salongen for ett par år sia (tok den fram for å sjekke innskytinga, og måtte selvsagt vise vittigperene på standplass, at den ikke bare nådde frem, men også traff). Skjøt bedre med salongen enn med 308'n, men så har den også ett godt avtrekk.

Det rare er at jeg enda ikke mestrer å skyte brukbart på 100m, det er stor forskjell fra 50 til 100m i spredning.

Hull i hull på 25m, ett par cm på 50m, og 10cm på 100m. Er vel bare en dårlig skytter, men jeg føler at salongen "straffer" en betydligt hardere enn kraftigere kaliber for de feil man gjør.

Link to comment
Share on other sites

Det rare er at jeg enda ikke mestrer å skyte brukbart på 100m, det er stor forskjell fra 50 til 100m i spredning.

Hull i hull på 25m, ett par cm på 50m, og 10cm på 100m. Er vel bare en dårlig skytter, men jeg føler at salongen "straffer" en betydligt hardere enn kraftigere kaliber for de feil man gjør.

Salongen er betydeleg "strengare" enn raskare kaliber, særleg dei med moderat rekyl (t.d. 6,5x55). Eg trur det kjem av at kula brukar relativt lang tid før ho går ut av løpet, og dermed er mottakeleg for "brukarfeil" i lengre tid enn ei raskare kule.

Men det er ingen fornuftig grunn til å tru at det er dine feil som gjer at du råkar dårlegare på 100m enn på 50m. Leit etter ein ammo-lott med jamnare utgangshastighet, og/eller prøv å finne ein dag med vindstille så trur eg du får sjå meir normal endring av samling frå korte til lengre hold.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen,

 

ka halvauto har du foresten??

 

 

Hei igjen,

 

Jeg har en browning buck mark rifle. Julepresang til meg selv.... kostet såpass mye penger at jeg egentlig var ganske skuffet på skyebanen. Vi var tre som testet og vi teste med ulike typer ammo. vi hadde elektronisk skive og kunne følge godt med på skudd og treffpunkt. Håper det kun er kikkermontasjen og at dette ikke representerer rifla. Skal ut og teste mer.

 

Vet ikke om dårlig presisjon er reklamasjongrunn men blir det ikke bedre må jeg prate med butikken som solgte børsa.

 

mvh

tore

Link to comment
Share on other sites

Vi var tre som testet og vi teste med ulike typer ammo. vi hadde elektronisk skive og kunne følge godt med på skudd og treffpunkt.

mvh

tore

 

Bare nevner det i tilfelle :wink:

.22 LR genererer lave verdier for el. skiver, mine erfaringer kommer fra Megalink, så fort gummibåndet begynner å bli utett vil nøyaktigheten bli meget variabel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...