Jump to content

Ny lot N140, stor variasjon


LarsE

Recommended Posts

Åpnet akkurat en boks N140 produsert i 2008.

Måtte skru ut stillskruen på kruttmålet 2 tørn for å opprettholde vekta på 43 Grains (bak en 150 gr. Mega til 308) i forhold til forrige lot fra 2007.

Med den samme vekta av den nye lot'en åpna seriene seg fra 4 cm til 10 cm.

 

Er det noen andre som har vært borti dette med N140 fra 2008?

 

Må nok kjøre en full testrunde på vekt igjen, synd det er såpas ujevnt.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri opplevd noen som helst variasjon og har brukt samme kruttvekt i dag i 308 som jeg gjorde for 10 år siden men jeg ligger et grain eller 2 under maks. At presisjonen har gått fra elendig (40mm) til helt ubrukelig(100mm) tror jeg muligens kan skyldes andre ting, men vet ikke

Link to comment
Share on other sites

På boksen min som jeg bruker av nå står 15.01.08 på. Jeg bruker de samme dataene nå som jeg har gjort tidligere med samme resultat. Har aldri opplevd noe særlig lotvariasjon med N140-krutt, og jeg har da brent noen kg de siste årene.

 

Hvis rifla di har åpnet samlingene til 10 cm må noe være alvorlig galt! Kan ikke tenke meg at dette skyldes at du har fått en annen lot krutt. Har du sjekket at det ikke er noen skruer løse på montasje/ringer eller i stokken? Er stokken din beddet? Hva med løpet, er det lenge siden du har brukt mantelfjærner ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke noe vettugt om temaet men;

(...)At presisjonen har gått fra elendig (40mm) til helt ubrukelig(100mm) tror jeg muligens kan skyldes andre ting, men vet ikke

Den der syns jeg var litt unødvendig. -For alt vi vet er ikke disse samlingene skutt i benk. Dessuten er 100mm godt nok bare man tar hensyn til det, og 40mm er plenty godt nok til det meste.

 

Hvis rifla di har åpnet samlingene til 10 cm må noe være alvorlig galt!

Ikke enig. Ei av mine børser er så kilen at den kan åpne til bortimot 10cm med en ladning som ikke faller i smak.

Link to comment
Share on other sites

Hm, det var i alle fall et nokså kostbart råd.

 

På kruttmålet mitt tilsvarer to omdreininger rundt to grains. Min umiddelbare tanke var- sjekk kruttvekta di. Det der er for stor variasjon.

Siden du nå har skrudd stillskruen ut to omdreininger, ville jeg ha skrudd den to tilbake, og sjekka hvordan samlinga blir da. Du nærmer deg 5% mere volum en du brukte tidligere, og det virker rart.

 

Når du får en såpass mye dårligere samling vil det trolig bety at du har en helt annen hastighet. Hvis du har tilgang til kronograf er det meget mulig du vil finne tilbake til presisjonen hvis du lader til samme hastighet som du hadde med den forrige lott'en.

 

Om du vil poste lottnummeret kan vi jo høre om andre har samme erfaring.

 

Hold oss oppdatert.

Link to comment
Share on other sites

Patroner ladet med gammel lot'n går like presist som før, ergo det er ikke børsa.

 

Kan bytte patroner annenhver serie fra den gamle og den nye krutt lot'en. Den nye sprer og ligger sideveis forskjøvet ca 10 cm.

 

Vekta kalibrert og brukt til begge krutt lotene uten å være rørt. (43 grain)

 

Hylsene er fra den samme pressinga.

 

Tennhettene er de samme.

 

Kulene er fra samme eska.

 

Og på toppen av det hele er kompisens rifle også begynt å spre med dette kruttet. Den var meget godt fornøyd med den gamle lot'en

 

 

Skal poste lot nr så snart jeg får sjekket.

Link to comment
Share on other sites

ja detta var ikke noe gøy og lese. tenkte på at du kansje lå veldig høyt på trykk, har testa en del og ser klar når du kommer veldig høyt på trykk-overtrykk så går ingen av børsene mine gått. Men du har sjekka vekta osv. har brukt mest n150 og der har ikke jeg merka noe forskjeld.

har heller ikke hørt om noen andre som har hatt problem med wvkrutte heller. men ei forklaring fines det helt sikkert på dette..

Link to comment
Share on other sites

Ut i fra at "ingen" lotter av en spesifikk type f. eks. N140, har lik brennhastighet, derved trykk og hastighet, vil en fast justering av kruttmålet, tidvis, kunne gi store variasjoner i vekt, trykk og hastighet. Store endringer i løpets svingninger, med derpå følgende endrett presisjon blir lett konsekvensen. Derfor er det en svært viktig regel å arbeide seg opp igjen, ved bytte av komponenter. Feil på kruttet? neppe.

Link to comment
Share on other sites

Ut i fra at "ingen" lotter av en spesifikk type f. eks. N140, har lik brennhastighet, derved trykk og hastighet, vil en fast justering av kruttmålet, tidvis, kunne gi store variasjoner i vekt, trykk og hastighet. Store endringer i løpets svingninger, med derpå følgende endrett presisjon blir lett konsekvensen. Derfor er det en svært viktig regel å arbeide seg opp igjen, ved bytte av komponenter. Feil på kruttet? neppe.

 

 

Er enig i dette..

Men jeg har aldri merka noe forskjell på forskjellige lotter, men jeg bruker mest N-150..

Jeg stiller kun inn vekta i grain hver gang.. selv om det var det siste jeg lada, så hender det jeg må stille litt, men ikke 2 omdreininger..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...